-
Svårformulerad fråga om centerbord
Jag har i många år funderat på hur jag ska kunna ta reda på svaret på en fråga jag har utan att framstå som en dryg mupp, slutligen kommit fram till att det nog inte finns ett sådant sätt att formulera sig på, samt att det kanske får vara värt det för att få svaret. Frågan är alltså helt ärligt ställd för att jag vill veta svaret:
Centerbord.
Frågan i korthet: Varför envisas man med att utbilda nybörjare på centerbordsbrädor?
Bakgrund till frågan:
En gång i en inte alltför avlägsen forntid, när det var ungefär 10 år kvar av förra århundradet, började jag windsurfa på en gammal pråm från tidernas begynnelse som hade centerbord och slappt trekantssegel. Jag gick även en nybörjarkurs där de hade snarlika pråmar som man fick lära sig på. Själva körde instruktörerna funboards när de inte höll nybörjarkurserna och jag drömde om att en dag själv bli tillräckligt duktig för att segla en bräda som var spetsig i båda ändarna… Och kanske till och med hoppa på en våg! Den målbilden överbyggde den, om man ska vara ärlig, inte särskilt inspirerande finlandsfärjeupplevelse som mina grejer erbjöd.
Så småningom inhandlades begagnad funboard (som var fullständigt värdelös, men det visste jag inte då och kanske hade en reparation av fenboxen och montage av en bra fena gjort underverk, men det visste jag inte heller – det hela löste sig sedermera med en annan, bra, begagnad bräda och bättre segel) och ett något modernare segel. Och att köra funboard var ju någonting HELT ANNAT än att fläska runt på den gamla centerbordskossan. Ja, rent teknikmässigt alltså. Min upplevelse var att jag var nybörjare på nytt och att jag hellre hade skippat hela tramset med centerbordsbrädan och i stället börjat direkt med att vara nybörjare på funboard.
Likväl ser jag nybörjarkurserna som hålls 2019, och det är centerbordsbrädor som används. Nya sådana, som är mycket mer sjödugliga (om än kanske inte lika osänkbara) som den uråldriga centerbordsbräda jag hade, men likväl är det ju centerbordstekniken.
Min disconnect är kanske att för mig var målet alltid att köra funboard. Och jag tycker att det är just funboard som är roligt (det hör man ju till och med på namnet!!). Men kanske är det så att andra inte har det målet och faktiskt gillar att köra med centerbord? (Visst, man kan ta lite mer höjd och sådant, men … ja, jag förstår inte.) Men jag antar att många av de som går nybörjarkurserna ändå har som mål att köra funboard vart det lider?
Är det någon som kan hjälpa mig att förstå detta? Input mottages tacksamt. (Jag vågar inte fråga berörda på stranden med risk för att blir rullad i tjära och fjädrar för en fånig fråga.)
Logga in för att svara.