Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Surffordon och klimattankar??
-
Surffordon och klimattankar??
Posted by Knatte on 2 februari, 2008 at 11:35Kanske inte ett klockrent inlägg här på huvudforumet… Men som surfare så kör vi mycket bil kors och tvär riket på jakt efter vind och vågor:laugh:
Normalt sett så har vi väl ganska stora och törstiga (nedsmutsande) bilar för att få plats med alla prylar som vi behöver..
Är det någon mer än jag som börjar fundera på miljön och vad vi vindsurfare bidrar med i luftföroreningar??
Jag är bara en ganska ny uppvaknad och miljöfundersam person…Så frågan är fri, men i sak är jag ute efter om några fler börjar fundera på sina surfbilar och kanske skall byta ner oss i storlek och motorstyrka framöver??
Personligen tror jag nog att min nästa bil (om några år eller så..) kommer vara mindre i både format och motorstyrka. Istället för ha mycket prylar inne i bilen, så kanske man får utnyttja takräcket för segel/bommar mm. om inte allt ryms inne i bilen:grin:
rasmus_w replied 16 years, 9 months ago 45 Members · 136 Replies -
136 Replies
-
Haha….Jag vill ha en stor bil, gärna tyngre än snittet. För surfbilens del spelar inte prestanda någon roll utan den skall vara snål i förhållande till sin storlek (dock absolut max 10L/100km). Ska jag vara helt ärlig så är jag inte direkt “miljömedveten” i mina val utan jag väljer det som passar mina behov/önskemål, sen om det råkar vara ett miljövänligt val så fine…
-
Jag har nu en stor VW med dieselmotot och jag kör den på strax över 0.7l/mil. Inte så farligt, faktiskt. Jag tror en “vanlig” bil i typisk familjeklass skulle dra lika mycket med prylarna på taket. Absolut bäst blir förstås att gå på något riktigt snålt och litet och sedan ha en så slimmat utrustning att man får in den i den lilla bilen (jag har kört 2 brädor och 5 riggar inuti en Clio, så det går…).
Men så länga man har lite mer omfattande utrustningberg (eller behöver få plats med mer personer än föraren inne i bilen) så blir det ju takräcke som gäller. Min gissning är att även en liten minibil med låg förbrukning skulle börja närma sig min dieselbuss om den lilla bilen skulle härbergera tre-fyra brädor, segelbag, riggbag mm på taket.
-
Knatte
Guest2 februari, 2008 at 13:11@Ola H. 442307 wrote:
Jag har nu en stor VW med dieselmotot och jag kör den på strax över 0.7l/mil. Inte så farligt, faktiskt. Jag tror en “vanlig” bil i typisk familjeklass skulle dra lika mycket med prylarna på taket. Absolut bäst blir förstås att gå på något riktigt snålt och litet och sedan ha en så slimmat utrustning att man får in den i den lilla bilen (jag har kört 2 brädor och 5 riggar inuti en Clio, så det går…).
Men så länga man har lite mer omfattande utrustningberg (eller behöver få plats med mer personer än föraren inne i bilen) så blir det ju takräcke som gäller. Min gissning är att även en liten minibil med låg förbrukning skulle börja närma sig min dieselbuss om den lilla bilen skulle härbergera tre-fyra brädor, segelbag, riggbag mm på taket.
En nyare VW med en modern dieselmotor är ju en bra kompromiss mellan storlek och skaplig förbrukning.
Jag har haft gamla VW T2-bussar förr och de var ingen bra på bensinförbrukning, komfort, prestanda mm.
Men kultiga att äga i alla fall. Sällan under 1.3-1.5 liter/milen i stadstrafik:crazy: -
Håller med om att stora bensinbilar är riktigt jobbiga att tanka… Funderar på att sälja min WV buss från 85 till en Fiat 500 – Har kontrollmätt och en 240 bräda borde precis gå in… fast man kan jus skippa passagerarna om inte kör upp grejjorna på taket. Sedan att den är ruggigt snygg är ju inte fel.
Det som egentligen stör mig är ju trots allt att dieselskatten är så orimlig – det kostar 5000 spänn bara att ha ny dieselbil om den skall vara lite större. Är det någon vettig person som kan förklara varför det är så? Det betyder ju att man i princip måste köra upp några extra mil bara för att inte gå back
-
Liten bil=antingen kör du själv med prylar i bilen=plaren får köra egen bil=ökade utsläpp
Eller kör du med någon annan och då hamnar prylarna på taket=bilen drar mer soppa.Nej, jag satsar på en Hummer till nästa år, gäller at ha något stadigt under vinterstormarna
-
kollade vw-caddy nyss som ny firma bil ,just för att den finns med gasdrift
och nu kom det en ny förlängd modell som skulle ha ett skåp på ca 220 längd o då borde man få in det mesta av surfprylana om än lite på tvären.
nu blev det iofs igen ny bil än vilket tyvärr hade en del med att det verkar va en del problem med gastillgången? -
Miljösamvetet gnager lite när brorsan och jag dånar omkring i vår Mercedes Sprinter som drar 0.95 stygg-diesel utan partickelfilter.
Vi försvarar bussens existens med att vi annars skulle köra varsin bil som drar 0.5-0.6 och då inte heller få med oss lika mycket leksaker vardera.Optimalt vore att kunna tanka bussen på EcoPar som är en syntetisk dieselolja framställd ur naturgas, biogas, biomassa och/eller rötslam och dessutom släpper ut mycket mindre skit vid förbränning. Tyvärr så ligger närmsta pump i Uppsala vilket är 5 mil i fel riktning.
RME hävdar Merca att bussen inte klarar…/Jocke
-
Som någon annan skrev så är Kangoo el liknande små fraktbilar, speciellt i förlängd modeller, kanonbra. De danska surfarna kör mycket med dessa biltyper. Vissa tar bort mellanväggen eller har ingen vägg och då kan de enkelt lägga in typ 3 brädor på snedden. dessa finns med små dieselmotorer också.
Vi hade tidigare en VWbuss med gasdrift+bensindrift som vi köpte begagnad på bilauktion. Göteborgs stad har många sådana bussar. Har du biogasanläggning i din stad är ju detta helt kanon!
Men nyckeln i att minimera förbrukning ligger i att hålla lagom hastighet, vilket kan vara svåååårt när man snabbt vill till surfspotet. Och att undvika allt vad takräcke heter. Vi har bytt till nyare buss nu=lite snålare motor, och i lagom tempo ska den kunna dra under litern lätt. Sen kan jag ju bygga och använda en cykelkärra till favoritviken, men det är det ju inte så många andra normalsurfare som kan 😉
/Magnus
-
feg;442372 wrote:Miljösamvetet gnager lite när brorsan och jag dånar omkring i vår Mercedes Sprinter som drar 0.95 stygg-diesel utan partickelfilter.
Vi försvarar bussens existens med att vi annars skulle köra varsin bil som drar 0.5-0.6 och då inte heller få med oss lika mycket leksaker vardera.Optimalt vore att kunna tanka bussen på EcoPar som är en syntetisk dieselolja framställd ur naturgas, biogas, biomassa och/eller rötslam och dessutom släpper ut mycket mindre skit vid förbränning. Tyvärr så ligger närmsta pump i Uppsala vilket är 5 mil i fel riktning.
RME hävdar Merca att bussen inte klarar…/Jocke
Tanka 50-50 med RME och fossildiesel, du kommer till och med uppleva en bättre Sprinter. Använd en motorolja med stor pH-buffert, till exempel Castrol, och byt soppafilter oftare. I början måste filtret bytas några gånger extra eftersom fossildieselavlagringar i tanken löses upp av biodiesel och kommer att fylla igen filtret. Men sen är det bara att köra med något kortare serviceintervall.
-
[]Opel combo är en superbra bil, hade en sådan förut, med diesel, drog nästan inget alls.
Kör en renault scenic nu, drar mer, utrymmet mindre.
-
Nya Ford Galaxy, diesel med partikelfilter. På 70-väg drar den 0,5 och blandad körning ca 0,6. Jag får in 3 brädor på diagonalen och hela segelgarderoben. Dessutom kan jag ha ett säte uppfällt bakom lastnätet och byta om där. Hur gött som helst!
-
@Svenne 442380 wrote:
Tanka 50-50 med RME och fossildiesel, du kommer till och med uppleva en bättre Sprinter. Använd en motorolja med stor pH-buffert, till exempel Castrol, och byt soppafilter oftare. I början måste filtret bytas några gånger extra eftersom fossildieselavlagringar i tanken löses upp av biodiesel och kommer att fylla igen filtret. Men sen är det bara att köra med något kortare serviceintervall.
Jo, jag försökte flörta med Merca med just såna argument, hade läst om folk som gjort så på olika forum, men Merca sa blankt nej. När jag pressade på förklaringar om varför just deras dieslar på inga vilkorsvis kunde köras på RME eller olika inblandningar av RME i fosilgiftet var det som att slå skallen i en betongvägg.
Svaret jag fick var att motorn inte var specad för RME och att de inte kunde ställa sig bakom det efter som att RME smöjer sämre, löser upp skit som kleggar igen bränslekanaler, går sämre i kyla osv osv osv.
Att RME ger bättre förbrukningsvärden eller mer effekt beroende på gasfot och är en förnyelsebar energikälla bet inte riktigt på Mercafolket. Ej heller att Järfälla komun “miljöanpassat” sina dieselbilar, VW, var någort som imponerade eller gav upphov till eftertanke.Efter detta tar vi det säkra före det osäkra och kör fosilt istället för att riskera att pajja den dyra motorn.
/Jocke
-
Vi kan ju ta ett snack om biosoppa nästa gång vi ses på Torö/Fituna. Att sörjan löser upp gammal fossilskit i tanken och smörjer bättre är bara jobbigt för tjocka ingenjörer. Faktum är att VW godkänner biodiesel, bara att följa ett annat serviceprogram.
Jag körde min sprojlans BMW på bio också, bara för att… -
Ärligt talat så bör man ju tänka mer på hela sin livsstil än valet av surfbil egentligen. Man kanske tror att man är skitsmart som kör en snål liten bil men så kanske man tar en flygresa till Maui och en till Sydafrika. Då har man väl totalt bidragit med mycket mer växthusgaser än om man körde en bil som drog 1,5 l/mil under en hel säsong i Sverige. Jag tror mig sett någon sån grej på dn.se förut, att bilens utsläpp är inget mot om du flyger lite grann.
Log in to reply.