Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfingparadiset: ett ösystem i malmö hamn

• Surfingparadiset: ett ösystem i malmö hamn

Publicerad av exjobb-om-2xsurfing på 28 april, 2009 vid 14:09

Hej alla surf-besatta! Jag vänder mig till Er eftersom ni sitter inne på värdefull information om allt som gäller surf. Efter sommaren går jag upp med mitt exjobb i arkitektur. Jag ritar alltså för fullt på mitt avgångsprojekt. Det är här ni kommer in i bilden… (trumvirvel)

Jag ritar på ett artificiellt ösystem för olika extremvattensporter i Malmö hamn. Öarna längst ut i ösekvensen kommer att bilda minst 2 vindtunnlar så att bland annat vindsurfare får en extra vindskjuts när de åker. Jag har på några av Er förstått att detta är en mycket lockande tanke. Dessa öar skulle även fungera som ett läktarsystem vid tävlingar och som mötesplats en vanlig dag.

Vinden blåser ju som ni vet inte alltid från samma håll. Vindtunnlarna kommer främst vara riktade mot nordväst men fungerar även vid närliggande vindriktningar, dvs norr och väst. Man kryssar sig alltså genom vindtunneln och kan göra trick osv. där. Nedanför vindtunnlarna tänker jag mig att man kan åka en längre sträcka och få en skjuts då man passerar varje aktuell vindtunnel.

Det jag nu hoppas att Ni kan svara på är följande:

1) Hur brett bör det MINST vara i vindtunneln. Räcker 150 meter? 200? eller 250 meter? Hur ofta är det ok att vända tycker Ni?

2) Vilken typ av surfing lämpar sig bäst i en sådan vindtunnel i Malmö hamn? freestyle? speed?

3) Vilka funktioner önskar Ni er på en sådan ö? Om ni får fantisera helt fritt… Vill man bo över och kunna åka en hel helg om vinden är bra? Behöver man förvara sin bräda osv här ute? Vill man ha utbildningsmöjligheter, dvs vindsurfing-skolor osv? Mat? Mötesplatser? Kom gärna med galna förslag här – Fritt fram!

4) Hur stort utrymme behöver man för att montera sina grejer på öns kaj? Bräda, segel osv…

5) Hur bör ön se ut där man vill starta surfingen. Dvs hur tar ni er HELST från ön ut i vattnet med brädan?

6) Hur nära en sådan ö skulle man våga åka med brädan? Är man rädd för att slå sig mot ö-kanten? Har ni något tipps på hur jag som formgivare kan motverka/minska skaderisken?

7) vad har jag glömt? Övriga tipps/förslag på hur detta kan bli ett riktigt surfparadis?????

Tack på förhand!

ps: har redan planerat in en vindsurfingkurs i sommar…man måste ju testa! ds.

el_duderino svarade 16 år sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • rasmus_w

Medlem
    28 april, 2009 vid 15:53

2: Beror på hur du shapar botten och annat. Kan du göra så vinden aldrig når ända ner till vattnet så vattenytan blir alldeles platt även när det blåser storm så blir det grymt för speed och freestyle, speciellt om man kan slöra i minst 500 meter på det tokplatta vattnet.

Om du i stället fixar ett konstgjort rev som får vågorna attt vrida 90 grader så blir det kanonfin vågridning. Eller om du fixar en vågmaskin såklart.

Skaderisk: ett speedställe där vattnet är tokplatt utan att för den skull vara knädjupt skulle nog få ner skaderisken lite.

• el_duderino

Medlem
    28 april, 2009 vid 16:56

Hallå där, det var mig du var inne hos på LTH och snackade surf! Jag tycker du ska lägga upp en ritning på vad du planerar så är det enklare för folk att visualisera vad du menar!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfingparadiset: ett ösystem i malmö hamn

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.