• Publicerad av freed på 9 mars, 2013 vid 14:07

Nån som har bra förslag på en vettig surfbil. Bränslesnål liten van som får in en vågis + en formula samt 4 sittplatser. Finns det något nytt praktiskt eller måste man upp i storlek typ Caravelle? Vore najs att kunna ta prylarna med sig redan på morgonen och sticka direkt efter jobb samt slippa stöka med takräcke.

oscarlj svarade 11 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • vigla

Medlem
    9 mars, 2013 vid 15:56

Kolla forumet för transport, där hittar du många samlade erfarenheter på området.

Alternativ till buss är http://www.surfbox.de då kan du ha vilken storlek som helst på bilen samtidigt som du slipper surrandet med remmar. Alternativet är betydligt billigare och dessutom underhållsfritt….

• gustav1980

Medlem
    9 mars, 2013 vid 18:00

Håller med Vigla. Min surfbox har bidragit till fler dagar på vattnet än både cambersegel och förtroendearbetstid 🙂 Kan du leva med stöldrisken är det oerhört praktiskt att alltid ha grejerna med sig på taket.

Ekvationen “liten”, fyrsitsig och ca 250 cm lastlängd tror jag blir svår att finna 🙁

• svenne

Medlem
    9 mars, 2013 vid 19:06

Jag kör formulabrädor inne i Touranen.
    Jag har en till salu, ska väck för den står bara och samlar snö.

• jester

Medlem
    9 mars, 2013 vid 19:51

Formula-prylar + 4 sittplatser? Brädan löser många bilar, men segel, mast och bom? Är bara att glömma… Iaf om du fortfarande vill ha 4 sittplatser. Renault Trafic (och dess kusiner från Nissan och Opel) är en ypperlig surfbil. Man borde kunna göra något listigt med varianten som inte är skåp så du kan få in 4 sittplatser. Känns faktiskt som en stor personbil att köra. Väljer du skåp-varianten så går det att åka tre fullvuxna (runt 100kg på alla) speedare Gbg <-> Öland över dan, men jag anmälde mig som frivillig att köra…

• jester

Medlem
    9 mars, 2013 vid 19:52

Just det, den lilla dieseln (dci 115) i chippad variant går riktigt bra…

• surfan

Medlem
    9 mars, 2013 vid 20:23

jupp runt 200km/t :):)

• seve1000

Medlem
    10 mars, 2013 vid 07:18

Jag har en Mercedes Viano som jag kan ha 4 sittpatser i samt alla mina grejor lastade.
    2 säten fram samt 2 till på rad bakom förarplatsen. Det är i den mellan långa version av Viano då ca 270 från bakluckan till passagerarstolen fram.

Denna kommer jag byta i år till en VW Sharan som kommer kunna ha 2 platser lediga när det är lastat men 6 så fort grejorna tas ur och alla säten är hela tiden kvar då dom fälls ner i golvet. Även passagerarstolen fäller man framåt.

• freed

Medlem
    10 mars, 2013 vid 08:00

Inser ju att ekvationen är ganska omöjlig men ett par bra förslag har ändå kommit. Takboxen känns klockren, slipper ha blöta prylar i bilen men jag vet att det garanterat blir fler dagar i veckan utan surf än med surf så det känns onödigt att alltid ha bilen packad och alltid extra vindbrus.

Funderade själv på sharanen. Ska kolla mer på den och är touranen tillräcklig så är det ett än nyare/billigare alternativ.

• seve1000

Medlem
    10 mars, 2013 vid 09:58

@freed 707892 wrote:

Inser ju att ekvationen är ganska omöjlig men ett par bra förslag har ändå kommit. Takboxen känns klockren, slipper ha blöta prylar i bilen men jag vet att det garanterat blir fler dagar i veckan utan surf än med surf så det känns onödigt att alltid ha bilen packad och alltid extra vindbrus.

Funderade själv på sharanen. Ska kolla mer på den och är touranen tillräcklig så är det ett än nyare/billigare alternativ.

Cheva Transporter kan vara ett alternativ också som begagnad.
    Chrysler har väl också en Grand någonting…

Mvh

• dr-masse

Medlem
    11 mars, 2013 vid 09:25

Det går faktiskt in bra mycket grejor i en Touran, har sett vad Svenne lyckats peta in i den bilen och ‘provlastat’ en sådan själv.

I en VW Tiguan (med fällbart passagerarsäte fram) får jag in SUP, fyra-fem segel och två vågbrädor. Inne i bilen.

Med passagerare bakom förarplatsen har vi haft sju segel och tre brädor. Inget på taket.

• svenne

Medlem
    11 mars, 2013 vid 09:55

Alltså, om vi nu ska den här Touran-grejen.
    En formula, en vågbräda, fyra segel, tre master, två bommar och en fru. Inne i bilen.
    Eller en freestyle, en vågbräda, en Mini-mal, fem segel, två bommar, tre master, en cykel, en barnvagn, en fru OCH en barnstol med unge i (nej, jag hade inget på taket).
    Då ska vi inte prata om hur mycket annat skit man får in i bilen när brädorna ligger på taket.

Jag vill bara bli av med den, den går bra men behöver en ny startmotor och lite ny färg på förardörren. Den är din för 20 papp. Jag kan skicka med ett takräcke på köpet. Extra starka fjädrar bak, bytt slitdelar för 20 papp de senaste åren (nya skivor, dämpare, bussningar osv), jag går back hur jag än gör så köp den innan den går till någon annan bättre behövande.

• jester

Medlem
    11 mars, 2013 vid 11:03

Det är guld att kunna fälla passagerarsätet fram. Har det i min Renault Megane kombi med. Men 4 sittplatser blir det aldrig kvar… 🙂

• canoya

Medlem
    14 mars, 2013 vid 11:18

Jag har en Trafic av den långa modellen och får då plats med 7-8 brädor, varav 2 formula och 8 segel med de master och bommar som behövs från 4-11 kvm, dock bara med 3 sittplatser (förare + 2 passagerare i framsätet). Sofforna i Trafic är hela och endast den bakre går att fälla ryggen på så man kan inte ha dem i bilen med denna last. Vill man ha plats för en fjärde person måste man fixa en enkelstol innanför sidodörren på egen hand. Jag har haft planer på att bygga om infästningen på ett tredelat baksäte från en Scenic eller liknande, men inte orkat mer än till planering. Originalsofforna i Trafic är ganska otympliga att få i och ur bilen (tvåmansjobb) och tar stor plats i garaget när de inte sitter i bilen. Förutom detta så är det en perfekt surfbuss. Jag brukar ha min lastad från säsongsstart till avslut, med undantag för några kortare perioder då stor last eller mycket folk behöver fraktas. Jag har en 2-liters bensinare från 2003 och tycker att den är helt OK i soppaförbrukning (0,95 -1.1 l/mil för lansdväg-motorväg upp till 1.3 l/mil till och från jobbet 7 km på vintern)

/Håkan

• freed

Medlem
    15 mars, 2013 vid 18:05

Tjena, tack för bra input. Jag bestämde mig för en beggad 525 touring :). Det får nog bli till att köpa den där takboxen. Kör hårt, snart dags att köra igång säsong säsongen.

• oscarlj

Medlem
    15 mars, 2013 vid 21:20

Har en 530 från 2001, inga problem att få in 2 brädor och ett par segel + tillbehör i bilen!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.