Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfdagbok Sydafrika nov07-feb08

• s

Medlem
    2 januari, 2008 vid 15:28

Har du lärt dig nya kameran nu Sebbe? Eller har Erik hoppat på erbjudandet och läst manualen för att lära dig? Moahahahaaa!!!

Snygg rörelseoskärpa på Martins flaka hur som helst! Nice! Ser fram emot fler bilder! Jag längtar tillbaka! Vi avslutade dock året med två fina dagar i Apelviken, lite kallare än i SA men bra med vind och vågor (dock ej offshore….)

Hälsa Chipsmannen!

/Staffan

• arnout

Medlem
    2 januari, 2008 vid 18:54

Fina bilder, kanon att Andi är på Simmer! The evil empire (NP) is loosing…hahahaha!

• sebbe

Medlem
    3 januari, 2008 vid 07:00

Tjena
    Har lagt in lite fler bilder efter gårdagens action.
    Har fortfarande svårt att hitta bra skärpa med kameran, testar lite olika men ingen kanon resultat än, trotts att jag äntligen läst manualen!!!

Ha det gött i svedala

• billing

Medlem
    3 januari, 2008 vid 11:11

najsa bilder, vad är de för kamera ni använder?

• frippe75

Medlem
    3 januari, 2008 vid 13:42

@sebbe 436455 wrote:

Tjena
    Har lagt in lite fler bilder efter gårdagens action.
    Har fortfarande svårt att hitta bra skärpa med kameran, testar lite olika men ingen kanon resultat än, trotts att jag äntligen läst manualen!!!

Ha det gött i svedala

En Canon 400d ser det ut att vara… med 400mm objektiv.. är det Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 USM L IS ???
    Ser ut som om du har ett polfilter på??

Du kör med bländare 5.6 vilket gör det lite vanskligt att sätta fokusen rätt… å andra sidan blir det oftast finare bilder när bara seglaren är i fokus…

Svårt att se på dom små bilderna (låga upplösningen) vad som är problemet… Men test att ta en bild där flera surfare finns med och som befinner sig på olika avstånd ifrån kameran… Bestäm vilken seglar du vill ha i fokus… ta ett par bilder….. kontrollera på datorn att fokusen hamnat på rätt surfare…

En annan grej kan vara att seglarna kommer emot dig och du låser fokusen tidigt och sedan tar en serie bilder… då ligger ju fokusplanet fel dessto längre in i bildserien du kommer… Testa att köra med fokus servot på…se bara till att du håller fokus punkten rätt när du panorera kameran….

Annars är det bara att blända ner… T.ex F/8 som är när 100-400 objektivet är som skarpast… du kommer fortfarande att få kort skärpedjup…

Är det ett Sigma AF 135-400mm f/4.5-5.6 APO så måste du blända ner till F/11 för att komma upp i samma skärpa som canon objektivet…

När du bländar ner kommer slutartiden att bli längre så du får nog plocka fram stativet om det inte redan är på..

En sista grej som jag kommer på är… plåtar du RAW???? Du kanske måste skäpa upp bilden under raw konverteringen… Ola P brukar ha koll på detta… samt vara en mästare på att peta på trådar som dessa…. nedräkningen har börjat 🙂

Du har även val för hur pass mycket mjukvaruskäpa karmeran lägger på innan den spar ner till JPEG om du nu plåtar i detta format…. tror det är under custom functions..

Lycka till!!! plåt mycket… kanske även några fjasko bilder på surfslusken om du får möjlighet… belöning utlovas… tror säkert att det finns många här som kan tänkas sig skramla lite pengar… 🙂

• sebbe

Medlem
    4 januari, 2008 vid 06:25

hej

Fattar inte hur du kan se att det är just en canon 400D men det stämmer.HAr sigma obj 400mm som du misstänkte också!!
    Ska testa dina tips och hoppas på förbättringar!
    Tack för hjälpen

• Oregistrerad

Gäst
    4 januari, 2008 vid 08:13

@sebbe 436629 wrote:

hej

Fattar inte hur du kan se att det är just en canon 400D men det stämmer.HAr sigma obj 400mm som du misstänkte också!!
    Tack för hjälpen

Ser lite skönare ut i SF jämfört med Båstad just nu. Blåser som fan gör det men svinkallt!!

Han kopierar bilden till sin dator och tittar på egenskaper. Där kan man se all info om bilden. Kameramodell, upplösning, slutare, brännvidd, exponering mm mm mm………

/Doffe

• ola_p

Medlem
    4 januari, 2008 vid 09:16

@sebbe 436629 wrote:

hej

Tack för hjälpen

Det syns förmodligen i EXIF informationen (gissar jag utan att ha öppnat bilderna å kollat). (EXIF är alltså metadata som kameran sparar, innehåller oftast information om slutartid, kamera, bländare, mätmetod etc.)

Vad gäller skärpan utöver det som frippe sagt så testa att sätta custom function 4 till 1, då hamnar fokuseringen på *-knappen. Se till att kameran står i ai-servo läge. Använd bara centerpunkten för autofokusen.

• Knatte

Gäst
    4 januari, 2008 vid 09:50

Hur hittar du EXIF infon lättast?? Kan jag se detta direkt i webbläsaren eller måste jag spara ner bilden och kolla detta där? Finns det program som ser detta?

(jag kan kolla på EXIF-info på mina egna bilder som ligger på hårddisken utan probs..)

• dr-masse

Medlem
    4 januari, 2008 vid 10:04

Jag kopierade bilden, klistrade in den i Office Picture Manager (det där asavancerade bildbehandlingsprogrammet) högerklickade och valde “properties” och – där var infon!

Busenkelt.

• Knatte

Gäst
    4 januari, 2008 vid 10:10

Tackar Doktorn :laugh:
    Men du fick inte med objektivinfon där, bara brännvidden 400 mm??
    Så jag måste spara ner (kopiera) bilden för att kunna hitta denna info då??

• dr-masse

Medlem
    4 januari, 2008 vid 10:17

Lite snabb med skärmdumpen där, ähum. Nu med objektivinfo!

Som du kan se av dumparna var det jättesvårt och krävde grymma programmeringskunskaper. Jag tar naturligtvis åt mig hela äran.

• sebbe

Medlem
    16 januari, 2008 vid 09:56

Jag har uppdaterat hemsidan med en liten film från en session på Sunset.

Sebbe

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfdagbok Sydafrika nov07-feb08

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.