Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfa vid Vätterstranden utanför Jönköping

• anonym-anvandare

Medlem
    9 augusti, 2005 vid 21:02

Södra delen av Vättern är helt kass.
    Det var där jag började en gång och det är ett under att man inte tröttnade. Tur att Ragge fanns ute vid Landsjön.
    Problemet är delvis alla berg runt Jönne som skapar ständig turbulens. Byigt värre och dessutom blandad riktning.
    Så visst är nordlig riktning bäst som du skriver, men väldigt ovanligt (rak nord). Detta händer mest sen höst och vinter och då är det snorkallt och de små, alldeles för täta vågorna blåser sönder.
    Man ångrar ju inte flytten till Halmstad!

• chris

Medlem
    12 augusti, 2005 vid 17:17

Södra Vätterstranden är kanon när det blåser nordlig vind.
    Riktigt bra vågor. Nordan blåser relativt ofta på hösten.
    Det är den vind på Vättern som är minst byig. Kyla är något man får stå ut med om man vill ha en lång säsong i vårt land.

• canoya

Medlem
    15 augusti, 2005 vid 07:43

Vid nordväst till nord ost kan man få sjysst segling vid Vätterstranden. Det man ska tänka på är att det alltid ser ut att blåsa mer än det gör och att vinden lyfter längst in mot land pga. höjden på husen, så ta till lite större segel för att ha tryck nog att komma ut genom vågorna. Väl ute så kan man få “bomhöga” vågor om det blåst ett tag. Tycker ni inte att kommunen borde bygga ett rev 150 m ut i vattnet?

Hoppas på stark nordlig vind i höst!

• brynge

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 14:12

Svar till:

Södra delen av Vättern är helt kass.
    Det var där jag började en gång och det är ett under att man inte tröttnade. Tur att Ragge fanns ute vid Landsjön.
    Problemet är delvis alla berg runt Jönne som skapar ständig turbulens. Byigt värre och dessutom blandad riktning.
    Så visst är nordlig riktning bäst som du skriver, men väldigt ovanligt (rak nord). Detta händer mest sen höst och vinter och då är det snorkallt och de små, alldeles för täta vågorna blåser sönder.
    Man ångrar ju inte flytten till Halmstad!

[/ QUOTE ]

Ragge ja! Det var en go gubbe. Är det någon som seglar uppe i landsjön nuförtiden förresten? I slutet på åttiotalet var det ju tjockt med surfare så fort det blåste lite hyffsad västlig.

• carrera

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 18:02

Vätter stranden duger om man vill ligga o race’a lite och om man vill tränna på svår förhållande för det är det där (mycket krabb sjö). bäst surf finns längs västra sidan av vättern tycker jag fina sideshore förhålanden på sina ställen. Jag var mycket i baskarp o domsand när det begavsig som mest.. kolla gärna galeriet på min bild så ser ni vad vättern KAN erbjuda en bra dag.

• judo-freddan

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 19:16

Ser ju helt perverst bra ut. Kan du inte peka ut spoten ungefärligen på bilden jag skickar? Vore kul att åka dit och testa någon gång det beger sig även om jag bor på fel sida. Vore verkligen skitfränt att få segla sideshore på vättern.

• stinger

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 19:26

Jag hade grymt bra vinkel mot vågorna en gång i Varamon förra hösten. Vinden låg på från mellan S-SSV nånstans, styrkan på ca 12 (min bedömning), jag (68 kg) körde med 4.5 snacka om drömkonditioner. Det var lä i större delen av viken men det går att guppa ut till vågorna.

• judo-freddan

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 20:37

Du menar att det kändes mer som sideshore än cross on? På V-mon? Läckert!

Jag såg något liknande när jag åkte till Säbyviken och kikade lite i vintras när det blåste typ 18. Det blåste SSV tror jag och småvågorna närmast land färdades faktiskt rakt mot(!) vinden. “Bussarna” där ute såg ut att ha en vinkel på minst 90 grader mot vinden men jag kan inte svära på det för de bröt en bra bit ut och därför var det lite lurigt att avgöra vinkeln. Tror det får bli DaKinevantarna och underställ på vid nästa decemberstorm, hehe..

• stinger

Medlem
    19 augusti, 2005 vid 06:54

Intressant, de där vikarna söder om Vadstena är vita fläckar på kartan för mig kanske är läge att kolla upp nästa gång det kommer kraftig vind från syd.
    Vättern ruvar på många hemligheter det är jag helt övertygad om, gäller bara att inte ta “säkra kort” som Varamon, Vätterviksbadet som jag gör men det blåser ju inte speciellt ofta. Känns inte som man vill offra en blåsdag på att åka och leta nya spots men kanske vettigt att göra som du och kolla läget på vintern…

• canoya

Medlem
    19 augusti, 2005 vid 06:55

Baskarp är udden med vita fläckar (Sandtag) på 58,01 på din bild. Jag har varit där några gånger men aldrig när det blåst ordentligt. Syd till nord ost borde funka, möjligen med reservation för rakt ostlig vind eftersom det är en ganska hög och brant stigning inåt land som kan bromsa vinden vid pålandsvind.

Domsand är någon mil längre söderut, precis norr om Bankeryd. Här går den nog inte på rakt sydligt utan behöver nog vara på sydost för att vinden ska komma åt. Jag har inte testat Domsand alls.

Carrera, du som verkar ha kört i mycker vind där, berätta mer!

På östsidan av Vättern har jag hört att det ska bli bra precis norr om Gränna hamn på sydväst men jag har inte testat där heller. Kan badlagunen i Gränna funka som speedränna, eller är det för kort sträcka?

På sydväst till väst brukar man ta det säkra före det osäkra och åka till Ragges vid Landsjön, det bruka vara lite starkare vind där än på Vättern vid dessa (de vanligaste) vindriktningarna.

• canoya

Medlem
    19 augusti, 2005 vid 07:02

Vid sydväst till väst är det till Ragge Jönköpingsborna åker fortfarande. Blåser det bra brukar det dyka upp 10-15 pers, både en del som hållt på sedan 80-talet och en del “nytillkomna”. Ragge har vi dock inte fått ut på vattnet på länge. Hyggligt av honom att vi får vara på hans tomt och köra!

• judo-freddan

Medlem
    19 augusti, 2005 vid 08:12

Exakt. Sedan är det ju så att hela sträckan från Omberg upp till Nässja ligger i sydvästlig riktning… Spotchecka e roligt!

• judo-freddan

Medlem
    19 augusti, 2005 vid 12:02

Det var kul att höra att Gränna även verkar funka. Minns att jag tänkte på Gränna som ett ställe med potential någon gång då jag satt och spotletade med hjälp av lantmäteriets kartor. Kusten löper ju i SSV riktning och bottenprofilen ser ju helt ok ut också jämfört med Omberg där det stupar rakt ned. Då borde ju SV ge om inte sideshore så i alla fall jäkligt bra hoppvinkel eller kanske frontside med öppet segel. Men…Gränna får en ju genast att tänka på Visingsö. Jag har visserligen seglat stället med det var på svag ostlig vind. Är det någon som har seglat ön på västligt?

Fan, nu blir jag sugen på att sätta ihop en hel spotguide för Vätter med Google-Earthbilder. Ska fan sätta igång ikväll..hehe. grin.gif

• canoya

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 07:09

Jag har aldrig kört på Visingsö men man tycker ju att det borde finnas ställen för de flesta vindriktningar där. Norra udden ser ju rätt lockande, t.ex.

När man pratar om södra Vättern ska man nog också ta en titt på Oset i Huskvarna/Vättersnäs. Från Huskvarna går en dalgång åt sydost mot Tenhult vilket tydligen gör att nordvästlig vind kommer åt Oset utan att bromsas upp av höjderna runt om. Kanske till och med förstärks lite mellan Huskvarnaberget och Bondberget på varsin sida om dalgången. Hursomhelst så är det stor parkering, riggyta på gräs och sandstrand ca 50 m från parkeringen.

• judo-freddan

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 08:46

Häftigt. Jag gillar den lilla udden som vågorna borde kunna vrida in runt. Man ser tydligt rännan du snackar om på Googlebilden härunder. Nu blir det definitivt en spotguide!

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfa vid Vätterstranden utanför Jönköping

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.