Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Survival-kit för surfare

• Survival-kit för surfare

Publicerad av skarabe på 23 september, 2009 vid 06:41

Denna sport inkluderar oneklingen kånkande på en massa prylar, mer eller mindre användbara. Vad har ni egentligen mer er för ”bra att ha”-grejor till surfet som kanske inte direkt har med utrustning eller segling att göra? Jag har gjort en liten lista med det jag brukar släpa med mig, men som kanske lika gärna kunde varit kvar hemma..

• Kikare, bra att ha för att kolla in polarna en bit ut på vattnet när man själv inte orkar segla mer
    • Vindmätare, egentligen helt meningslös då den bara (möjligen) visar hur mycket det blåser vid bilen (och man ändå kollar in vad de andra riggat innan man bestämmer sig för storlek)
    • Termos med varmt vatten, skönt att hälla i dräkten innan surf under vinterhalvåret
    • Sittunderlag, visst – lite Mulle-varning på denna, men det är skönt att slippa bli blöt/smutsig i arslet när man ska dra nerhalet
    • Tändare, för att kunna båla halvkass tamp
    • Keps, när man är lite frusen och drar upp hoodyluvan vill man ju inte ha den i ögonen när man riggar. Dessutom slipper man visa saltvattenrufset för folk man möter
    • Deo, för att skona kollegorna efter ett ”på vägen till jobbet”-surf
    • En tjuga, till den snikna scoutkillen som tar P-avgift på södra parkeringen i Skanör, eller till en festis på Statoil efter surfet

Vad har du med dig för halvonödigt junk och varför?

crash151 svarade 15 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • marangen

Medlem
    23 september, 2009 vid 07:43

En ny dosa snus och och en platta bira brukar räcka. Hängsele brukar jag också ha med mig men den lämnade jag hemma igår…;)

• rasmus_w

Medlem
    23 september, 2009 vid 09:29

Efter mitt livs hittills enda surf i Rasta så hamnade en flaska myggspray i surfbagen. Jag upptäckte dessutom just att jag har en flaska loctite i bagen. En kam och en hylsnyckelsats har jag också med mig.

Sen har jag såklart ofta en massa reservdelar, typ flera uppsättningar tuttleskruvar, en massa repstumpar, lite hängselelinor i olika längder…

• styret

Medlem
    23 september, 2009 vid 10:42

En flaska vatten om jag har tur och ibland hittar jag någon gammal buklig folköl långt in i bilen som jag kan fira nya trick med under nedriggning.

• skarabe

Medlem
    23 september, 2009 vid 18:42
    marängen;577940 wrote:
    en platta bira brukar räcka

Bira..? Är det så dåligt med vind där uppe att ni måste ha med grilldricka ifall surfet övergår i brudspaning på stranden? Går du till surfet, eller sover du i bilen när du hinkat i dig ölen?

• stefanlindmark

Medlem
    23 september, 2009 vid 21:56
    skarabe;577925 wrote:
    • Knådepoxi — för ”tillfälliga lagningar”
    • Kniv — för sagda epoxi och annat
    • 3-4 liter vatten — att dricka
    • teflonspray — för rullar till nedhalet. Tips: dreggla inte teflon på botten av förlängaren (hur kul kan det bli?)
    • monofilmstejp + sax — svårt att fixa snyggt rundade hörn med epoxikniven, som dessutom vid det laget säkert blivit kladdig
    • märktejp/lagningstejp — för att laga segel på icke-monofilm
    • silvertejp
    • korv i termos — vid långpass vintertid
    • kaffe i termos + extra kompismuggar
    • märkpenna (som alltid vill försvinna) — för att markera triminställningar
    • Aquapac — för att ta med sig mobil+bilnyckel ut och hålla dem torra
  • bohm

Medlem
    23 september, 2009 vid 22:21

Man behöver ju knappt ha med sig full utrustning för det är ju alltid nån annan som vänligen lånar ut det man saknar…. Varför ha med sig nåt annat? sist fick jag t.o.m kaffe och macka av nån snäll.

• acemattias

Medlem
    25 september, 2009 vid 02:32

Den basta ¨onodiga¨ grejen jag har med ar en san dar picknickfilt med plast pa ena sida, bra att byta om pa och kor jag hem i vatdrackten funkar den utmarkt som satesskydd.

• crash151

Medlem
    25 september, 2009 vid 11:35
    skarabe;577925 wrote:

Halvonödigt junk…
    Flickvän, barn och hund som brukar gnälla om att åka hem efter några timmar av sandblastad på stranden.
    Givetvis förklarade man innan man åkte, att det kanske inte kommer bli så kul på stranden och att jag/vi kommer stanna många timmar.
    Varför? Blir mer eller mindre tvingad…:frown:

Viktigt junk…
    Gatorade pulver att blanda i vatten flaska
    €10/$15 till veggo burgare lunch(Ca €100 om halvonödigt junk följer med)
    Solskyddsfactor 75
    Några $ till öl på macken.
    Finns det något bättre än några kalla öl på väg till McDonalds på hemvägen. McD säljer även pilsner här till och med i drive-in, så blir alltid en fish combo med en persidente. Nyttigare en cola.:smirk: Plus massa glas och äppelpaj.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA