Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Surfarnas bästa huskurer
-
Surfarnas bästa huskurer
Publicerad av Oregistrerad på 7 november, 2006 vid 10:14Hej
Jag har åkt på sveriges antagligen värsta förkylning i mannaminne. Jag har glömt hur den underbara doften av sur våtdräkt letar sig upp i bihålorna och hur det kittlar till i baguetten….
VAD ska jag göra för att kurera mig?rasmus_w svarade 18 år sedan 11 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Oregistrerad
Gäst7 november, 2006 vid 16:04Ett stort glas med äkta stark rysk vodka och toppa med svartpeppar… Funkar jämt!
-
Bowmore Surf, både i förebyggande syfte och som medicin för vattensportsrellaterade förkylningar.
Skall alltid drickas efter en surfdag.Nu ska jag ha en, skål!
-
fräs duktigt lyft upp kittet och traska ut i vattnet, får alltid tankarna tilll något annat och jäävlar vad kul det är, kittlar gött i lungorna sen på kvällen om man är riktigt sjuk med:D
-
Busenkelt – ut på brädan! 10-15 m/s, vågor i kombination med salt havsvatten spolar bort allt vad förkylningar heter. Har själv kurerat mig ett flertal gånger på vattnet när jag kännt mig lite hängig. Jag tror att det hela kan förklaras med kraftig hormontillströmmning:grin:
-
Oregistrerad
Gäst8 november, 2006 vid 07:48 -
För att bli kvitt nästäppa – gör armhävningar.
Vet inte riktigt varför det funkar men jag tror det har att göra med allt blod som strömmar upp i huvudet. Personligen brukar jag iaf bli ganska röd i fejset.
-
Oregistrerad
Gäst8 november, 2006 vid 11:43En bra dag på vattnet kurerar ALLT 😀
-
fastforward wrote:För att bli kvitt nästäppa – gör armhävningar.
Vet inte riktigt varför det funkar men jag tror det har att göra med allt blod som strömmar upp i huvudet. Personligen brukar jag iaf bli ganska röd i fejset.
Det låter som ett sant “svettigt-gym-ordspråk” 🙂 -
Jag brukar alltid ignorera min förkylning, och bara strunta i det, och köra på som vanligt,,ajajaj där står man i vattnet och hostar och det blir en sån härlig blandning av kyla och sjukdom:cool2:
-
Oregistrerad wrote:Hej
Jag har åkt på sveriges antagligen värsta förkylning i mannaminne. Jag har glömt hur den underbara doften av sur våtdräkt letar sig upp i bihålorna och hur det kittlar till i baguetten….
VAD ska jag göra för att kurera mig?C-vitamin, sova en massa, äta en massa ! Käka apelsin.
/J -
själv sitter jag för tillfället o suger på en Whiskey….
och åååååterigen, ajabaja inte surfa med förkylning i kroppen, eftersom det kan leda till hjärtmuskelinflamation. Smått håresande att sluta en surfdag i en sjukbrits med 75åriga Knut-Arne med tok-astma som granne en hel natt för observation.
Cykelbud avråds, eller till och med förbjuds att jobba med förskylning i kalla och våta förhållanden.C-vitamin, är det ett nytt move av R. Campello?
-
Det finns bara en medicin
NyQuill (US)
NiteNurse (UK)man blir totalt utslagen….sover 14h o vaknar pigg o kry
Tror inte den kan kopas lagligt i Sverige, men be nagon fran england…tror dete vicks som tillverkar den
/F -
Vid kraftig förkylning, var försiktig med hårda fysiska ansträngningar. Som intensivvårdsdoktor under 25 år har jag varit med om friska starka killer som har kommit till intensiven för senare att avlida i en fulminant myokarditt (hjärtmuskelinflammation) med hjärtsvikt. Det har varit även veltränade personer som har insjuknad efter fysisk ansträngning vid eller kort tid efter kraftig förkylningsliknande symptom. Jag skall inte gå närmare inn på detta nu. Det är inte lätt att förklara, därför att jag inte har någon säker förklaring. Det kan beskrivas som att kroppen börjar försvara sig mot en harmlös bakterie eller virus sjukdom. Kroppens immunologiska försvar tar överhand och angriper även kroppens friska organ som tillex. hjärtat. Detta inträffar inte så ofta, men jag har sätt det. Drabbade personer har sannolikt haft någon defekt i sitt immunförsvar, en defekt eller brist på modererande eller regulerande komplementfaktorer som medför att försvarsreaktionen pågår ohämmad.
Vänta gärna några dagar efter sjukdom innan ni surfar.
JJ
-
fastforward wrote:För att bli kvitt nästäppa – gör armhävningar.
Att försova sig och behöva springa benen av sig för att hinna till jobbet lindrar också nästäppa effektivt. I princip gör alla pulshöjande aktiviteter det, och ju högre puls desto mer lindring.Det handlar inte om blodtryck utan om adrenalin och naturligt urval. Nästäppan beror på att immunförsvaret bekämpar infektionen. Om en flock lejon får korn på en och börjar jaga en är det däremot rätt dumt att ägna en massa energi åt att bekämpa infektioner, vill man överleva gäller det att all tillgänglig energi ägnas åt att springa utav helvete, kurerandet får man ta sen. Tyvärr innebär det ju att infektionen har fritt fram att angripa vävnader under löpturen.
Logga in för att svara.