Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfekvation

• Surfekvation

Publicerad av fng på 5 oktober, 2005 vid 15:57

Någon som kan hjälpa mig lösa denna ekvation?
    Väger 78kg, surfar på 115 l freeride 65cm bred. Mitt största segel är 6.2 m2. Hur många sekundmeter vind behöver jag för att plana ungefär? (Inser att segelstil o.s.v. också spelar in, men på ett ungefär)

stinger svarade 19 år, 7 månader sedan 12 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    5 oktober, 2005 vid 16:35

9ms.

• anonym-anvandare

Medlem
    5 oktober, 2005 vid 17:17

Det finns en bra ekvation som de flesta i eliten använder numera:

115 (volym) / 6,2 (segelstorlek) x 0,65 (bredd) x 78 (volym) / 100 x 3,14 (pi) / 4,6 (mastlängd) x 1,3 (fartkonstant) = 8,3 m/s

Med lite felmarginal kan du räkna med att plana i 8,4 till 8,5 m/s

Lycka till!

• anonym-anvandare

Medlem
    5 oktober, 2005 vid 18:11

Hahha funkar den ekvationen?

• anonym-anvandare

Medlem
    5 oktober, 2005 vid 18:12

Det där lät ju klart intressant.
    Men när jag provade formeln fick jag lite knasiga värden
    när jag ändrade parametrarna.
    -Jag skrev så här, med parenteser;

(Volym/segelstorl) x bredd x (kroppsvikt/100) x
    (pi/mastlängd) x fartkonstant = min vindhastighet

Fick samma svar, dvs 8,3 m/s för exemplet ovan, men sen
    blev det knas med andra värden. confused.gif
    Har du möjlighet att skriva formeln igen med parenteser så som jag gjorde ovan?

• johan_m

Medlem
    5 oktober, 2005 vid 19:06

Tycker formeln verkar konstig.
    För när jag provar sätta in värde för ett 5.8m2 segel och en vågbräda på 87liter så får jag att jag skall plana i 6.5m/s och det är klart orimligt.
    Sätter jag in med ett 5.0 segel så skll jag plana i 8,3m/s

Räknar jag däremot ut för mitt vanliga lättvindsalternativ så är det en 120 liters freeridebräda och ett 7.0segel och då skall jag alltså plana i 7.7m/s.

Detta skall alltså betyda att jag skall lämna min stora bräda och köra vågis när det inte blåser nästan nånting..

så kort och gåt denna formel kan inte stämma

• brutus

Medlem
    5 oktober, 2005 vid 19:14

grin.gif grin.gif ah, men då har du inte räknat med vattnets viscositet i salt / söt / bräckt vatten!
    kanske den viktigaste faktorn… grin.gif
    jag har märkt att det går fortast att plana i medvind o nerförsbacke, när man e kissnödig o har hemlängtan.
    ta dom faktorerna gånger hur många liter vatten mellan dig och bottnen så får du en siffra!
    /M

• johan_m

Medlem
    5 oktober, 2005 vid 19:16

ännu ett bevis för att dena formel verkar vara helt fel är om man gör ett hypotetiskt räkneexempel med en formulabräda som planar tidigt.

Säg att vi har en formulabräda med 11m2 segel då skulle det krävas 8.7m/s för att få den att plana, jag vet inte hur mycket som krävs men det är närmare nånstans runt hälften iaf. så än en gång. Denna formel kan inte stämma

• styret

Medlem
    5 oktober, 2005 vid 19:27

pssst… …johan…

slå på sarkasmdetektorn…

• alexasu

Medlem
    5 oktober, 2005 vid 20:08

för 8 < x < 16 gäller det linjära sambandet y=9-0,3x där vinden x m/s ger y m^2 segel.
    nästa avsnitt: så botar du aids med det du har i skafferiet!

btw: ”ooo, a sarcasm detector, thats a really necassery invention…”

• enlight

Medlem
    5 oktober, 2005 vid 20:13

Lol!
    Diggar att Pi fick vara med på ett hörn!

• rasmus_w

Medlem
    5 oktober, 2005 vid 23:19

Själv tycker jag vågekvationen är surfekvationen nummer ett.
    equation1.gif

• jonaish

Medlem
    6 oktober, 2005 vid 06:45

103 (volym) / 6,2 (segelstorlek) x 0,60 (bredd) x 70(volym) / 100 x 3,14 (pi) / 4,5 (mastlängd) x 1,3 (fartkonstant) = 6.3 m/s

så då ska ja va ute i 6.3 M/S å plana lr ?? confused.gif låter kanske lite lite men han ja köpte sakerna av sa att man skulle plana vid 7 m/s shocked.gif

• ian

Medlem
    6 oktober, 2005 vid 06:58

humm…. känns som att vikt borde finnas som parameter i en sån ekvation va? förresten, vad får man om man delar en hönas omkrets med 3.14?

• sode

Medlem
    6 oktober, 2005 vid 06:59

hönans diameter….?

• stinger

Medlem
    6 oktober, 2005 vid 07:11

Han kanske trodde att du skulle använda en 4,30-mast grin.gif

Underbar formel av mr Anonym tycker jag, värd ett nobelpris när den är fullt utvecklad laugh.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA