Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Surffordon och klimattankar??
-
Rooster;445328 wrote:Jorå, jag läste vad du skrev och håller till viss del med när det gäller att välja tåg framför flyg, köra fulla långtradare osv, där har vi klara alternativ.
Men vad jag menar med mina till viss del provocerande inlägg är att den svenska småskaligheten och att alla skall dra sitt strå till stacken inte hjälper. Radhusmorsorna kan inbilla sig att bara därför att dom går på etanollybbyns löften om miljövänlighet bara dom köper en Ford Focus Flexifuel så räddar dom världen.
Men Sverige är ett litet land, det är bättre att lägga kraft, tid och pengar på åtgärder utomlands där man med små grepp och medel kan minska utsläppen kraftigt, instället för att inskränka levnadsstandard och livskvalitet här när det i praktiken inte spelar roll.
Tycker resonemanget att man inte behöver göra ngt eftersom Sverige är ett litet land är rätt märklig. Samma resonemang kan man isf använda för städer i USA och provinser i Kina (vad spelar det för roll om lilla Houston skär ner sina utsläpp, det är ju ändå bara 1/10000 del av jordens totala utsläpp typ)
-
EU kommissionens 20-20-20-paketet är ju rätt intressant i denna diskussion. Dess målsättning för EUs medlemsländer är att växthusgaser ska minska med 20 procent till 2020, att minst 20 procent av energin då ska vara förnybar och energieffektiviteten öka med 20 procent. För Sverige innebär det bl.a. att 49 procent av vår energi ska komma från förnybara källor samt en 17 procentig minskning av CO2 utsläppen. Sverige är redan med råge bäst inom EU vad gäller förnybar energi (sålänge Norge inte går med 😉 ) men vi kommer va ännu bättre 2020!
Ska bli intressant att följa de närmsta åren, kommen bli väldigt svårt för vissa länder att infria sina individuella mål, bl.a. England som har extremt lite förnybart i energimixen
-
Knatte
Gäst18 februari, 2008 vid 18:42@El_Duderino 445577 wrote:
EU kommissionens 20-20-20-paketet är ju rätt intressant i denna diskussion. Dess målsättning för EUs medlemsländer är att växthusgaser ska minska med 20 procent till 2020, att minst 20 procent av energin då ska vara förnybar och energieffektiviteten öka med 20 procent. För Sverige innebär det bl.a. att 49 procent av vår energi ska komma från förnybara källor samt en 17 procentig minskning av CO2 utsläppen. Sverige är redan med råge bäst inom EU vad gäller förnybar energi (sålänge Norge inte går med 😉 ) men vi kommer va ännu bättre 2020!
Ska bli intressant att följa de närmsta åren, kommen bli väldigt svårt för vissa länder att infria sina individuella mål, bl.a. England som har extremt lite förnybart i energimixen
Visst skall det vara intressant om alla medlemsländer vill och kan sin energistruktur och utsläppsnivåer.
Det känns som om några kolkraftverk stängs, kommer detta uträtta underverk för miljön. Skulle tro att om man stängde de 10 värsta kolkraftverken i Europa, så har du gjort enormt mycket för CO2-utsläppen.
Bara de 4 värstingarna bland kolkraftverken i Tyskland släpper ju ut mångdubbelt som hela Sveriges bilpark ihop.
Det känns som kolkraftverken är en mycket bra början för att sänka CO2-halterna i luften -
ka.
Gäst18 februari, 2008 vid 18:44@Rooster 445328 wrote:
Men Sverige är ett litet land, det är bättre att lägga kraft, tid och pengar på åtgärder utomlands där man med små grepp och medel kan minska utsläppen kraftigt, instället för att inskränka levnadsstandard och livskvalitet här när det i praktiken inte spelar roll.
Det är väldigt svårt att trycka på andra länder och berätta för dom hur dom ska göra om man själv inte bedriver ett aktivt miljöarbete.
Hela den här grejen är en politiskfråga, politikerna måste satsa pengar på forskning, skatter, hållbara system, subvetionera vind o solenergi (som i tyskland) osv, man ska inte behöva tänka miljövänligt, det måste vara en del av varldagen att va miljövänlig. Jag tror att mycket sånt är på gång, men att ändra system tar tid. Det är iallafall bra att det blivit en sån het fråga, då är det lättare att göra förändringar i systemen och folk är villagare att vissa saker blir dyrare. Men om man på individnivå kör stor eller liten bil just nu tror jag faktiskt spelar marginell roll i det stora hela (såvida man inte vill va med och påverka debatten ;)).
-
Ka.
Gäst18 februari, 2008 vid 18:48@Knatte 445590 wrote:
Visst skall det vara intressant om alla medlemsländer vill och kan sin energistruktur och utsläppsnivåer.
Det känns som om några kolkraftverk stängs, kommer detta uträtta underverk för miljön. Skulle tro att om man stängde de 10 värsta kolkraftverken i Europa, så har du gjort enormt mycket för CO2-utsläppen.
Bara de 4 värstingarna bland kolkraftverken i Tyskland släpper ju ut mångdubbelt som hela Sveriges bilpark ihop.
Det känns som kolkraftverken är en mycket bra början för att sänka CO2-halterna i luftenNu har jag inte exakt sifforna i huvudet, men tysklands stora satsning på sol, vind energi, sparar in utsläpp motsvarande många gånger sveriges bilpark. men det är ju rätt tänkt, stänger man dom 4 kolkraftverken o använder sig av solenergi och vind i stället så ja..det är ju liksom många förändringar i dom dimentionerna som måste till o som faktiskt är möjliga och som inte har så mycket med individval att göra
-
Har bara några få punkter jag har lust att tillföra lite info och kanske lite diskussionsmaterial.
Flyget, som nån skrev, behöver inte alls flygas på fossila bränslen, det funkar utomordentligt med tex vätgas (som många gånger kommer från fossila bränslen jag vet, men kan utvinnas via elektrolys från tex vatten eller vindkraft) dessutom får man då fördelen med att bränslet redan är i gasfas när det ska förbrännas.Det där med etanol, hmm, Det är ju kass som i brasilien att man skövlar regnskog för sockerbetor, men det går säkert att lösa. Och man kan konvertera bilar så att de går på etanol (läs enbart etanol inget FFV fjanteri) fördelen med det är att man kan ha mycket högre kompression och där med dra ner på förbrukning så att den faktiskt hamnar under bensin förbrukningen, detta beror främst på etanolens höga oktantal, sen blir det lite mer sprutt i bilen oxå…
Sen om alla tänker som Rooster (no offense) så blir det inget gjort, men om alla gör lite så kanske det blir lite gjort och det är bättre än inget och som getwet skrev, är det verkligen sämre levnadsstandard att spara typ 15000 kr om året i el och uppvärmningskostnader.
Sen till alla som bor i storstad eller småstad som inte har en snitthastighet över, låt oss säga 60 km/h, så finns det en bil man kanske borde kolla lite närmare på… the air car: http://www.theaircar.com/
lite mer på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=QmqpGZv0YT4&NR=1lite långt men va fan…
-
@Smojje 445570 wrote:
Tycker resonemanget att man inte behöver göra ngt eftersom Sverige är ett litet land är rätt märklig. Samma resonemang kan man isf använda för städer i USA och provinser i Kina (vad spelar det för roll om lilla Houston skär ner sina utsläpp, det är ju ändå bara 1/10000 del av jordens totala utsläpp typ)
Jag sa inte att vi inte skulle göra nåt, men att varje satsad krona gör mer nytta utomlands där det finns kolkraft och annat. Att spara energi hemmavid är dock bra, inte minst ur energihushållningsperpektiv plus att olja faktiskt är en ändlig resurs som idag är jättedyr.
Men Sverige har redan en ganska klimatvänlig elenergiframställning, bättre då att utveckla teknik för dom pengarna som sänker utsläppen utomlands, då kan vi dessutom tjäna en hacka på affären
Kunde inte hålla mig från ett inlägg till i denna intressanta debatten…
-
http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/mdi/air_car/index.xml
Här är en länk till ifall nån var intresserad..
lite mer objektivt kanske… -
Skippa stora bilar med feta motorer, varför ha en fet jeep när man bor i stan?
1.0 biodiesel räcker ju gott och väl! -
Oåxen;444878 wrote:Hm, det är väl så att man först nu börjar få ett pris på miljön. Jag ska sälja min V70 till förmån för en liten bränslesnål bil. Det borde ju vara billigare att välja klimatsmart >>> bräsnlsnål bil.
Köp gasbil Patrik!
-
Knatte
Gäst20 februari, 2008 vid 06:59Nu finns det ju en nya och intressant bil i samma klass om Kia Piccanto, C1/Agyo mm. Fick bra tetsbetyg också + att den var miljöbil 🙂
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=63552 -
Knatte
Gäst22 mars, 2008 vid 08:05Kanske dags att byta från “jämnställdhet” till våran miljö igen. Så jag lyfter en gammal tråd igen:smile:
Kanske inte har 100% med surffordon att göra, men berör ju definitivt alla som surfar på Sverige baksida (Östersjön)
Läser just nu boken ” Tyst hav- Isabella Lövin”
Där kan man få förklaringen till varför Östersjön har så stora problem med algblommningar de sista åren. Det handlar inte så mycket om övergödning som det pratas om.
Förklaring skulle istället kunna vara: Torsken är ju så utfiskad i Östersjön numera att sillen kan föröka sig kolossalt, då inga torskar kan äta upp sillen:blush: När sillmängden ökar explosionsartat så äter de upp alla plankton i havet. De mer eller dammsuger havet på plankton för att hitta någon föda. När alla plankton blir uppätna, så finns det inget som håller ordning/schack på algerna..:crazy:
Detta resulterar i att algerna kan få blomma mer eller mindre orstört..
Hela Östersjöns ekosystem i detta avseende har kollapsat och detta bidrar till den okontrollerade algblomningen -
Detta tycker jag är ungefär 1000ggr viktigare än jämstäldhetsdebatten.
-
Knatte
Gäst22 mars, 2008 vid 08:24@TomasN 453260 wrote:
Detta tycker jag är ungefär 1000ggr viktigare än jämstäldhetsdebatten.
Kan hålla med, speciellt som den debatten börjar spreta ganska ordentligt..:tongue:
Logga in för att svara.