Senaste nytt › Forums › Surfrapport från idag gbg åsa?!
-
Surfrapport från idag gbg åsa?!
Publicerad av anonym-anvandare på 27 oktober, 2003 vid 16:08Alla ni som va ute å gottade er idag medans vi andra satt å slavade, va hände? Dela med er av gobitarna!Det va ju ganska så varmt i luften men hur mycket frös ni som låg å plaskade?
Henke
lars_k svarade 21 år sedan 8 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst27 oktober, 2003 vid 17:04höhö..Åkte till Beerlanda men blåste för mycket på syd:(..trots att Hyppeln visade väst..menmen…körde till Askim i satte mig en stund..kunde inte bestämma mig..för mycket väst…
efter lite om o men blev det ASKiM endå.
Började med lite halvdrag till fetingdrag..kunde säkert kunnat köra me 5.3an i slutet, 6.0 kändes ganska så stort en stund..
men annars då var det en bra dag, me hyffsad temp i luften, ingen direkta klagomål på att det var kallt, men i början känndes det lite svalt..o sedan ingenting..hehe,(förfrusit sig!?)..nä det var en go dag idag, runt 5 surfare o en kiteare.Blir nog ASKiM imorgon med…
-
Erfarenhetsmässigt kan jag säga att Hyppeln har en felvriden vindvisare. Eftersom Björlanda är känslig för vindriktningen så är det bra att veta.
När den visar VNV blåser det V.
Hyppeln bör därmed visa VNV-NNV för att Björlanda skall funka bra.Den kan vara lite mer vriden än så, men det är min erfarenhet då jag kollat och sedan varit ute på havet.
/Staffan
-
Jo, vi var ute vid Åsa stenudde, jag och stammisarna Mag och Ola_H. Gick rätt hyfsat, men man kunde haft bättre drag i 4.5:an stundtals. Jag har fortfarande inte lärt mej timingen på yttre brytet ordentligt, men fick till några sköna ridningar då och då.
Det var nästan mörkt när vi stack in. Då klantade jag såklart till det som fan. När jag slörade in hamnade jag på en fet dyning. Denna kan jag rida ett tag tänkte jag, vad gutt! Var är den där stenhällen man ska se upp för..öhh i lä om där jag är just nu. Helvette. Naturligtvis blev jag spolad rakt över stenen, på nåt sätt fick jag samtidigt masten rakt över käften, stenhällen i bakhuvet och ett ton vatten ovanpå det. Knakade till ordentlig i käken..kändes o-bra. Lyckades ta mej upp en bit ner och upptäckte att seglet var det bara slamsor kvar av.
Summa: en fet fläskläpp och trashat segel. Fint som fläsk.
Och ni som tyckte att Gath hjälmen bara är vindskydd: gå-å-lägg er. Känns som jag klarade skalpen pga ev den. Den är rejält uppskavd nu. Så skaffa hjälm gubbar! -
Wooahhaaarghh!!!
Skönt att det inte gick värre!Vilken “vardags edge”!Vågornas kraft e helt sjuk!Satt en gång i en eka vid ett bryt och hela båten flög som en vante upp på ett grund!Hade båten inte varit i mjukplast hade den total trashats!
Nu blir det hjälm i fortsättningen!! Klokt! -
Jo, det ser ju faktiskt lite “rad” ut…Synd bara att jag precis köpt den, och det var ju iofs tur det kan man säga…
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst27 oktober, 2003 vid 19:17hm..
ingen aning om et?
Men säger du det så e den väll det… -
Körde i fiskebäck i går…
Funkade fint med 5.7 segel, var väl ioförsig ganska byigt.Glömde huvan+väst hemma, provade med mössa men den satt inte på så bra, annars var det inte speciellt kallt.
Sist jag körde var dock i slutet av augusti å då med
shorty så det var skillnad -
Skönt att höra att du kom hem hel igår och att du inte körde av vägen pga hjärnskakning eller nåt annat. Det såg lite illa ut med blod i ansiktet och kvaddat segel.
Hjälm är som sagt aldrig fel speciellt när det är kallt. Annars hade jag väl fått simma ut och köra räddningsaktion, hur nu det skulle gå till. Att hitta en snubbe vattnet och sedan simma in i mörkret hade nog varit riktigt svårt.
/Magnus
-
Funderade lite inatt på det hela, kunde gått betydligt värre än det gick. Känns bra att det var nån som höll lite koll på en. Man bör nog inte sticka ut på ett sånt stenigt ställe själv. Har haft lite otur på sistone, slog mej halvt medvetslös sist i Ringenäs, kommer inte ihåg hur det gick till…minnesförlust. Kan ha varit en kraschad bakåt, höll på mkt med sånt trams den dan.
Får en att fundera lite på vad man håller på med… -
Oktober månad tycks ha varit lite sådär för dig Rickard. Du får ta det lite lugnt nu så att du är hel till din årliga Sydamerika resa.
Peder Boy
-
Äh. Jag är nog snart på vattnet igen…kanske redan idag =)
Lägger nog ner Åsa för i år iaf… -
Det låter nasty Åsa, jag som var sugen på att testa det
Var det mörkret som förvillade eller är det lätt att bli mosad upp på stenarna där?
Eftersom halmstad inte är super på vsv så är det ju ett alternativ som ligger lagom inom räckhåll.Hoppas du repar mod snabbt igen!
-
Åsa är nog egentligen inte så farligt, om man inte är en sån klantskalle som jag. Och ja, hade det varit ljusare hade jag sett stenhällen långt utifrån. Tror inte jag hade hamnat där jag hamnade då.
Har blivit spolad upp på stenarna i Åsa flera ggr tidigare, på yttre revet knallar man bara över den lilla ön om man spolas in för långt upp i vind. Värst är nog inre revet, där pangar vågorna på med mer kraft. Där har jag fått släpa mej upp en gång och det var inte så kul…
Största risken är nog egentligen bara lite dingar i brädan eller fenan.
Låt inte mina bravader hindra dej. Åsa är ett jäkligt speciellt ställe, och yttre revet blir riktigt bra vid VSV, redan 10 m/s ger bra ridvågor som vrider till sideshore.
Logga in för att svara.