-
Svårplanad bräda?
Halloj igen!
Har en liten fråga som jag hoppas att få hjälp med.
Några av er har säkert följt min lagningstråd om min bräda (mistral naish hawaii 8’11).
Och jag provade den förra helgen (fredag – söndag), och jo visst, på fredagen och lördagen så fick jag riktig spätta på den med 4,7 (lite överrigat) men det gick ändå inte så fort, utan den segade lite, vilket jag var glad för just då, för det var lite väl “survival surf” som vissa här brukar uttrycka det.
Men nu i söndags stack jag ut med en 6,7:a och det var lagom tryck i det, ibland för lite, och ibland helt ok tryck.
Men den ville inte plana iväg, utan bara segla en bit, och det kändes som om seglet var beredd att plana men brädan ville lova upp mot vinden, och softa lite.
Var mycket frustrerande. Om man jämför med t.ex. en JP x-cite ride eller sådan bräda så hade den stuckit iväg med en gång (okej x-citeriden är lite nyare och så, och MYCKET mer lättplanad) men jag tycker att jag ändå borde pysa iväg i planing när vindstötarna kom.
Och denna bräda kräver säkert en annan teknik, men är det någon som har nåt tips så att man kommer iväg bättre på en sån här bräda?
Vad jag hörde nere på stranden några dagar innan var att just min bräda skulle vara ganska snabb och hållbar. Jaja, någon som har några tips.
Tror ni kan finna lite bilder på den här (länk till lagningstråden).
Ha’t gött! 🙂
Som alltid är jag tacksam för alla svar!
Logga in för att svara.