Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Surfa vid Vätterstranden utanför Jönköping
-
Surfa vid Vätterstranden utanför Jönköping
judo-freddan svarade 18 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 43 Svar
-
Judo-Freddan wrote:Carrera – kan inte du försöka precisera var ditt spot X där kortet från -88 är taget ligger? Det var någonstans mellan Baskarp och Hjo sa du men är den viken som jag gissat på i Googlebilden rätt?
Hej
N58 09′ är ett ställe jag skulle gissa starkt på utifrån den infon jag kan se!!
Sedan tror jag bilden är tagen på ett annat spot som ligger nästan exakt rakt öster ut från Sjön Mullsjön ( sjön längst upp). Även där ett sommar stuge område= små vägar för att komma ner till vattnet! Själv har jag hittat ställena då jag rekade innan från sjö sidan i båt!!! Tråkigt med dessa ställlena är att man nästan alltid var/är ensam där!
Jag håller dock Baskarp där Babar hade sin klubbstuga som Vättern´s bästa spot vid nord nordost vind, ända negativa är väl att det blir grymt strömt där men så är det ju ofta på “bra” ställen!Ha de gött
-
Carrera wrote:Hej
Sedan tror jag bilden är tagen på ett annat spot som ligger nästan exakt rakt öster ut från Sjön Mullsjön ( sjön längst upp). Även där ett sommar stuge område= små vägar för att komma ner till vattnet! Själv har jag hittat ställena då jag rekade innan från sjö sidan i båt!!! Tråkigt med dessa ställlena är att man nästan alltid var/är ensam där!
Jag håller dock Baskarp där Babar hade sin klubbstuga som Vättern´s bästa spot vid nord nordost vind, ända negativa är väl att det blir grymt strömt där men så är det ju ofta på “bra” ställen!Ha de gött
Hej!
Fint att du svarar! Med 58.09 då menar du alltså någonstans på den sträckan som har ganska rak nord-sydlig utsträckning eller?
Rätt utanför Mullsjön? Då är det rätt utanför Hjo alltså? Eller en liten liten bit norrut kanske där det finns två uddar?
Till våren ska det ridas, loopas och Goitras Vättern jävlaranamma!:grin:
Må gott!
/Freddan -
Hej Carrerra! Kan du kolla igen om jag fått till det rätt nu. Ditt spot bilden var tagen vid har jag döpt till Spot -88 efter året det är taget och ditt sideshorespot fick förbli SpotX. http://www.surfbussen.com/vattern.htm
MVH
/Freddan -
Söder om Karlsborg har/hade P4 ett skjutövningsområde.
Tror att det är det område som du har aeroporto framför. Däremot Kråkviken har jag provat, kan bli skapligt vid rak ost. Sandstrand med olika bottenform.
Precis utanför Hjo hamn, söder om piren finns det ett grund, utmärkt med pinne, som kan ge fina hoppramper på nordost riktning.
Honken -
>Söder om Karlsborg har/hade P4 ett skjutövningsområde.
Tror att det är det område som du har aeroporto framför.Jo, en bekant var ute och kollade lite förra året och det är fortfarande skjutområde. Så jag tänkte att om stället visar sig vara bra får man i så fall segla dit. Tog med stället som ett potentiellt vågspot för att det får sideshore på SSV och hela Vättern borde ligga på på S och SSV. Vet du om nordvästra sidan av Vättern får något skvalt pår det ligger på på sydligt? Ser ju ut så på kartan men verkligheten kan ju vara en annan..
>Däremot Kråkviken har jag provat, kan bli skapligt vid rak ost. Sandstrand med olika bottenform.
På rak ost fick du rak onshore eller? Vet du om det blir skymt på andra riktningar än ost? Hur menar du med olika bottenform? Att det blir bra vågor här och var eller?
>Precis utanför Hjo hamn, söder om piren finns det ett grund, utmärkt med pinne, som kan ge fina hoppramper på nordost riktning.
Honken>Hoppramper gillar vi! Den åker med direkt! De andra väntar jag med tills du svarat.
Tack för all infon!:grin: /Freddan
-
Japp! Rak onshore, skymt på alla andra riktingar inne i viken. F6 hade ett skjutområde uatnför viken förr på ön som syns, vet ej hur det är idag.
Bottenform= Bra vågor här och var.
Hjo hamn: man ser grundet från hamnen.
fråga: vart hittar du alla fina bilder över Sverige?
honken -
Se där ja, mer att lägga till. Tack för det!:wink:
De flesta bilderna kommer från Google-Earth, ett program som finns att ladda ner på http://www.earth.google.com OBS! Funkar ej utan bredband.
Sedan finns det svartvita flygfoton på lantmäteriet. De har även terrängkartor. Alla dessa länkar finns på min spotsida: http://www.surfbussen.com/spots.htm -
Spot-88 ligger om man åker som du skriver rakt österut i Hjo.
Kolla med Carrera igen. Man hamnar i hamnen i Hjo.
För att komma till Kråkviken så åker man norrut från Hjo mot Karlsborg, efter cirka 1,5 mil finns en skylt med Brevik till höger, man följer Vättern en bit, åker förbi Breviks småbåtshamn på höger sida. följ bara vägen rakt fram så kommer man ner till viken.man kommer då till den lilla viken söder om Kråkviken. Jag tror att den stora viken är den de har skjutövningar i/runt!! Inte värt att hamna i skottelden där.
Honken[SIZE=”-5″]sammanfogade inlägen. /Ola[/SIZE]
-
Ubbe wrote:Spot-88 ligger om man åker som du skriver rakt österut i Hjo.
För att komma till Kråkviken så åker man norrut från Hjo mot Karlsborg, efter cirka 1,5 mil finns en skylt med Brevik till höger, man följer Vättern en bit, åker förbi Breviks småbåtshamn på höger sida. följ bara vägen rakt fram så kommer man ner till viken.man kommer då till den lilla viken söder om Kråkviken. Jag tror att den stora viken är den de har skjutövningar i/runt!! Inte värt att hamna i skottelden där.
Honken
Honky, See ya on Kanaaaaha! -
Ubbe wrote:Spot-88 ligger om man åker som du skriver rakt österut i Hjo.
Honken[SIZE=-5]sammanfogade inlägen. /Ola[/SIZE]
Nej nej, Carrerra sa inte åka österut till mig utan han sa bara att spotet ligger rakt österut fågelvägen från Mullsjön. Han rekade med båt tydligen så han visste inte bättre än så var han var i förhållande till land. (tror jag i alla fall.. ;)) Men jag kanske bör förtydliga det lite i guiden så inte folk åker fel.
Då har vi en vägbeskrivning till Kråkviken också. Gött att ni är så hjälpsamma med detta! Har ju gått riktigt snabbt på slutet. (om det nu finns något slut..? Det hoppas jag inte! 😉
-
Carrera wrote:Hej
Hallå hallå igen!
Kan du göra en sista koll av spoten “X” och “-88” och kolla att angivelse är där du tror de ligger?
Vid spot X ligger det ju t e x inga sandbankar vad jag kunde se på Googlebilden och du sa att det var en sandbank vågen vred in runt..? Vilken vindriktning ska det vara på Spot X för att frontside ska funka?
Ha det!
/Freddan -
Oregistrerade
Gäst9 januari, 2006 vid 22:37Glöm inte det gamla legendariska vågsurf spotet vid hamnpiren i Jönköping. På högra sidan så bildades en peak som brukade fungera vid nordlig vind. Det kan nog anses ha vart en ganska så pålitligt bryt då det brukade fungera så fort vi fick lite starkare nordan. Tyvärr så kan det vara förstört sedan ombyggnationen av piren. Kanske har där bildats någon ny sandbank som fungerar? Men på den tiden det begav sig så fanns där allt Jönköpings bästa bryt! Det ryktas om att brandkåren/polisen kom dit för att rädda en surfare en gång. Någon hade ringt och anmält att en person befann sig i sjönöd hos larmcentralen. Lite jobbigt att behöva paddla in och förklara för polisen att det inte är någon fara, utan att man befinner sig i det iskalla vattnet för man tycker det är kul!
Logga in för att svara.