Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen SURFBUSSEN ÄR DÖD! LÄNGE LEVE SURFBUSSEN!

• judo-freddan

Medlem
    8 april, 2003 vid 20:50

Skönt att få lite andra åsikter av dig och Getwet. Blev nästan lite halvnojig där ett tag..

Tja, att jag ville ha en ny buss berodde dels på att min Syncro -92a med högtak gick varm med blåsta topplockspackningar som följd. Funderade länge på att låta laga den eller att slå i en annan motor. Samtidigt hade jag hela tiden haft problemet med var jag skulle göra av surfkittet. Alltid när jag slängde in prylarna i bussen blev det svårt att bo bra därinne. Det här med att motorn sitter därbak gör att det ju inte är så lätt att få undan prylarna. Planerade länge att göra ett takräcke för högtak där jag kunde ha brädorna på sidorna av taket. Glad att det inte blev så sett ur lasta/lossa och stöldsynpunkt.

Den filosofin jag och ytterligare en vindfanatiker på jobbet har just nu och som gjorde att jag köpte den här bussen är att det i det här landet inte blåser så jätteofta. Därför gäller det att ta vara på vinden när det väl blåser. Må låta extremt men vår åsikt har blitt att det gör man antingen genom att bo nära vatten eller alltid ha surfkittet liggandes laddat i bussen som man alltid har med sig till jobbet så man kan åka iväg direkt man ser att det blåser. Medför förstås att man bör ha en ordentlig försäkring och någon form av stöldskydd men vad är väl livskvalitet om inte att kunna dra och surfa när det blåser..

Väl inne i bussen tror jag på att ha kittet i en längsgående låda. Sover man sedan på den lådan så slår man två flugor i en smäll. Kan bara hålla med Getwet om att storleken på min buss troligen är ganska optimal (försöker förtvivlat att inte låta allt för självgod här.. smile.gif Nej, seriöst så behöver man mer utrymme än vad man tror för att få plats med surfkittet och livets nödtorft utan att få klaustrofobi.

Sedan har vi ju det där med bränsleekonomi. Där är en turbodiesel och lb-reggning inte direkt av ondo som Getwet säger.. Min är ju ett stort as men drar bara runt litern och diesel är billigare än bensin.. Skatt ca 1300 spänn.. Det där med öppet in till förarplatsen är ju förstås en nackdel men hur var det nu med reglerna för husbilsreggning egentligen. Är det samma skatt som lb-reggning och hur funkar det med diesel?

Har nog tänkt isolera skåpet, sätta i värmare och två batterier så småningom för belysning, biltemakylskåp och kanske så småningom rinnande vatten kan vara trevliga grejer om man ligger ute lite längre tid.

Tja, detta var nog min filosofi på ett bräde men det finns förstås en hel del andra approachar till det hela. Det är ju till sist en fråga om hur ofta och under vilka former man har tänkt sig att ge sig ut.

• getwet

Medlem
    9 april, 2003 vid 07:56

Skatten för husbil är den samma som den nuvarande eftersom den blir reggad som LB husbil. Möjligen att det kan diffa någon sketen krona för att den blev något tyngre med iredningen, men det är marginellt. Försäkringen blir troligen (nästan säker, på min diffar det ca 6000kr på ett år) lägre och då blir även inredningen försäkrad……skåp, kylen och värmare mm. Det ingår inte i vanlig kaskoförsäkring, du måste alltså försäkra den som husbil. Och för det krävs det att den är reggad som husbil i bilregistret. Då kan du även ta upp ett hål mellan hytt och bodel.
    Som jag påpekat tidigare skulle jag obönhörligen införskaffa en TD idag om det var aktuellt med ett nyförvärv, trots min stora kärlek till mulliga V8:or. Och planerar man utlandsresor så är diesel en självklarhet, ännu större pris skillnad där mellan bensin och diesel pga av andra skattesatser. Även driftsäkerheten är betydligt bättre och för att inte tala om den “råstyrka” som finns i en TD. Enda nackdelen är inköpspriset som är högre på en diesel kontra bensin motor, men planerar man att ha den ett tag och satsa lite pengar på inredning mm så är jag övertygad om att det blir en bättre ekonomi i slutänden, även andrahandsvärdet är högre, om det nu finns något sådant på surfbussar. wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    9 april, 2003 vid 11:41

Gurra: Vad är det för buss du har ? Lyckades nästan gissa på handtaget men…………..lägg gärna in mera inspirationsbilder om du orkar.

Johan: Kommentar om din: det var en exakt med nästan identisk inredning jag hade i sommras. Mycket funktionabelt
    var det. Fanns dock ett litet bord fastskruvat mitt på golvet framför dörren, som konstigt nog ej var i vägen. En ensitsare bakom pass. sätet och en tvåsitsare bakom bordet som fälldes upp till säng.

Zehlertz o 69: Om det ändå hade varit 1-2 månader man varit borta och de inte stog ut då. Nä, 4 dagar på Öland när det var som bäst väder. Bodde tom inne på campingen och hade med ett 4-mannatält som komplettering. Inte f_n hjälpte det.
    Var där alldeles själv med samma buss en vecka innan, snacka om semester……Men inte ger jag upp så lätt inte.

Bussen var det absolut inget fel på, kanske lite för liten för 3 pers.(varav en som tycker det är primitivt att bo på hotell !!!!!). Dottern tyckte det var jättemysigt.

69: Kanske sett bild på din (buss) här innan, vet inte, men det var inte du som stod jämte mig på Öland i en vit Cheva-Dodge-nånting ?

• getwet

Medlem
    10 april, 2003 vid 08:26

Vet inte om det var jag …….men känner du igen den här bussen så var det jag som stod bredvid;)

• wiseguy

Medlem
    10 april, 2003 vid 20:38

Får du in kyl, värme och rinnande vatten i den lilla bussen smile.gif ..skulle vara intressant att se bilder på hur du löst inredningsfrågan

• getwet

Medlem
    11 april, 2003 vid 07:41

Visst får jag in grejerna, och det ganska lätt faktiskt….men surfprylarna hamnar utanför.
    På bifogad bild ser du skåpen inkl. gasolkök och rinnande vatten med ho i mitten. (kanske inte så bra bild men med lite fantasi så….) Direkt till höger om det kylskåpet med spegelglas. Avgasröret draget direkt upp genom taket. Som vattenbehållare har jag tidigare använt mig av en vindamasjan i plast med tätslutande lock, och där jäsröret ska sitta drogs vattenslangen med pump in….skitenkelt. Den har placerats i skåpet under diskhon. Avloppet har gått ut genom samma hål som fins i golvet som måste finnas för gasol och vent. i husbil. Kommande säsong är det monterad tank under bilen som gäller. Dels för att få mer utrymme invändigt men även för att fördela vikten, den monteras in på motsatt sida (passag.sida)
    Här kommer således en rk. till alla som bygger buss……fördela vikten med inredningen. Om man ser på min egen buss så finns i princip all inredning på samma sida som förarsida. Det här gör att det blir konstant mer tyngd på den sidan med större slitage på fjädring (den sjunker ihop till slut) och felaktigt däckslitage som följd. (tog bra lång tid att förstå varför min tuggade framdäck trots antal framvagnsinställningar) Det här går att “finlira” på framvagnsinställningen men det är få som begriper och kan…….De flesta bara slår upp i sin manual och ställer in toe in och camber efter den, utan att ta hänsyn till var vikten ligger i bilen.
    Inringat på bilden är avgasröret från värmaren.

• getwet

Medlem
    11 april, 2003 vid 07:48

Här en bild på värmaren monterad bakom pass stol med tillhörande bränsle tank inunder. Alu slangen som syns en del av är avgas samt en inre slang som tar in förbrukningsluften.

• getwet

Medlem
    11 april, 2003 vid 07:58

Här en bild fån “aktern” och “föröver”. Den mörka runda ringen du ser på skiljeväggen till höger är utblåset från värmaren. Ovanför den en liten dosa som jag justerar hur mycket värme jag vill ha…..skönt!
    I förgrunden sängen som är ca 185*155cm. Sover på bredden, längs med bakdörrarna.
    Ovanför “hålet” i skiljeväggen hänger det en raklång pryl…..det är så enkelt som en IKEA persienn för att skilja förarhytt och bodel åt. Ingen insyn, varmare vid kallt väder och svalare vid varmt………

• wiseguy

Medlem
    11 april, 2003 vid 09:35

Satan vad mycket det gick in!! Vilka är måtten på skåpet?..

Vill ha.. *dreggel* grin.gif

• getwet

Medlem
    11 april, 2003 vid 17:13

Förmodar att det är bilens inre mått du är ute efter (inte skåpen inne i bussen, eller?)
    Bodelen är 3m lång, bredden är från 180-ca 200cm, den smalnar av baktill och är som bredast vid skjutdörren. Höjden vet jag banne mig inte, men uppskattar den ca 150cm. Höjden skulle kunna vara så mycket bättre på amerikanska vans om det inte vore för att man byggt med så kraftiga balkar inunder. Som du ser på en av bilderna där man kan se fotsteget så kommer golvet ytterligare en 15cm ovanför det……..Det för att få plats med “järnvägsräls” och kardan inunder. Mycket plats går förlorat…………Jämför med Judo Freddans modell!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen SURFBUSSEN ÄR DÖD! LÄNGE LEVE SURFBUSSEN!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.