Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfspots norr om Uddevalla?

• Surfspots norr om Uddevalla?

Publicerad av surfmeister på 9 juli, 2006 vid 11:15

Är det ngn som vet bra surfspots norr om Uddevalla? Det verkar alltid blåsa betydligt mer där än söderut (kan ngn flytta på Danmark?).

tiki svarade 18 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • tiki

Medlem
    9 juli, 2006 vid 19:17

Habybukten i Ramsvik några kilometer norr om Kungshamn är ett fint alternativ med både plattvatten och tillgång till brytande vågor. Längre norrut men dessvärre alltför ofta med något svagare vind återfinns Västra Rossö som ett alternativ i Strömstad. Plattvatten, småchop och dyning erbjuds här.

Det finns en hel del skrivet om dessa spot på konfen.

Det är vykortvyer som ramar in dessa platser så båda är fina att pröva.

/Jonas

• goose

Medlem
    10 juli, 2006 vid 08:26

Kan någon flytta på södra sverige så att det blåser på Torö någon gång….

• s

Medlem
    10 juli, 2006 vid 08:58
    Goose wrote:
    Kan någon flytta på södra sverige så att det blåser på Torö någon gång….

Nä, däremot kan du flytta från östkusten… Det fungerar lika bra och är dessutom lite mindre jobb med 😀

/Staffan

• Oregistrerad

Gäst
    10 juli, 2006 vid 18:25

Hur tar man sig ner till Habybukten? Måste man bära prylarna långt?

• lars_k

Medlem
    10 juli, 2006 vid 19:12

Från parkeringen får du bära prylarna ett par hundra meter. Men det är det värt.

• surfmeister

Medlem
    12 juli, 2006 vid 06:11

Habybukten….låter intressant. Hur ser det ut där? Är det sandstrand, klippor, lätt att gå i, riggytor, finns det en massa grund så att man riskerar att slå av fenan, är det stora vågor, små vågor, vilken vinkel får man mot vågorna etc etc. Skulle vara tacksam med lite mer info då det är en bit att köra! Är det någon som möjligtvis har bilder?

• lars_k

Medlem
    12 juli, 2006 vid 06:22

sandstrand = njae… en liten sand-vik att launcha ifrån dock
    klippor = ja!
    lätt att gå i = ja!
    riggytor = ja, gräsytor vid launchen!
    finns det en massa grund = nej inte i bukten, men ute vid udden och nära land. det mesta syns som bränningar…
    stora vågor = kan det nog bli…
    vilken vinkel får man mot vågorna = troligtvis kass men vid SV kuling borde de vrida in lite… bryter på grunden där ute. frågan är hur bra det kan bli…

• tiki

Medlem
    12 juli, 2006 vid 06:48

Ja det är framförallt en grynna ca 10 meter bred) under ytan som bryter ett par hundra meter ut i bukten. Det ligger under ytan och har aldrig setts “torr”. Inga prylar har mig veterligen mött sin undergång genom att slå i botten än i alla fall.

Generellt kan man säga att vågen bryter sporadiskt med 5,5-6,0 kvadrat segel, mera regelbundet med segel runt 5,0 och frekvent med 4,5 m och ner. Allt beror förstås på vattennivån men det stämmer nog rätt väl ändå. När det är 4,0m då börjar det bryta mitt i bukten parallellt med grynnan och det kan bli ganska fina ramper faktiskt.

Försök att sticka dit en kulingdag. Vindsurfingen där kanske inte direkt är fantastisk men det är oerhört vackert landskap och oftast blåser det rent och blir soligt där (det ju bästkusten!). Jag ska försöka släng upp en bild på bukten från min hemdator när jag sitter vid den.

Notera att det är en 70 km/h i fartgräns på kilometern väg från Sotenkanalen fram till parkeringen. En hastighet Alonso skulle ha problem att hålla på den vägen….

Ha dé!

/Jonas

• mjunken

Medlem
    12 juli, 2006 vid 14:07

Jag trodde inte heller att den skördat några offer men jag och ett par polare snorklade inne i bukten och vid en strand på högersidan av bukten hittade min polare en rigg på 2 m djup. Vi blev en aning förvånade när han släpade upp skiten på berget :-), överdelen av mastfoten satt i förlängaren och masten va av ca 1m från toppen och där uppe va seglet bara i spillror. Så visst kan det gå åt lite prylar 🙂

Men grundet är ca 2-3m djupt och det är ganska “jämnt” vi såg bara en sten som stack upp den va ca 1 m hög och 50cm bred.

• lars_k

Medlem
    12 juli, 2006 vid 14:18

ÅÅfan! Jag surfade ihop med en norrman i lördags i Haby som berättade att han skrotat duktigt ute på revet rakt ut. Hade varit västlig kuling och han hade spolats i feta vågor på revet. Masten hade gått i revet så mastfoten pajade. Han tappade både rigg och bräda där ute. Riggen hittade han aldrig igen, den sjönk, men brädan flöt iland såsmåningom. Vetifan hur han tog sej in men fick nog hjälp av nån polare…
    Bra rövarhistoria tänkte jag men den var kanske helt sann trots allt! =)

• tiki

Medlem
    12 juli, 2006 vid 22:26

Där ser man!? Det är lite knuff i vågen så har man otur antar jag att det kan skörda där med.

Nu skickar jag med en liten överblick av Haby. Inte en helt tydlig bild men nere till vänster där det är lite vitvatten kliver man i och långt ut till höger (vilket man inte ser) är brytet. Det är väldigt platt inne i bukten och dyningen reser sig succesivt allt högre längre ut. En och annan båt sägs visst ha förlist därute pga höga vågor och en lurig botten.

/Jonas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfspots norr om Uddevalla?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.