Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surffråga till kunniga surfare?

Taggad: ,

• Surffråga till kunniga surfare?

Publicerad av anonym-anvandare på 14 augusti, 2003 vid 10:25

Ska nästa år köpa ny windsurfingutrustning och har några funderingar! Har även börjat kita med 16 m2 drake så windsurfingen blir i starkare vindar typ 7 m/s och uppåt. Ska inte fråga om bästa brädan eftersom jag då får miljoner olika svar. Men jag är mest inne på wave/freestylemodellen på brädan. Surfar nu på vänern men risken att jag surfar i havet m.m. är rätt så stor så jag tror jag får mest använding för denna brädmodell, eller? Fanatic skate är en bräda som jag fastnat lite för i det senaste brädtestet i boards, fanatic verkar ha schyssta brädor. Men volymen förvirrar mig, vad ska man välja för volym egentligen. Är 1.95 och väger typ 90 kg? Segel har jag funderat på en 5.0 och en 6.0, saknas någon segelstorlek tycker ni?

anonym-anvandare svarade 21 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 10:52

skate100

• ola-h

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 11:56

Om då bara då och då “hamnar” på havet och inte har speciellt utpräglade dragnngar åt att satsa på frontside vågridning så kan mycket väl en våg/freestyle vara bra. Med den brädtypen får du en vågbrädan gång i vattnet, manöverbarhet och fina skär men lite bättre hoppbarhet på platvatten och snabbare planing mm. Våg/freestyle är just ett bra alternativ om man kommer från större brädor och vill ha en vågis “nästan”.

För dig känns det snarare som alternativet är en ren freestyle, men dessa är inte bra att rida vågor med. För att freestyle skall vara det bästa alternativet får man nog vara ät intresserad av att tricka. Annars kanske en mindre manöverorienterad freeride helt enkelt är bättre.

Eftersom du är så pass tung är valet lite mer komplicerat, skulle jag säga. En intressant hjärtefråga är hur bra du är att få prylarna att plana, egentligen. Det spelar stor roll för hur mycket volymreserv du behöver. Inom kategorin våg/freestyle går nämligen inte brädorna så mycket längre än till ca 95 liter. Räknar du med att börja seglingen från ca “drag i sexnoll” så kan dock 95l funka.

• xerob

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 17:12

kör en skate 100 själv och är mycket nöjd med kalaset. Tycker du skulle kunna testa storleken över skate 100

• anonym-anvandare

Medlem
    20 augusti, 2003 vid 08:25

Fanatic Skate LTD 100

• sinclair

Medlem
    21 augusti, 2003 vid 05:41

Jag är helt inne på din linje, jag har redan i dag en bräda på 105 liter, och en Formula på 140 liter. Kommer nog sälja formulan och köpa en 17 kvm drake i stället för formulan. Tycker att min 105 liters har fungerat bra för mig. Jag väger oxå 90 kg och seglar formula när det blåser för lite för min JP freestyle 105. Segel som jag har till min freestyle är 6,7 och 6,0. Funderar även på att köpa en wavebräda med segel 5,2 och 4,5.

hoppas att det här gav några riktlinjer,

• anonym-anvandare

Medlem
    22 augusti, 2003 vid 09:59

Vissa våg/freestylebrädor är mer inriktade på freestyle resp. vågor. Är inriktningen freestyle det självklara valet för mig då? Håller till på vänern nu och det blir främst gävle som jag nog surfar vågor på! Ska väl så smånigom röra mig nedåt västkusten också! Så du tror att en freeridebräda kan vara det bästa alternativet? Är inget vidare på att få brädan att plana, är beroende att det blåser mycket så att brädan planar lättare! 6.0 planar man väl runt 8 m/s va? Eller vilka segelstorlekar skulle du rekommendera, kommer att kita när det blåser upp till 7-8 m/s. Har du någon brädmodell du skulle kunna rekommendera såhär på rak arm?

• ola-h

Medlem
    22 augusti, 2003 vid 12:32

Det är itne givet att en freestyleinriktad är det bästa. Det handlar en hel del om huruvuda du kommer villja trick på den. En vågis kan funka bra på insjö och dessa bräda är i allmänhet sköna att köra på, kan man säga.

På freeridesidan verkar det finnas en del alternativ som är ganska “radikala”. Starboard Carve i små storlekar ligger t.ex. inte allt för långt från en stor vågis. Dock, kommer du köra lite i vågor är nog ändå en vågis eller våg/freestyle bättre. Om du inte är så bra på att plana skall du definitivt inte välja en för liten bräda (om du nu inte gör det för att vara tvungen att lära dig…).

Hur många m/s som krävs vet jag inte, jag har inte haft någon vindmätare. Dina antaganden låter dock inte allt för orimliga.

En specifik rekomandation skulle kunna vara en stor JP freestyle eller kanske den Fanatic SKate 100 som så många verkar gilla. Själv kör jag Starboard och bland dessa kan antingen 2003 Acid 94 eller 2004 Trance 94 vara trevliga alternativ. Även freestylebrädorna FREESEX fram till och med 03 sägs ha bra freeridepotential. Jag har själv en Trance 84 som är helt OK jag skulle kunna tänka mig har som insjö/havs-bräda.

• anonym-anvandare

Medlem
    22 augusti, 2003 vid 18:58

Tack för att du tog dig tid att svara på mina frågor. Det ska garanterat hjälpa mig i valet av ny bräda!!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surffråga till kunniga surfare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.