Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › SurfersParadise
-
Jag skulle vilja citera Nalle Puh: “Man måste beundra den som kan stava till Guggla även om det blir fel”.
Schysst att folk vill ha surfshopar i ett windsurf-U-land som Sverige så man kan kolla in grejorna på riktigt. Eloge till Surfers Paradis, Skidsport Bromma och Seafun (Gävle) – säkert till de övriga också men där har jag inte varit.
I övrigt kan man filosofera över varför människan har ett behov av att klaga på saker, sannolikt finns det någon gen som kodar för detta. Grymt skönt om det gick att blockera den med något. Själv tycker jag surf, skidåkning och musik är bra genmanipulation. (OK, manipulera kvinnor också men det är väl rätt självklart).
/Seasurf -
Går väl inte riktigt att jämföra data branschen med surf…
Hur många miljarder säljer data för varje år bara i Sverige? Och surfingens omsättning, 20-40 miljoner kanske?
En viss skillnad. Jämför med klädbranschen, ca 200% påslag och det finns inga större marginaler på surf om du kikar på netto siffror efter avdrag, TB7. -
Snacka inte om marginaler och hyror och volymer osv för faktum kvarstår att affärsmän är de inte, eller åxå är det det de är.
Jag å en polare tänkte köpa varsin utrustning där förra sommaren för sammanlagt 26600:-. Jag är bra på att pruta men lyckades endast få ner kittet med 600:- spänn. då blir man förbannad!!!!!! Iof var det en ball skate-gay-yo kille som säkert är bra på de tekniska detaljerna med värdelös som säljare. Det blev ingen affär! Vad du än köper idag för dem summorna så finns det rejält med prutmån. 600:- motsvarar ca 2%. var in en annan gån och köpte segel å bom och prutade från 3800 till 3000 av en annan betydligt bättre försäljare (inte bara för att han prutade) Nu helt plötsligt fanns en prutmån/marginal på ca 20%. Hmmmmmmm!!!
/Bäst å va anonym
-
Har jobbat i båttillbehörsbranchen ett par sommrar och där var det i de flesta fallen ett pålägg med 30-50% på sakerna (mindre på elektronik). Och det var ändå på priser från en STOR grossist i Sverige. Vet inte hur SP å de andra köper in brädor.. men varför skulle inte påläggen kunna vara likvärdiga?
-
Priserna på Gunsails ger väl en hyfsad fingervisning om hur priserna hade varit utan mellanhänder och diverse omkostnader. Men vi får väl räkna med att betala lite för att få ha en bra surfshop “runt hörnet”…
-
Provade fuska med lite golf för ett par år sedan
och sedan dess klagar jag aldrig på priser på
surfprylar! Det finns helt klart dyrare sporter än
windsurfing dessutom slipper vi ju en massa avgifter
eftersom vinden vågorna och vattnet är gratis!! -
Så klockrent!
Att skriva är mitt yrke och jag har länge funderat på hur jag skulle uttrycka min känsla för killarna på SP.Detta klockrena inlägg har löst mitt problem:
Däremot tycker jag de har en lite lustig attityd – lite förväxta pubertalstadiet, typ tonåring med koncentrationssvårigheter – tror de skulle funka bättre ifall de bara var klassiskt serviceinriktade och inte så självupptagna. De borde inse att man inte går dit för att bli imponerad av säljaren, utan för att förstå vilka grejor som passar en själv bäst och ev köpa dem.
Tack nu kan jag sova igen
-
det var ju kul att det gjorde någon glad.
Envy! att skriva är min dröm – men det kommer aldrig längre än än mitt dagliga C++ harvande.
some day! ;o)
-
det var ju kul att det gjorde någon glad.
Envy! att skriva är min dröm – men det kommer aldrig längre än än mitt dagliga C++ harvande.
some day! ;o)
-
Vadå “Snacka inte om marginaler och hyror och volymer osv”
Faktum är att det är det hela affärsverksamheten bygger på hur enkelt och logiskt som helst.
/Micke
-
det är bara att kolla utomlands så förstår man deras stora pålägg…men jag klagar inte på dem för det utan jag handlar alltid utomlands…
-
MICKE, det jag menade var att jag tror inte att SP har det sämre ställt än de flesta andra affärer som åxå har hyror, volym och marginaler att tänka på. MEN, jag kan inte tänka mig NÅGON annan affär som endast kan pruta 600 spänn på en affär på 26600SEK. Kapich???
-
jag tycker iofs att det har sina fördelar att de inte vill ge rabatt, för då får ju även de som kanske handlar mindre volymer eller billigare saker samma pris..
-
Man kanske inte borde klaga på SP i synnerhet, utan marknaden i allmänhet… 10kkr eller mer för en normal bräda är alldeles för dyrt i mitt tycke. Halva priset (4000-6000 kr) hade varit mer rimligt. Alla borde kunna få en komplett och bra utrustning för 10000 kr…
Logga in för att svara.