Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Surfa vid Vätterstranden utanför Jönköping
-
Surfa vid Vätterstranden utanför Jönköping
judo-freddan svarade 18 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 43 Svar
-
Tyvärr är udden och de gröna fälten till vänster om udden högt belägna (Rosenlundsbankarna, ca 20 m höga) så det läar nog en del där bakom om inte det är en del nord i vinden. Det behövs ju också för att få lite storlek på vågorna. Men man borde kunna få cross on i alla fall.
När det gäller att få vågor som vrider runt en udde så tror jag nog mest på Baskarp som du hade på bild tidigare i tråden. Allra mest på nord ostligtvint egentligen. Då har vågorna över 10 mil på sig (ända från Askersund) att bygga och borde vrida in söder om udden samtidigt som vinden borde komma åt från sidan.
-
Här tar vi upp en gammal tråd igen men det här med Vätternspots får ju inte dö ut. Sjön rymmer många hemliga pärlor som måste utforskas.
Nej, Carrera sade att “vridain-spotet” låg någonstans mellan Hjo och Baskarp. Var kan det vara då? Jag har kyliga och mörka kvällar roat mig med att knåpa ihop en liten Vätternguide som inte på något vis är klar ännu men fler och fler spots börjar ta form och det kanske kan vara dags för lite kritik/ny info från folk som vet mer än vad jag gör. Jag lagt in ett litet förslag på var spot X skulle kunna ligga. Jag tror det är där. Vad tror ni?
-
Tjena!
Vet att det fanns en surfklubb i Baskarp på 80-talet som hette Babar eller något. Vissa av klubbens medlemmar seglade en del i Mullsjön utanför hjo. de pratade redan då om en del bra ställen mellan Baskarp och Hjo. vet ej vart exakt men de kanske surfar runt på konfen!!
Honken -
Aha, då ska jag forska lite i söktrådarna här på konfen. Kodnamn Babar! Lite surfarkeologi hör definitivt hemma i en sådan guide.
Var hör du hemma då och var har du seglat mest? Jönköping?
-
Just nu i stockholm sen 4 år. Tidigare Tibro med lagom avstånd till Varberg. 23 mil istf 55 idag!
Seglade inte så mycket i Vättern pga att när det var bra på vår sida så var det så jävla kallt i vattnet.
Men som sagt, Babarerna hade nåt spot som funkade i de flesta vindriktningarna.
/honken -
How sweet life would be om man kunde hitta ett schysst jobb i V-berg eller Halmstad..
-
Jag har två tillägg till din spotguide över Vätterns södra ände:
1. Brunnstorp/Huskvarna Kanotklubb på rakt sydlig vind (då blir det eländigt byigt på Landsjön)2. Jönköpings Kanotklubb på sydost till nordost (kanske även rakt nord)
Jag har kört en gång på vart ställe.
I Brunnstorp är det stenig och brant strandkant. Man kan hoppa i från kanotklubbens brygga, men det är llite lurigt att ta sig upp på de hala stenarna. Inga vågor utan mest chop i vindens riktning.
Vid Jönköpings Kanotklubb har jag bara kört formula en gång, men tycker att det borde kunna bli lite vågor om vinden kommer norrifrån.
-
Tack för infon! 🙂 Jag lägger till det ikväll.
Mvh
Fredrik -
canoya wrote:Jag har två tillägg till din spotguide över Vätterns södra ände:
1. Brunnstorp/Huskvarna Kanotklubb på rakt sydlig vind (då blir det eländigt byigt på Landsjön)2. Jönköpings Kanotklubb på sydost till nordost (kanske även rakt nord)
Jag har kört en gång på vart ställe.
I Brunnstorp är det stenig och brant strandkant. Man kan hoppa i från kanotklubbens brygga, men det är llite lurigt att ta sig upp på de hala stenarna. Inga vågor utan mest chop i vindens riktning.
Vid Jönköpings Kanotklubb har jag bara kört formula en gång, men tycker att det borde kunna bli lite vågor om vinden kommer norrifrån.
Stämmer pilarna? Var lite svårt att se exakt var dina pilar pekade.
-
Pilarna stämmer bra!
Kul med din Vättern-spot-guide! Jag hoppas kunna bidra med mer info (dvs få chansen att köra på nåt av ställena i bra förhållanden) under 2006.
-
Härlig att denna tråden kommit till liv igen! Hoppas jag ser er på vattnet något till vårstormarna då ;-)..
Blir nästan lite nostalgisk när Babar näms här, synd det är så dåligt med förenings tänkande nu mera för det var roligare förr på det viset!!!
fd. babarare -
Bra att det stämmer! Själv kommer jag nog att åka runt och spotchecka åtminstone någon gång under vintern. Just nu hade det ju varit intressant att kolla västra sidan med tanke på den ovanliga vindriktningen och hur länge det legat på men bussen måste ju besiktigas först..:blush:
Kul att ni är på med att hjälpa till. Min tanke med denna guide är att den ska vara ett levande dokument och växa både i kvantitet och kvalitet. Vi lägger vätternpusslet bit för bit i sann tysk ingenjörsanda helt enkelt..:grin:
-
Carrera – kan inte du försöka precisera var ditt spot X där kortet från -88 är taget ligger? Det var någonstans mellan Baskarp och Hjo sa du men är den viken som jag gissat på i Googlebilden rätt?
Fråga nummer två: är spotet på kortet samma ställe som där vågorna vred in över en sandbank och du fick sideshore (=frontsideställe)? Av bilden att döma skulle det ju kunna vara det..eller..?
Tja, ni verkar ju ändå vara en hygglig bunt som surfar södra Vättern. Det kanske finns underlag till en klubb även om den kanske inte blir så stor.. Jag kan tänka mig att bli medlem trots att jag är redan med i V-mon surfklubb för jag gillar att rasta bussen ibland och så himla långt är det ju inte ner till era trakter.. 🙂
-
En 6mm torrdräkt ska ha blivit levererad idag, CWM-vantar kom före jul, så nu borde man kunna köra om det är isfritt och plusgrader (samtidigt som jag ska ha tid och dagsljus och vind samarbetar).
Den här veckan får den nog bli Isaberg med skidorna istället.
Eftersom den vanligaste vindriktningen är mellan syd och väst verkar de flesta köra hos Ragge i Landsjön, som funkar bra på sydväst till väst samtidigt som södra Vättern saknar någon bra spot för dessa riktningar. (Möjligen kan Gränna funka ryktas det, jag har inte provat själv.)
-
canoya wrote:En 6mm torrdräkt ska ha blivit levererad idag, CWM-vantar kom före jul, så nu borde man kunna köra om det är isfritt och plusgrader (samtidigt som jag ska ha tid och dagsljus och vind samarbetar).
Den här veckan får den nog bli Isaberg med skidorna istället.
Eftersom den vanligaste vindriktningen är mellan syd och väst verkar de flesta köra hos Ragge i Landsjön, som funkar bra på sydväst till väst samtidigt som södra Vättern saknar någon bra spot för dessa riktningar. (Möjligen kan Gränna funka ryktas det, jag har inte provat själv.)
Yeah! Lurar också på att skaffa en tjockare dräkt eller en sån där kitedräkt. CWM har jag och Ataan 4mm boots. Men ähm, just nu känns det bättre att sitta vid frukostbordet och dricka en varm å go latte måste jag medge…:blush:
Gränna kan nog funka bra. Kollade lite nere vid värmeverket efter att jag varit på Visingsö. Såg ut att vara “nästan”-sideshore och vågorna såg ut att vrida in nog för att ge kul hoppvinkel. är inte helt säker på om det var SV dock men tror det.
Logga in för att svara.