Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Svaga områden?

• Svaga områden?

Publicerad av fidgetfish på 14 augusti, 2004 vid 16:19

Tjena! letar buss och funderar på om det finns vissa punkter som man ska titta extra noga på innan köp. Bussen jag tänker på är förmodligen en 80-tals caravelle.

Hade!

nicko_ svarade 20 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • judo-freddan

Medlem
    14 augusti, 2004 vid 17:32

112hk-bensinmotorn (från -84 och några år framåt tror jag) konverterades från luftkylning till vattenkylning. Det ser man på antalet slangar och rör som är dragna utanpå motorn. Ett rör eller slang som går sönder = bränt topplock med stor sannolikhet. Dessutom var topplocket av ett material som korroderar(!) så det kan gå åt pipan i alla fall. Under de två år jag hade min syncro -92a (gamla modellen för syncro uppdaterades till T4 senare än standardmodellen) så gick i princip allt som kunde gå fel med motorn fel. Vattenpumpen skar, hackade p g a skräp i tanken, slangar och rör gick sönder, topplocket brändes, oljeläckage, m.m. De enda 80-talsfolkabussar som är stabila är de med motorer utbytta till annat märke. Om jag var som du skulle jag satsa på en japanare eller om du kan tänka dig något större exempelvis en Fiat Ducato.
    /Numera lycklig Peguot Boxer Turbodieselägare smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    15 augusti, 2004 vid 13:15

Jag har inte haft nagot som helst broblem med mig gamla boxerfyra, en buss utan orginalmotor ar som en surfare utan hjarta…

• patrikol

Medlem
    15 augusti, 2004 vid 16:08

Har själv haft en 86 och den gick i alla väder men visst vattenpumpen gick efter 17000 mil men det är nog inget ovanligt för någon bil.

Försök få tag i en lite nyare än 80 ta en vattenkyld 86 eller så, du kan kolla på alla bilar som försvaret eller firmor runt om i landet missbrukat dessa bilar med olika chafförer det är evighetsmaskiner utan dess like.

Avgas systemet till boxer motorn är sanslöst dyrt så antingen laga eller se till att det är någorlunda helt så att du inte åker på den kostnaden, spindelleder och styrleder är också en svag punkt. Men jag har själv haft och har många polare som både har och har haft bussar så det finns ingen driftsäkrare bil definitivt inga gamla Mazda 2000E eller Toyota Highace visst är dom bensinsnålare men dom har ramlat i sönder i beståndsdelar 10000 mil innan en VW buss.

• styret

Medlem
    15 augusti, 2004 vid 19:47

gå in på http://www.typ2-klubben.com gå in under arkiv och sen köptips. där finns allt!

• judo-freddan

Medlem
    15 augusti, 2004 vid 20:27

Då är det bara att gratulera dig. Inläggen om 112hk-motorn på T3-forum världen över talar dock tyvärr sitt eget bistra språk. Läste mycket när jag försökte få ordning på motorn. Tro mig, det är måååånga T3-ägare som har upplevt det här.

• anonym-anvandare

Medlem
    16 augusti, 2004 vid 10:53

ska du kopa dig en 80 talare eller senare….sa far du allt ha lite meka bakom pannbenet!!! visst skoter du bilen snyggt med hjarta a fornuft sa har du en bil som ar grymt rolig att anvanda…

till raga pa allt…dom e inte sa svar mekade!!!!

• tdk

Medlem
    16 augusti, 2004 vid 19:40

Svar till:

Jag har inte haft nagot som helst broblem med mig gamla boxerfyra, en buss utan orginalmotor ar som en surfare utan hjarta…

[/ QUOTE ] Hell Yea!!! grin.gif

• nicko_

Medlem
    17 augusti, 2004 vid 14:50

Fördelen med VW motorer är att de är lätta att meka med och det är lätt att hitta billiga reservdelar på skrotar och på eftertillverkningsmarknaden (långa ord är bra laugh.gif).
    De är säkerligen inte världens driftsäkraste men tar man hand om dem så rullar det länge… Byt olja ofta!
    Själv är jag stolt ägare till denna buss:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Svaga områden?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.