Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Surfrapport från Skåne, morgonsurf Habo Ljung
-
Surfrapport från Skåne, morgonsurf Habo Ljung
xavier svarade 20 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 20 Svar
-
har funderat/läst om detta. det känns bara lite osäkert att köra den utan kylmedel (överhettning?).
Skulle vilja ha en man kan lämna utan uppsyn utan risk, dvs. med lite elektronik eller annan typ av styrning. Känns inte säkert att köra en vakuumpump på max och vara beroende på en (bleeding)ventil på slangen för att inte brädan ska implodera.
Men du kanske har bra erfarenheter?
/P
-
Bleeding ventil behövs inte, bara spänn upp brädan i något ritigt styvt, annars böjs den och du sabbar rockerkurvan. Om brädan ska implodera så måste den vara ihålig!
en frys kompressor blir grymt varm av att stå på över natten, men dom brukar klara det, dom är oljefyllda. epoxin härdar ju ganska mycket de första timmarna, då är det bra att hålla koll på grejorna.
Enda nackdelen med en fryskompressor är att den suger lite volym så det gäller att inte ha hål på påsen, för att suga ut luften snabbt så använde jag först en dmmsugare, sen fryskompressorn.(obs damsugaren tar eld efter en stund utan luftflöde så använd ingen sån för långvarigt)/G
-
räknas inte frigolit som ”ihåligt”? Jag tycker mig ha hört/läst om sådana varningar förut. Å andra sidan kan det vara så att fryskompressorn inte klarar att att skapa ett så högt vakuum att det finns någon sådan risk. kanske bara gäller riktiga vakuumpumpar med mycket kräm!
-
det blir som ett kaffepaket ungefär, tror det är nästan omöjligt att pressa ihop ett frigolitblok, eftersom trycket fördelar sig jämnt. Cellerna i frigoliten är också oftast slutna. Dessutom är inte kompressorn så kraftig att den skapa ett sådant undertryck. Har kört med en kompressor som var 5gånger kraftigare och det var inga problem, förutom att den böjer brädan.
-
då så. då försvinner ett orosmoment. men konstant uppsikt i början; typ 1-2h timmar till epoxin härdat någorlunda är att rekommendera?
Logga in för att svara.