Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Surfresa – Kanarieöarna
-
Surfresa – Kanarieöarna
Publicerad av anonym-anvandare på 8 december, 2002 vid 22:17Jag och en polare funderar på att göra en surfresa till en kanarieholme i sommar. Vi har funderat på Fuerte eller GC men eftersom varken han eller jag är några supersurfare som gör framåtloopar (även fast min polare är mkt bättre än mig) så undra jag vart man ska åka.
Efter vad jag läst på nätet ska GC (Pozo) vara blåsigt som fan under sommaren med 3.5 – 4.0 vindar medans ex. flagbeach på fuerte ska ha ganska “dålig” vind omkring 5bft under ex juni och inga vågor.
Så är det nån som har erfarenheter som kan säga vart en kille som vill lära sig hoppa å svänga med en mindre bräda och hans polare som drömmer om att sätta en frammåt ska åka nånstans om de vill åka under sommaren? Vi vill helst inte bli uppspolade på nått taggit rev eller utblåsta av frånlandsvind heller.. många krav blev det Behöver jag säga att det får vara för dyrt att bo där
anonym-anvandare svarade 21 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 22 Svar -
22 Svar
-
Åk till Fuerteventura. GC är för blåsigt med tanke på din nivå, du kommer inte att ha kul där.
På fuerte kan det blåsa allt från 6,0 till 4,5 på sommaren och även om det inte är alltid vågor så finns definitivt tillräckligt för att hoppa, se http://www.pwaworldtour.com siten och kolla på freestyle tävlingen där. Var där förra året under världscupen och fuerte bjöd på helt OK vågor.
Då kör man vid Rene Egli centret norr om Sotavento.Lycka till!
-
Tackar för tipsen!!.. jo jag misstänkte att det kunde vara så. En trefemma har jag knappt sett på bild ens trivs bättre med 5.5 vind som det är nu iaf!!
vet du möjligtvis vart man bor billigt och bra där nere om man vill va där en månad? och funkar det ta ta med en bräda på 90 liter (väger 80 kg) och två segel 5.5 & 6.7 eller måste jag släpa med mig kossan för att säkert kunna köra?
-
Jag har åkt till Fuerte dom senaste 5 åren och i början på aprill.
Är du där på sommaren och har 5,5 som minsta så lär du få sitta och titta på en del. Sommaren är ju den tiden på året då vindarna är som starkast där, så som på GC. Dom åren jag har varit där så har det varit en hel del 4,2 4,7 speciellt nere på Sotavento.
Lycka till med resan.Johan
-
Ja var dar nere GC for nagra ar sedan, som halvnyborjare, dvs jag kunde vattenstarta hanga i selen och sta i fotstropparna men inte sa mycket mer.. Det finns ett stalle som heter Vargas som erbjuder plattvatten surf med ett sjuhelsikes drag!! Det ligger bortanfor men i narheten av Pozo.. I Bahia Feliz kan man hyra grejjer, vilket du kan behova for det ar natt lokalt vaderfenomen som gor att vinden trissas upp valdigt mycket lokalt i omradet kring Pozo pa sommaren. Jag korde med 3.2 segel och var nastan overriggad, men det var sjukt kul och jag larde mig en hel del pa den trippen.. Sa det rekomenderar jag starkt.. Hyra av bil ar riktigt billigt pa on och jag tror att de pa Cutre (surf butik i Pozo med svensk agare?) kan hjalpa med boende?? Ej saker dock.. Jag hyrde prylar pa Mistral centret i Bahia Feliz for rimmlig penning..
Lycka till!! Johan
-
Kossan behöver du inte ha med dig. Men ta med mindre än 5,5 om du har det för du kommer att behöva det.
-
Nu vet jag typ vilka grejor jag behöver och en hel del om GC. Men en fråga återstår som jag hoppas nån kan svara på. Och det är vart man bor billigt på Fuerteventura? .. är det bara hotell som gäller eller finns det vandrarhem?
-
En grej till!!.. kan man vågsurfa på nån av öarna?..
-
Jajamen, mycket bra vågsurfing tom.
Både för nybörjare och duktigare vågsurfare, men inte så jäkla varmt i vattnet, även på sommaren måste du ha shorty eller våtdräkt -
nånstans måste man ju kunna bo billigt… som hos Cutre i Pozo fast på fuerteventura
-
Jovars, man kan vagsurfa pa norra delen av GC, men infodingarna ar ganska elaka och revirtankande.. sa var beredd att slass eller fa bilen sonderslagen.. Det ar mojligt att detta ar en skrona for jag vagade mig inte dit och testa, men det var sa “ryktet” gick..
/j
-
I Corralejo uppe i norr finns det ett “typ” vandrarhem som heter Sol Y mar som dom
på Flagbeach hyrde ut. Det kostade en hundring natten har jag för mig, men det var för sunkit för min smak så vi sket i det och tog ett hotell istället.Johan
-
Jag undrar om det finns nån som har koll på begagnatpriser på Fuerte/GC
På Fuerte säljer ju Flagbeach centret Fanatic brädor för ca 500 Euro.
Finns det butiker/center på GC som har lika bra priser?
Detta avgör vilket av öarna vi drar till, så jag skulle vara mycket tacksam för information, om nån vet, var det är bäst att köpa brädor på GC, och gärna prisexempel och erfarenheter.
Tacksam för all info!
Logga in för att svara.