Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Surfbilsfunderingar: Kangoo/Berlingo/Partner
-
Surfbilsfunderingar: Kangoo/Berlingo/Partner
fastforward svarade 18 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 22 Svar
-
Jag håller med dig att de e klart det blir lite dyrare per mil och i inköp mm. Men en sak att tänka på väger antagligen inte upp, men hur mycket soppa drar inte en mindre bil med hela taket fullastat med grejjer. Att ligga å köra i 120 med 2 meter extrahöjd på taket ger nog en rätt massive bränsleökning.
-
donpedro wrote:Jag håller med dig att de e klart det blir lite dyrare per mil och i inköp mm. Men en sak att tänka på väger antagligen inte upp, men hur mycket soppa drar inte en mindre bil med hela taket fullastat med grejjer. Att ligga å köra i 120 med 2 meter extrahöjd på taket ger nog en rätt massive bränsleökning.
Det här med småbilar och bränsle kan jag svara lite på. Jag har en Fiat Punto från 2001. Den drar 0,52 med sommardäck och 0,6 med vinterdäck i 120 på landsväg. Om man lastar saker på taket (2 utr) drar den ca 0,65. Nu när dieseln kostar som bensinen är det enligt mig inte lönsamt med diesel bil längre om man jämför med just en liten bensinsnål bil. Men det här med lastutrymme är kass så det är takräcken som gäller. Verson lätt däremot grym. Man kanske skulle kolla in den själv : ) Småbilar är roliga, de är som att vara på semester med en hyrbil. Allt på taket och jämnt trångt.
-
Jag har kollat en del på Punto också – verkar som ett bra val om jag bestämmer mig för en småbil. Det verkar bli ungefär samma förbrukning med prylarna i en mindre kombi som på taket till en småbil. Å andra sidan tar ju småbilen igen detta om man skulle åka utan surfprylar någon gång (måste erkänna att det känns främmande :D).
-
fastforward: Har du kollat på en lång småbil?
Jag kör en Skoda Fabia (0.52 – 0,59 sommar och vinter) och får in min RRD FSW som är 253 lång. Nosen i framrutan och aktern precis innanför bakluckan.
Hade bilen varit kombiversionen skulle brädan gått in lätt!Skulle jag köpa en ny småbil nu skulle jag jaga “småkombis” som Skoda Fabia kombi och VW Polo kombi. Kanske finns detta hos fler märken.
Jag vet att priskillnaden mellan kort och lång fabia var ca 15kkr samt att viktskillnaden dem emellan bara var 30kg. En ball grej i sammanhanget är att CV-värdet på kombin är bättre än kombicupen, kanske bättre förbrukningssiffror?/Jocke
-
feg wrote:fastforward: Har du kollat på en lång småbil?
Jag kör en Skoda Fabia (0.52 – 0,59 sommar och vinter) och får in min RRD FSW som är 253 lång. Nosen i framrutan och aktern precis innanför bakluckan.
Hade bilen varit kombiversionen skulle brädan gått in lätt!Skulle jag köpa en ny småbil nu skulle jag jaga “småkombis” som Skoda Fabia kombi och VW Polo kombi. Kanske finns detta hos fler märken.
Jag vet att priskillnaden mellan kort och lång fabia var ca 15kkr samt att viktskillnaden dem emellan bara var 30kg. En ball grej i sammanhanget är att CV-värdet på kombin är bättre än kombicupen, kanske bättre förbrukningssiffror?/Jocke
Absolut, om det blir en bil med plats för brädan inne i bilen så blir det en liten sådan. Yaris verso är ju ett exempel som vi diskuterat tidigare. Seat Cordoba Vario är ett annat. Iaf Seaten och Polon har ju dessutom delbart baksäte på rätt ställe (stora delen till höger).Just Skoda fabia är jag lite emot sedan en fabia-hyrbil började spruta olja över hela motorn mitt på den finska landsbygden. Det var -30 ute då… 😀 Men det är klart, det säger ju inget om bilmodellen i stort.
Jag tror jag ska ut och besöka några bilhandlare utrustad med måttband…
-
Min föreställning om vad som är en surfbil… krossades precis
😉 -
Jahapp, nu har jag spenderat en dag med att besöka ett gäng bilhandlare men jag har ännu inte hittat några små kombis där man kan fälla framsätet så att det bildas ett någotsånär plant golv. Citroen Berlingo skulle ha klarat det men det sätet gick inte att fälla alls nästan. De bilar som återstår att testa är Toyota Avensis Verso och VW Polo/Golf kombi.
Logga in för att svara.