Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Surfboende på Rhodos

• Surfboende på Rhodos

Publicerad av newstream på 1 juni, 2008 vid 19:11

Jag planerar en surfresa ner till Rhodos sista veckan i Juli i år då jag hört att det ska blåsa rejält där. Nu undrar jag var det är bra att bo för att enkelt komme till surfstränderna. Vi tänker hyra bil så det är inga problem att köra en bit varje dag. Vi har kollat på ett boende i Pefkos vilket ligger mitt på öns östra sida. Vad har ni rutinerade Rhodos-surfare att säga om det valet, Bu eller bä? Har ni npgot annat att rekommendera?

Vad gäller spots, är det Fanes eller Prasonisis som gäller?

Vilken storlek på drake rekommenderar ni för sista veckan i juli för en kille på 80 kilo? Vad brukar vindstyrkan ligga på?

Alla tänkbara tips som kan underlätta/förgylla vår surfvecka mottages tacksamt!

jonasm svarade 16 år, 5 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • jonasm

Medlem
    2 juni, 2008 vid 10:28

Hej,

kopierat från mitt inlägg från förra sommaren:

Kom precis hem från 2v på Rhodos. Detta är min syn på ställena:

Generellt:

+ att man kan flyga direkt till Rhodos (ingen båttransfer som till Paros, Naxos…)
    – charterturistparadis som inte är top-of-the line…ganska låg standard på resturanger, barer etc på norra delen av ön

Man kan kita på hela östsidan men det är tre ställen som det verkar kitas på, ju längre söderut desto bättre.

Kremasti. Riktigt dåligt! 20 meters stenig strand. En stor betongbunker ute i vattnet. “kiteklubben” består av 2 st containrar….

Fanes. 2 mil söder om flygplatsen. Helt ok. Ett enklare hotell och kiteklubb vid beachen, inget drag så man måste ha bil om man vill se ngt annat än en stillsam middag på hotellet. Bra för nybörjare. Hade vind 3 dagar av 6. Körde med 13 Bow alla dagarna

Prasonisi. RIKTIGT BRA! Längst söderut på ön, tar 2-3h att köra dit från norra delen. En halvö med starka vindar (pressas samman av bergen), feta vågor på ena sidan (sideonshore) och plattvatten på andra (offshore). Långt från allt annat än kitning dock…spotten har 2 små butiker, 2 restauranger och 3 st lgh hotell. Thats it…men som sagt riktigt bra kitning. Vind 6 dagar av 7, samma period som det var vind 3/6 på Fanes så det verkar mer vindsäkert här. Inget nybörjarställe pga offshore på plattvatten-sidan. Körde med 9a Bow 90% av tiden. Vågorna blir riktigt bra när det blåser ordentligt, set med 2-2,5 meters vågor var inte ovanligt.

• jonasm

Medlem
    2 juni, 2008 vid 10:31

Jag väger 82 kg – med min vikt så var en 13-15 samt en 9-10 är en bra kombination på Rhodos.

9an behövdes endast nere i Prassonisi.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Surfboende på Rhodos

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.