Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Svårt att falla av
-
Svårt att falla av
Publicerad av niceride på 9 september, 2007 vid 21:24Tja! har precis börjat få koll på hela styrgrejen men har fortfarande problem med att falla av. inbillar mig att detta har och göra med att jag är överriggad, har bara en 6,2a. kan det vara så? om inte vad ska man tänka på? tacksam för svar mvh sebster
simpa svarade 17 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Kan ju vara svårt att falla av om man är kraftigt överriggad så att endast bakre delen av seglet så att säga tar vind, tryckpunkten i seglet kommer ju då långt bak i seglet och man pressas upp i vind (lovar). Med bra teknik och en inte allt för stor och klumpig bräda går det ju ändå att falla av med hjälp av fotstyrning, (läkanten på brädan pressas ner). Vidare är det ju så att om man tar full vind i seglet (hela seglet fyller) och lutar hela riggen åt lovart (upp mot vinden) så kommer kraften i seglet tvinga brädan att falla av (svänga mot lä). Således mest en fråga om teknik, 6,2 segel låter ju inte för stort i allmänhet men det beror ju förstås på hur mycket det blåser och hur tung man är. Klas
-
Om brädan står stilla funkar det ofta bra att dra med bakbenet och trycka med framfoten. Att skota in hjälper också. Fast i mycket vind krävs det ibland mycket mod för att våga falla av.
-
Om inte ovanstående hjälper kan du även prova följande knep:
Släpp bommen helt med bakhanden. Släpp den sedan även med främre handen. Beroende på typ av bräda och hastighet för stunden kan det sedan ta olika lång tid, men du kommer garanterat falla av förr eller senare, pga obalans eller trötthet.
Det fina med denna metod är att du dessutom, liggandes i vattnet, så småningom kommer flyta längre ner i vind pga vågor och vindens påverkan på dig och det flytande ekipaget. En fiffig bieffekt som jag själv nyttjat flera gånger då det blåst för mycket för att slöra ner i vind.
Ingen orsak. /D
-
Jag hade samma problem. När jag planade och försökte falla av med hjälp av seglet så gick det inte. Det visade sig att jag av någon anledning tryckte ner lovartskanten och inte läkanten. Det som förvånade mig var hur lite man behövde trycka på läkanten för att falla av utan göra något med seglet.
-
Oregistrerad
Gäst10 september, 2007 vid 08:44@NiceRide 413168 wrote:
Tja! har precis börjat få koll på hela styrgrejen men har fortfarande problem med att falla av. inbillar mig att detta har och göra med att jag är överriggad, har bara en 6,2a. kan det vara så? om inte vad ska man tänka på? tacksam för svar mvh sebster
Testa att flytta bak hänseletamparna så du får seglet ngt längre fram – mer tryck i riggen samt brädan vill falla av mer.
-
@Oregistrerad 413258 wrote:
Testa att flytta bak hänseletamparna så du får seglet ngt längre fram – mer tryck i riggen samt brädan vill falla av mer.
Eller också flytta fram mastfoten en aning.
Logga in för att svara.