Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Surfspots Gotland
-
Surfspots Gotland
Publicerad av anonym-anvandare på 23 mars, 2000 vid 19:55Tja
är det nån här på konfen som känner till några bra surfspots på gotland isf kan
ni väl berätta lite om var de ligger och bästa vindriktning typ av strand osv
..ja ni förstår vad jag menar..
det vore kul med många svarracer svarade 24 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Tjenixen!
Jag har gjort lumpen på gotland 15 mån och kan tala om att norra fårö roxxar fetast i surfing väg. Men det beror mycket när det blåser, det bästa alternativet är helt klart att ha med sig bil & köra runt tills man hittar vind.
Jag har aldrig surfat på gotland, men jag funderar starkt på att åka dit i sommar så flera inlägg är välkommna!/ANO
-
Hallå!
Här kommer lite tips på surfspots:
Tofta på SW, sandstrand,finns ett rev utanför Gnisvärd (slör neråt).
Kallbadhuset i visby hamn på W, stenstrand.
Sandviken på SE, östra Gotland sandstrand.
Ekeviken Fårö PÅ NW,sandstrand.
Detta är ett fåtal av dom bra ställen som finns.
Mit råd, invenstera i en bra karta så kan ni hitta ert eget spot.
Finns det bara vind är det inga problem att hitta ställen för bra vågsegling.
September är en kanon månad med bra vind och vågor,dessutom är det förhållandevist varmt
beroende på att det är en ö,vattnet har vämts upp under sommar månaderna.
/Guten -
Det går även att segla på sjöbrisen i burgsvik. Har dock bara seglat där en gång och då var det 4,5 segling medans det blåste ca 5 m/s uppe vid tofta.
/Stefan
-
Jag har haft ett sommarställe i Ljugarn på östkusten och det är ett av de bästa surfställena på Gotland vid rätt vindriktning. Tyvärr innebär det att det måste blåsa NO till SO och ostliga vindar är ju inte helt vanliga. Ljugarn har en fantastisk sandstrand med ett rev på mitten samt ett på södra kanten, så vågorna byggs upp bra där. Annars brukade jag ta mig till Tofta söder om Visby. Vid SV till NV är det bra där.
Jag rekommenderar dock att du tar dig till Varberg på västkusten också. Appelviken eller Lejjet rockar fett!! Jag föredrar Träslövsläge “Lejjet” som ligger precis söder om Appelviken. Det är färre surfare där och förhållandena är i mina ögon bättre där.
Hoppas att du hittar några av ställena ovan och får lika kul som jag haft!
-
Nej, åk till Halmstad, om du ändå ska till västkusten, här finns 4 stränder att välja på beroende på vindriktning, och önskemål om förhållande och seglar man vid Vilshärad eller Ringenäs så får man den där goa känslan av att man är ute till havs, vilket man inte får i Varberg, det är i allafall min åsikt, prova!!!
Logga in för att svara.