Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › surfspots i Gbg trakten
-
surfspots i Gbg trakten
Publicerad av anonym-anvandare på 4 juni, 2001 vid 13:34Jag har just flyttat till Göteborg , men vet ingen bra Spot att surfa pa!!??! Skulle vara tacksam att fa höra nanting.(aka ner till Apelviken är lite langt för en vardag)
ola-h svarade 23 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Bra om man ska rånka kanske, annars kan man segla på Secret Spot X utanför gbg i havet!
-
Bilden ser bra ut! man blir sugen. Navigering till Spot X? Var på sjökortet ligger det? Vilken vindriktning/styrka gäller och kan det bli sideshore?
/Magnus -
Vid västlig blir det väldigt bra vid tjuvkils huvud (kör ut mot marstrand tag höger vid skylten tjuvkilshuvud). Drygt en kilometer lång surfsträcka full med hoppramper att leka med!!!! (blåser rakt in från marstrandsfjorden)
-
Fiskebäcks småbåtshamn är bra om man vill komma snabbt i vattnet efter jobbet. Där finns det en riggplats och det är hyffsat öppet med jämna vindar. Stenigt som fan bara. Syd till sydväst eller nord till nordväst. Det går att segla i alla vidriktningar men det beror lite på hur duktig du är. Jag gillar syd-sydväst bäst.
Det är dessutom förbjudet att korsa hamninloppet. Jag åkte på 600 kr i böter förra sommaren. Snutarna är ganska på hugget under blåsiga dagar… Dessutom finns det elaka p-vakter som lappar bilen om man inte köper biljett. Nu har Surf Companiet öppnat en butik där ute så det finns reservdelar nära vid behov. Inte så dumt!Askimsviken är ett annat bra ställe. Rigga på gräs, Långgrunt och sandstrand. Åk igenom campingen och ut på udden. Du ser var alla håller hus när det brallar. Sydväst gäller här.
En bra dag är ändå bäst nere i Varberg. Apelviken eller Lejjet…bättre blir det inte!
/Gustav
-
finns det verkligen inte något riktigt bra spot i runt gtb som vi har här nere i halmstad???????snälla svara, en desperat som kanske flyttar dit!
-
Från Askim ut mot fjordholmarna lite vatten och en frukt kolla utrustning noga bara .
-
Det verkar lite som du är ute efter en vågseglingsspot snarare än ett ställe att bränna med racingprylar (något som väl går att göra överallt där det finns vatten och är minst en meter djupt).
Så vitt jag vet finns ingen vågspot i själva Göteborg. Söderut är det närmaste jag vet Åsa där det kan bli riktigt bra vågor, klart kraftfullare än Varberg. Till Åsa är det ca 5 mil. Dessutom är det mycket sten, så det blir ett visst slitage på utrustningen. Det blir vågor i Åsa från syd till väst, men för vindsurfing bör riktningen ligga på vsv med dragning åt väst. Vid riktigt mycket vind och i stort sett ren väst blir det som bäst.
Andra intressanta spots är, som Ronke-Glenn skrev nedan, de som finns på Hönö och Öckerö. Jag har själv aldrig (våg)seglat där men är sugen på att prova. Vid t.ex. Kärrsviken verkar det bli bra vågor, men jag vet inte vi vilka riktningar det blir bra vindriktning. Liksom i Åsa skulle jag gissa att kombinationen vågor och sten kan ge en aningens brutal inramning åt stället.
Kända plattvattenställen lämpliga för trickträning är t.ex. Fiskebäck, Askim och Torkelstorp (E6 söderut sväng av Åsa-avfarten, över motorvägen, norrut tills det blir 90-väg, sedan vänster, under motorvägen, håll lite vänster, in i fårhagen och parkera vid båthamnen). Det senare funkar på alla riktningar med nord i, tror jag.
Logga in för att svara.