Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Surffordon och klimattankar??
-
Knatte
Guest10 februari, 2008 at 19:15@getwet 443748 wrote:
Jag ser det här som ett stort problem Knatte:wink:
Förutom det så vill jag att du lär mig att klipa och redigera filmer…..har skaffat headcam nämligen!
Trevligt att du har skaffat headcam och att man kan fixa undan en en takantenn på ett smidigt sett…
Börja med att skaffa ett bra klippar/redigerings program om du inte har detta redan. Adobe Premiere i någon variant eller Pinnacle studio är ju säkra kort..
Lite praktiska tips kan du hitta här:
http://forum.voodoofilm.org/forumdisplay.php?f=8
http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=3041Där hittar du mycket matnyttiga tips, annars är det bara trial and error som gäller….
Kul att få kika på lite speed-headcam, så länge jag själv inte kan segla/filma från vattnet i dagsläget:smile:
-
Knatte;443588 wrote:Dagen spaningar i småbildjungeln…
Varför är det så att nästan alla mindre bilar har “bilantennen” monterad på taket??
Känns ju inte så jäkla smart att ha takräcke och surfprylarna på ett sådant tak….. Takantenn är ju ett klart småbilfenomen och som jag ser det inte helt smart drag om man planerar att använda takräcka i framtiden??:blush:Någon som vet hur man löser detta eller är det inget problems????
Problemet löser sig själv Knatte. Min takantenn låg under takräcket och svajade så fint i vinden mellan takbox och brädor tills den gick av. Nu har jag inte något problem med en antenn som är ivägen.
Jag har dock inte lyssnat på radio på ett år 😀
-
VW Bussen (typ 3?) har antenn i framrutan och BMW i bakrutan sen ca 20 år tillbaka. Snacka om surfanpassade! Men VW Passat som är mellanklass har samma problem…men där får man ju plats med surfutr inne i bilen så tänkte förstås den tyska utvecklingsingenjören.
Ett annat problem är att komma ut ur garaget utan att sätta antennen i garagedörren…
-
Klimathot? eller surfklimatet! fan det blir ju bara varmare och blåser mer varför gnälla:-)
-
@Brickan 444620 wrote:
Klimathot? eller surfklimatet! fan det blir ju bara varmare och blåser mer varför gnälla:-)
Huruvida hundra surfares bilar drar en deciliter mer eller mindre i Sverige förefaller marginellt när man betänker att Kina öppnar ett nytt kolkraftverk i veckan, skogsskövlingen ökar och att det t ex bara i Mexico City finns 20 miljoner bilar. Dessutom betalar vi väl full koldioxidskatt på bensin i Sverige? Det är möjligen en ekonomisk fråga.
Pragmatikern…
-
@Rooster 444735 wrote:
Huruvida hundra surfares bilar drar en deciliter mer eller mindre i Sverige förefaller marginellt när man betänker att Kina öppnar ett nytt kolkraftverk i veckan, skogsskövlingen ökar och att det t ex bara i Mexico City finns 20 miljoner bilar. Dessutom betalar vi väl full koldioxidskatt på bensin i Sverige? Det är möjligen en ekonomisk fråga.
Pragmatikern…
Snillen spekulerar… suck!
Kan det vara så svårt att inte skita ner max i allt man gör? Kanske välja en renare bil nästa gång, cykla/gå oftare osv osv osv… kan väl aldrig vara för mycket begärt för allas vårt väl?/feg
-
@Knatte 442867 wrote:
Mycket tveksam till detta påsteånde och researchen… Är undersökningen beställd av de stora i USA??
90% av en bil totala miljöpåvekan kommer från utsläppen när bilen används. Har läst att en ny bil har lönat sig klimatmässigt efter ett år jämnfört med att fortsätta köra med sin gamla nuvarande bil. Dvs. att den energin/matertial som behövs för att tillveka bilen, snabbt är intjänat pga mindre miljöpåverkan under brukandetiden.
Tror exemplet handlar om en gammal bil kontra en skapligt snål ny bil.:smile:Helt klart svårt att veta vad man ska tro… Intressant tänk i diskussionen! I media läser man t ex varannan dag att E85 är bra för miljön och bilarna klassas som miljöbilar till höger och vänster, sen efter ett tag är E85 “mycket värre” än att tanka vanlig sås när man räknar in all övrig miljöpåverkan. Men det senaste jag läste var plötsligt att E85 visst är bättre om man räknar på ett tredje sätt…
Själv kör jag E85 sedan en tid för att själv göra något åt det hela… Lite dåligt samvete eftersom jag konstant kör saker där drivmedel går åt i massor, högfartskurser till sjöss och flygplan de övriga dagarna. Men nu vet jag inte om jag längre bidrar något till en bättre värld…
För tillfället åker jag en V50 som passar mig perfekt i storlek för de jobb och fritidsåkande jag gör. Inte så stor som en stor kombi men ändå en bra lastbil. Vill man låsa in surfgrejerna eller inte orkar surra brädan på taket fäller man bara höger framstol. Kan då fortfarande åka två i bilen med all utrustning inne! Efter snart ett år får den bara bra betyg från mig. Trevligt att tanka E85 också, blir inte så stora belopp per tankning så det känns inte så dyrt. Att man sen inte kommer lika långt per tank får man försöka glömma bort.
Den där bilen som går på ved vore något!
-
-
feg;444783 wrote:Snillen spekulerar… suck!
Kan det vara så svårt att inte skita ner max i allt man gör? Kanske välja en renare bil nästa gång, cykla/gå oftare osv osv osv… kan väl aldrig vara för mycket begärt för allas vårt väl?/feg
Problemet med miljöproblemen och vårt sätt att förhålla sig till dem tycker jag är att informationen ständigt ändras och nya rön tillkommer. Jag vill gärna försöka vara miljövänlig men ibland så undrar man ju om det man gör spelar någon större roll. Ta detta med källsortering och kompostering. Alla har väl alltid sagt att källsortera ut organiskt material är bra men nu kommer ju andra budord. En kompost läcker ut metangas som är 4 ggr så farlig växthusgas som koldioxid (om jag inte minns fel). I slutändan får man massa jord (som vi har så ont om : ) och värre växthuseffekt, förutsatt att komposten inte är helt tät och gasen tas tillvara. Alternativet är att bränna det och lägga på deponi.
Dessutom hörde jag att köttindustrin står för 20% av alla växthusgaser för att korna med deras fyra magar fiser ut så jävla mycket metangas. Det är mer än hela världens transportindustri. Och vet ni vad, en oljetanker kommer 4.5 m/l olja (det är alltså meter per liter). Fattar ni hur mycket den drar? De åker inga korta sträckor heller.
Så återigen så är någon deciliter nog en piss i havet om ens det. Jag tycker fortfarande att man bör se över sin totala livsstil, tex sina flygresor. Ska inte du till Maui snart förresten. Du kanske borde avboka den för miljön skull :laugh:
Sen så måste jag personligen säga att jag gillar det som händer. Det kanske låter jävligt sjukt men jag gillar att vintern är hur mild som helst och att jag kan segla året om. Jag har försökt att bry mig om miljön och har alltid jobbat med miljöjobb men nu börjar man ju inse att det nog är rätt kört i det långa loppet. Problemet som jag ser det är att vi människor är för många helt enkelt. Dessutom tar vi allt för givet, som dinosaurierna gjorde kanske. Det räcker med en liten asteroid så är vi game over ändå. Allt tar slut till slut, även jorden. Inget varar för evig så ta en dag i taget och surfa järnet.
PS: Jag letar ny bil och kommer faktiskt ta en som är soppasnål men det har inget med miljöhänsyn att göra utan enbart av ekonomiska skäl. Körglädje för mig är att komma långt för lite pengar. DS.
-
gurra1978;444813 wrote:Dessutom hörde jag att köttindustrin står för 20% av alla växthusgaser för att korna med deras fyra magar fiser ut så jävla mycket metangas.
Vill inte förlöjliga ämnet då det ligger mig nära men kan inte låta bli att fundera på om inte Rosa ska få en femte slang i röva:grin:
(fyra med mjölk, femte med surfbussbränsle)
//Glenn
-
Gurra: Du verkar tänka lite som jag gjorde för några år sen: Vi är för många på jorden, det som verkar miljövänligt är det inte och så vidare. Dessutom sinar snart oljan och eftersom vi inte hinner anpassa oss så kommer vi alla snart ha ett helvete.
Men jag har ändrat mig på några punkter. För det första, man kan se det som en utmaning. Okej, sju miljarder människor påverkar miljön, hur man än ser på saker. Men det finns mycket vi kan göra. Trots allt så handlar miljöåtgärder ofta om något slags effektivisering och jag antar att väldigt få har något emot det. Kan man göra samma sak till halva energikostnaden (nästan alla miljöfrågor handlar på något sätt om energi), eller dubbelt så mycket för samma så antar jag att de flesta blir glada.
Och när Kina öppnar ett kraftverk i veckan så kan det ändå löna sig att åstadkomma ett miljövänligare samhälle, men det förutsätter att vi kan göra det och samtidigt öka vår materiella standard. Trots allt, fattiga länder på väg upp är ganska hårt fokuserade på att öka sin materiella standard och kan vi visa att det är möjligt att göra det på ett miljövänligt vis så har vi visat vägen.
Sen ska väl alla ha klart för sig att atmosfären är en väldigt trög sak, det finns inget vi kan göra för att få halten av växthusgaser att börja minska på mycket länge, och när den väl minskar kan det hända att den minskar ända till istidsnivå, medeltemperaturen på jorden skulle vara ca -20 om det inte fanns växthuseffekt alls!
Däremot om det är värmen och inte gaserna vi oroar oss för så går det att snabbkyla jorden, om den politiska viljan finns.
Den solenergi som träffar jorden på 40 minuter motsvarar mänsklighetens årliga energiförbrukning, så vi har energireserver att utnyttja även om vi skippar oljan!
-
Så sant så, saxat från Aftonbladets sida som tidigare länkats.
Det viktigaste för klimatet är att den totala förbrukningen av allt bilbränsle minskar kraftigt. Om tio år bör förbrukningen i nya bensinbilar vara nere i hälften. Detta superviktiga faktum har hamnat i skymundan, på grund av allt prat om miljöbilar. Biobränslen kan aldrig stå för mer än högst 25 procent av världens drivmedelsbehov.
Och det berör oss alla, köra mindre och skaffa energisnålare fordon är nummer ett, oavsett vilket bränsle man använder.
Som ett exempel kan jag påpeka att om SL (Stockholms Lokaltrafik) inte bedrev sin verksamhet med kollektivtrafik och att alla skulle åka bil istället ökade antalet fordons kilometer med 16miljoner PER DYGN, i bara Sthlm………..
Kanske dags att vi alla tar vårt ansvar och funderar igenom vad det är vi håller på med, i alla hänseenden angående energiförbrukning.
-
@gurra1978 444813 wrote:
PS: Jag letar ny bil och kommer faktiskt ta en som är soppasnål men det har inget med miljöhänsyn att göra utan enbart av ekonomiska skäl. Körglädje för mig är att komma långt för lite pengar. DS.
Hm, det är väl så att man först nu börjar få ett pris på miljön. Jag ska sälja min V70 till förmån för en liten bränslesnål bil. Det borde ju vara billigare att välja klimatsmart >>> bräsnlsnål bil.
Är lite sugen på en el-mc som pendlingsalternativ.
-
@Oåxen 444878 wrote:
Hm, det är väl så att man först nu börjar få ett pris på miljön. Jag ska sälja min V70 till förmån för en liten bränslesnål bil. Det borde ju vara billigare att välja klimatsmart >>> bräsnlsnål bil.
Är lite sugen på en el-mc som pendlingsalternativ.
Kom just hem från USA där vi körde 400 svenska SUV-mil (drog bara liter per mil faktiskt) på en vecka bland alla enorma V8-pickuperna.
Aldrig att jag tullar på bekvämligheten här hemma så länge dom förbrukar så mkt därborta…. tyvärr…
Log in to reply.