• Surfbräda

Publicerad av addea på 9 september, 2008 vid 14:23

Lite nervöst med första inlägget. 🙂 Är sugen att köpa en surfbräda och vill ha lite synpunkter och ideer. Vet att det finns trådar på ämnet sedan tidigare men har inte hittat någon där man diskuterar full size surfbräda kontra typ en freestyle fish. Vilken har man mest glädje av i Sverige(skåne, halland)? Är det bättre att lära sig på den ena eller andra?

Jag väger 88kg och är 183. Har surfat på semestern men är inte direkt något proffs.

skotten svarade 16 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • roland

Medlem
    9 september, 2008 vid 14:43

prova surf forumet

• sourra

Medlem
    9 september, 2008 vid 15:04

Oj, det där är en fråga som du kan få fantastiskt många olika svar på beroende på hur den som svarar gillar att åka. Dock gäller samma sak för alla som kör i Halland och Skåne: För att vågor ska komma så måste vinden komma. Ju hårdare vind, desto fetare vågor. Detta gör att man gärna vill ha en bräda med inte allt för runda rails, så man kan hålla bra kant när man ska höjda ut. Dock har i stort sett alla kitevågbrädor ändamålsenliga rails så det behöver du knappt tänka på.

Något som du däremot ska tänka på är hur du föredrar att åka. Vill du att kiten ska stå för merparten av kraften eller vill du att vågen ska stå för den huvudsakliga leveransen? I det första fallet är det vettigt att ha en smal bräda som inte är allt för stor (5 fot-ish). I det andra fallet så vill du då ha en lite större bräda. Samtidigt så fångar en stor bräda mer vind vilket kan bjuda på spännande överraskningar då man hoppar över vågor, speciellt då man kör strapless på toeside.

Utöver storlekens inverkan kommer form på bräda, rocker, konstruktion, fensetup osv osv. Det är med andra ord inte helt enkelt detta. Jag som väger nästan 80 kg med sommaristret på kroppen tycker det är kul att köra brädor i storlekarna 5’7-6’1 med små kites i lite hårdare vindar (13-20+ m/s). Andra gillar att köra större brädor, helt strapless medan vissa helst kör runt på en droppformad bräda med ganska lite volym och en större kite. Somliga gillar lättsvängda brädor medans andra vill ha mer riktningsstabila brädor. Som du förstår finns det inget rätt eller fel, bara olika uppfattningar. En bra idé är att prova lite olika brädor och känna sig fram. Det svåra är bara att få låna en skön vågis när det är bra dagar =)

PS. Jag har förutsatt att du menar en kitevågis, inte en paddelbräda

• skotten

Medlem
    9 september, 2008 vid 16:13

why not speak to a custom board builder to help you out? We have a great shaper in here, goes by the name of RtotheG.

• addea

Medlem
    9 september, 2008 vid 19:00

Vi snackar kitevågis. Tror absolut att det bästa är att testa lite olika brädor problemet är väl precis som nämnt att få tag rätt bräda vid rätt tillfälle. Sen är väl min undran om man med en freestyle fish kan vara ute oftare och då kanske lära upp sig snabbare? Hur ofta friskar det på tillräckligt för att köra med ”stor bräda”? Tanken är ju att jag skall kunna vara ute så ofta som möjligt och köra.

• rtotheg

Medlem
    9 september, 2008 vid 19:41
    AddeA;498372 wrote:
    Vi snackar kitevågis. Tror absolut att det bästa är att testa lite olika brädor problemet är väl precis som nämnt att få tag rätt bräda vid rätt tillfälle. Sen är väl min undran om man med en freestyle fish kan vara ute oftare och då kanske lära upp sig snabbare? Hur ofta friskar det på tillräckligt för att köra med ”stor bräda”? Tanken är ju att jag skall kunna vara ute så ofta som möjligt och köra.

Tjenare AddeA

Jag tycker deffinitivt inte att du ska köpa en fish . sämsta brädvalet enligt mig .

Hade isf hellre letat efter en funboard ” hybrid bräda ” så att du hade fått lite av varje , sen att du senare bestämt dig för exakt vad du är ute efter .

de är så himla olika från person till person när de gäller brädval .

Som nybörjare om ja hade vatt du hade jag letat efter en 6.0 3 fins eller 4 fins set up . lite ovalare fram till o lite vassare edges baktill , just för att kunna på lite lättare turns o hålla din linje lättare . gjort någon typ av concav i brädan ,

Sen att du utgår från att börja åka strapped 🙂

Hör av dig om du är sugen på en bräda .

• sourra

Medlem
    9 september, 2008 vid 21:47

Fast nu är ju freestyle fish inte en fish =)

• rtotheg

Medlem
    9 september, 2008 vid 21:55
    sourra;498415 wrote:
    Fast nu är ju freestyle fish inte en fish =)

nej jag vet , han menar North freestyle fish , vilket ungefär håller samma concept som en fish bräda gör enda som skiljer är rocker o outlinen .

brädan är tung som ett as , ovalare än helvete , är dock stabil som fan, men inget att vidare utvecklas på enligt mig . men de är min egna uppfattning

• sourra

Medlem
    9 september, 2008 vid 21:57

…och med en freestylefish kan du vara ute så ofta det blåser men om du är ute efter att rida vågen och inte rida vinden så ska du nog ha en lite större bräda. Beskrivningen som RtotheG gav stämmer rätt bra in på min uppfattning om hur en skön sverigebräda ser ut. Sen finns det dagar då även det är för stort men tur i oturen så är inte det så ofta det är så. Hösten och vintern är typiska årstider då man kan vilja ha en lite mindre bräda. 5’8″ som jag körde och 5’6″ som Thörn körde på länken nedan var t.ex. lite saftigt den dagen.

http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=58870

Och Här finns större versionen av brädan som Thörn körde den dagen.

• addea

Medlem
    9 september, 2008 vid 22:18

Tackar för all info. Har ni några bra tips på lämplig bräda som uppfyller kraven?

• addea

Medlem
    9 september, 2008 vid 22:21

Sorry missade ditt tips Sourra. Något att jämföra med?

• skotten

Medlem
    9 september, 2008 vid 22:26

you could just get RtotheG to make you a custom, that means you can have a glory hole if you want…. they are so good that people actually cut the power to a whole street just to steal them.. Delivery time – 1 week!

• sourra

Medlem
    9 september, 2008 vid 23:35

@AddeA 498423 wrote:

Sorry missade ditt tips Sourra. Något att jämföra med?

Umm, hur menar du? Om jag har något att jämföra med eller om jag har något du kan jämföra med? =)

• addea

Medlem
    10 september, 2008 vid 08:51

Det blev en Naish CR 6’1. Skall bli grymt kul.

• sourra

Medlem
    10 september, 2008 vid 10:37

Gottigt. Hojta till om du åker till varberg då det blåser så ska du få hänga med och rasta brädan 🙂

• rtotheg

Medlem
    10 september, 2008 vid 10:53

usch naish 😛 custom ska de vara inte sugen på o beställa en av mig sourra ? 😛

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.