Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Surfbuss/Skejtbuss
-
Surfbuss/Skejtbuss
Publicerad av skejtarn_ på 8 januari, 2007 vid 00:16Jag undrar lite om vart man billigt kan få tag på en surfbuss (van, wv), kanske en dum fråga eftersom blocket finns, men jag undrar ändå om det finns något alternativ.
Sedan tänkte jag också fråga om driftsäkerheten i dem, det är ju ganska gammla bilar vi pratar om t.ex. Volkswagen Transporter (äldre). Klarar dom av längre färder så som neråt Europa eller kommer man stanna i Danmark å få bogsera hem den igen? 😉Tack för svar (på dumma frågor)…
local-dude svarade 18 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Hej,
VWbussarna (de gamla) är ju bakhjulsdrivna och jag ser egentligen inga fördelar med det… Dock är det ju en kultbil/buss.. Men tyskt är ju bra kvalitét sen finns ju Toyota Hiace också samt Hyundai H1 som bra alternativ.
Stående tipset innan långresa är ju att ha kört sin buss endel så man har lärt känna den och vet vad den går för..
-
@skejtarn_ 358100 wrote:
Jag undrar lite om vart man billigt kan få tag på en surfbuss (van, wv), kanske en dum fråga eftersom blocket finns, men jag undrar ändå om det finns något alternativ.
Sedan tänkte jag också fråga om driftsäkerheten i dem, det är ju ganska gammla bilar vi pratar om t.ex. Volkswagen Transporter (äldre). Klarar dom av längre färder så som neråt Europa eller kommer man stanna i Danmark å få bogsera hem den igen? 😉Tack för svar (på dumma frågor)…
Härligt me RoadTrip ju!
Jag och tre kompisar var ute nu i sommras i en Folkabuss, en Caravelle -88. Vi hostade upp 10lax för den och den höll mer eller mindre hela resan, lite slangar som hoppade av under tidens gång men det får man ju räkna med! Ta med verktygslåda och kör inte snabbare än 90 så ska du nog se att de går bra även för er!
Tipset vi fick angående just vw buss var att inte köpa den luftkylda varianten då den tydligen hade viss tendens till att bli varm, vi körde vattenkyld så vet inte om det stämmer men de gör de säkert.Lycka till i ditt letande!
-
Halloj!
Tänkte bara slå ett slag för Mercedes. Har en MB 307 Diesel -78, dock med uppgraderad motor och växellåda. Denna arbetshäst tog mig tur och retur Östersund – Södra frankrike + en massa snurrande nere i frankrike. totalt närmare 1000 mil tror jag. Den är husbilsinredd, eller kanske ska säga husvagn, då inredningen nästan helt kommer från en slaktad husvagn. Detta är ett hett inredningstips, om du har en bil med lite plats. grymt komfortabelt, jag firade jul i den på 2000m höjd i pyreneerna. har vattenburen el och gasvärme, rinnande vatten, spis, el o gaskyl, plats på taket för reservhjul + kitebrädor, kitesen inne i bilen.
En gammal mercadiesel går och går… och går. och går. kanske inte så fort, men snabbare än stillastående på autobahn…
en liten bild från Stpeters ording i nordtyskland
-
Vi har kört en folkabuss-77 luftkyld till Kroatien en sommar, Portugal en sommar, Frankrike en sommar och Danmark en sommer utan några större problem. Men skall du göra en långresa bör du kolla bilen innan du åker. Det kan skilja mycket på skicket när bilen är så gammal. Fördelen med dessa bilar är att det mesta går att fixa själv om man är lite händig. Kolla dock även på Mercedes om du inte som jag föredrar VW. Lycka till/
-
En kompis folka-76 går numera som taxi i Nepal dit dom körde den o sedan sålde den…så visst kan man komma längre än till Danmark 🙂
Logga in för att svara.