Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Svårhanterlig Rhino2

• Svårhanterlig Rhino2

Publicerad av swe3471 på 7 augusti, 2003 vid 21:02

Jag har en Rhino2 16m2. Jag tycker den är väldigt svårhanterlig gentemot min Toro 10m2. Om man bortser från storleken och allt, så är Rhino2 gjord för bättre åkare. Toron är enklare, och jag älskar verkligen min Toro, för den vet jag vart jag har. Men jag älskar även min Rhino2 fast den är lite förrädisk…

Jag tycker den är svår att hålla i luften efter ett misslyckat eller lyckat hopp.

Den är i allmänhet svårare, och man bör vara ganska bra om man kör den för annars vill den inte gärna vara lojal.

Men vad är det ”de bra” gör bättre än en vanlig åkare, som gör att den inte ”stall:ar” ut (vet inte vad det kallas på svenska). Alltså när draken tappar tryck och faller. Den är felplacerad kanske. Men hur skall man tänka i själva hoppet?

Om några kan, så skall det väl inte vara så svårt att lära sig eller?

Det är ju inte heller det enklaste att realuncha en så stor kite, även fast det går, när man simmat till Danmark och tillbaks.

Det hade varit så mycket enklare om det funnits bättre kite spots i göteborg.

Om det är någon som vet så får ni jättegärna dela med er.

Tack!

anonym-anvandare svarade 21 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • malmsten

Medlem
    7 augusti, 2003 vid 21:57

Snabba kites, speciellt de med hög AR kan lätt flyga över huvudet. Vissa har en tendens att oftast snällt sväva tillbaka, t.ex. min gamla wipika airblast 10 (14m2). Andra står på näsan och faller i vattnet.

Något man lär sig efter ett tag är att undvika att köra kiten för långt över huvudet i hoppen, alternativt att alltid svänga kiten kraftigt tillbaka i landnings riktningen i tid.

Jag brukade i början bestämma mig för landningsriktningen innan jag hoppade (alltså transition eller inte) och sedan vara förbered att svänga tillbaka kiten kraftigt ditåt när jag började sjunka neråt igen. Då blir man av med 90% av krasharna. Kan vara bra att ta bort en hand from bommen för att undvika att svänga den åt fel håll.

Sedan är det bara att försöka lära sig att hoppa med fart, inte köra kiten för långt över huvudet efter upphoppet och konsekvent landa med fart downwind. Då måste man ju svänga kiten jämnt genom hoppet och kraftigt ner mot vattnet precis innan man landar. Generellt kan man säga att kiten ska alltid vara på väg framåt neråt när du landar (precis som när du laddar och kickar ner för att åka iväg när du ligger i vattnet). No more stall 😉 !!

mvh
    /Jonas

• swe3471

Medlem
    8 augusti, 2003 vid 16:29

Fan Jonas. Tack! Precis det som jag behövde. Skall till Spanien i en månad. Skall träna på detta.

Du vet möjligen inte hur man skall tänka när man kör en transition? För tillfället är det bara hopp i en riktning för min del.

/Patrik

• malmsten

Medlem
    9 augusti, 2003 vid 01:36

Enklaste sättet att lära sig hopp transitions tycker jag är som följer.

Åk åt ena hållet t.ex. åt höger med kiten klockan 10. Luta dig bakåt och kanta så mycket det går samtidigt som du svänger kiten snabbt över till vänster och fortsätter svänga den ner mot vattnet. Detta kommer generera så mycket kraft att du lyfter och kastas framåt och du kan hoppa precis innan kiten är rakt framför dig på väg till vänster. Den kommer ju alldrig vara rakt övanför eftersom du svänger den så kraftigt att den är i powerzone hela tiden. Det är bara att hålla i och satsa på landningen som nu sker åt vänster precis som när du startar.

När du har kläm på detta kan du börja släppa högerhanden och t.ex. göra en grab och kanske också snurra ett varv framåt. Själva hoppet blir ju likadant, det är bara att variera antalet snurr och hur du grabar m.m.

Nästa steg är att hoppa mer som vanligt, högt och med fart framåt, men helt enkelt landa åt andra hållet. Detta är inte svårt alls om man lyckas hoppa högt och med långa sköna häng där kiten är rakt över huvudet en stund, det är bara att kicka ner den åt andra hållet.

Men även här gäller det att våga svänga ner kiten ordentligt i landningen och att klara landa med fart och power i medvind.

mvh
    /Jonas

• malmsten

Medlem
    9 augusti, 2003 vid 01:49

Kom just på att jag la upp en film för ett tag sen när jag håller på att öva transitions. Jag kör i typ 4 m/s med en 20m2 kite så det är rätt soft åkning och mycket krashar. Men den är rätt bra för det går att se hur jag gör, bland annat så syns tydligt hur jag hela tiden släpper bakhanden. Det behöver man ju inte göra men jag tycker det blir mycket enklare, speciellt om man ska grabba eller snurra flera varv. Låga transitions går bra att öva i lättvind och det är perfekt för att lära sig våga svänga kiten snabbt och snurra.

http://www.sv7.nu/jonas/ingoftp/Practice-transitions.mp4

mvh
    /Jonas

• anonym-anvandare

Medlem
    11 augusti, 2003 vid 00:52

Jag får tacka så mycket!

See ya out there!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Svårhanterlig Rhino2

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.