Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Svårt att segla med små segel

• Svårt att segla med små segel

Publicerad av woodleaflay på 27 oktober, 2005 vid 09:06

Jag har ett problem: jag tycker att det går bättre och bättre att segla med stora segel (vilket för mig på västkusten innebär 7,0 ner till 5,5) men när det är 4,7 och 4,2 får jag inget flyt. Med de små känns det som att antingen går det utav bara den eller så står jag still och guppar. Ibland kan jag tappa farten utan att jag vet vad som händer. Med stora segel, och i mindre vind, blir det lite mer mjukt känns det som. Inte så mycket allt eller inget. Lite mer seglingskänsla på något sätt. Vad kan det vara för fel? Är det bara att träna eller finns det knep? Har jag riggat fel?

Jag vill ju vara ute och när det trycker på för vågorna är bättre och farten högre då men jag blir mest frustrerad…

judo-freddan svarade 19 år, 5 månader sedan 9 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • bonasurf

Medlem
    27 oktober, 2005 vid 09:22

för stor bräda för seglen kanske?

• anonym-anvandare

Medlem
    27 oktober, 2005 vid 09:41

Hade samma känsla när jag första gångerna seglade 4,7. Jämfört med ex.5,4 6,7 som är mina större storlekar känndes det väldigt lamt. Men efter ett tag kommer tekniken. Släpper man ut seglet för mkt på de mindre storlekarna dör det helt on/off. Så det gäller att hitta läget som på mitt segel är allt eller inget.Väl i planing så är det bara att dra åt så mkt det går. Man kan ju påverka lite med riggningen med mer eller mindre buk för att justera draget i seglet. Kan tänka mig att i vågsegling…som jag inte riktigt testat ännu är det bra att kunna släppa lite på trycket…jag freeridar mest och där vill man ju ha drag.
    Låter detta vettigt….detta är i alla fall mina tankar om det hela.

• woodleaflay

Medlem
    27 oktober, 2005 vid 09:54

Det är säkert vettigt det du säger. När du säger ”släpper ut” ellr ”dra åt” menar du skot och inte dra uthal eller nedhal eller? Antar att det är i skotningen det ligger. Att det är svårare att hitta rätt läge. Att skillnade mellan för lite och för mycket skotning är mindre på ett litet segel.

Angånde bräda så kan det vara en faktor men jag tycker jag har samma typ av problem med min lilla bräda.

• anonym-anvandare

Medlem
    27 oktober, 2005 vid 09:57

exactemang det var skotningen jag syftade på. Våg segel har ju tydligen lite mindre kraft då det är utskotat medands andra segel behåller draget mer även då! För mig tog det 2-3 ggr innan jag riktigt hajade detta.

• anonym-anvandare

Medlem
    27 oktober, 2005 vid 09:57

Viktigt att inte dra svinmycket i uthalet, seglena känns ofta lite vingliga då lagom är bäst. Blåser det mycket så ös på ordentligt med nedhal istället. Detta hänger dock ihop, ju mer nedhal desto mer uthal men som sagt ta det lite lungare med uthalet.

• lars_k

Medlem
    27 oktober, 2005 vid 10:08

Med rätt mast, dvs inte för lång/styv, och rätt riggat kan man få bra känsla även i småsegel. Se bara till att ha buk i seglet. Dra mer nedhal om du blir överriggad, men behåll en bra buk genom att vara snål med uthal.
    Det är ju dessutom ofta byigare när det blåser mer. Då behövs bra känsla i seglet ännu mer. Rigga rätt! wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    27 oktober, 2005 vid 10:19

Låter som om vi får ta en riggnings/skotnings-kurs ikväll så lämna innebandyklubban hemma wink.gif //”The man from hell”

• the_novice

Medlem
    27 oktober, 2005 vid 11:45

Förutom riggtrimmet så påverkar brädan och fenan en hel del. Kolla vilka storlekar som är rekommenderade för brädan, det är visserligen bara rekommendationer men dem brukar stämma rätt bra. En mindre fena gör också att man har får bättre kontroll i byarna och inte får känslan av att vara överriggad.

• stewen

Medlem
    27 oktober, 2005 vid 11:49

Ett bra tips med mindre segel är att ha hängselelinorna mer ihopa… Ett mindre segel är mer känslig för överskotning och tvärtom en vad ett större är… så sätt ihopa hängselelinorna mer så hittar seglet själv dragläget. På mitt 5.8 har jag linorna ca 1.5 dm mellan varandra medan på 4.7 har jag dom nästan helt ihopa.

• ola-h

Medlem
    27 oktober, 2005 vid 12:17

Är det möjligen så att dina småsegel inte är av samma fina snitt som dina större? Är det möjligen så att du kör lite för långa master på dina småsegel?

De flesta råden nedan har handlat om trim och om teknik. Teknikråden går i princip ut på att hitta känslan. Implicit i ligger i detta ligger att det liksom är svårare att hitta känslan i små segel. Jag menar att detta är sant, men att det ofta beror på att folk kör med sämre segel på sämre anpassade master på sina småsegel. Då blir det precis så on-off som du beskriver. Som alla nedan säger så går det givetvis att trimma en del för att få det bättre och givetvis så få man till slut bättre känsla för det känsliga trimmet. Har man dock en gång provat en riktigt bra 3,5:a med en supermjuk och tillräckligt kort 340-mast vet man att småsegel kan vara precis lika sköna och lättseglade som stora.

Jag menar nu inte att du nödvändigtvis måste skaffa nya grejor, men det kan vara skönt att veta vilka möjligheter respektive begränsingar som finns. Sedan är det upp till det vanliga kompromissandet att fundera på om de enstaka 4.0-dagarna på ett är är värt en helt egen top-of-the-linerigg eller om det är bättre att kompromissa med känslan, jobba på tekniken och läga pengarna på prylar man använder oftare.

• woodleaflay

Medlem
    27 oktober, 2005 vid 12:32

Jag tror att jag har bra segel och bra mast (i alla falla 4,7) och att de passar ihop men jag är absolut inte säker på att jag riggar det rätt. Jag skall prova att byta med någon annnan för att testa nästa gång det brallar på.

Men enligt mannen från hell så skall jag ju få lära mig rigga i kväll. Tror dock att jag drar en crosschecking i ryggen på honom i stället. grin.gif

• fluff

Medlem
    27 oktober, 2005 vid 13:34

Svar till:

Tror dock att jag drar en crosschecking i ryggen på honom i stället. grin.gif

[/ QUOTE ]

Prova ta tag i handen och håll i armbåge. Vrid upp i in mot kroppen snabbt och du får en supermjuk upphägning i axeln. Då är tiden rätt att prata om ”delbara master” (läs arm). Rätt ”mjukt” uthal/nedhal… etc etc. ”Dinga” honom snabbt först på knäet så du får tid att ”arbeta med riggningen”.

He he he… grin.gif grin.gif grin.gif

Eller kanske ”en lagom spolning” med klubban över ryggen är nog??? shocked.gif

• fluff

Medlem
    27 oktober, 2005 vid 13:35

Skall bara upplysa om att jag nyss fått lite stryk i kampsport som jag utövat på lunchen – därav den lätt sadistiska tonen…

• judo-freddan

Medlem
    27 oktober, 2005 vid 14:28

Generellt sett så innebär ju segling med små segel ju också segling med liten bräda. Det innebär ju som tidigare sagts dels att segelkaraktäristiken blir mer on-/off än vid stora segel men den stora skillnaden när man inte är så van tycker jag är balansakten är svårare samtidigt som kraven på reaktionstid minskar. För att börja plana måste man falla av mer och utnyttja alla små knep som finns till att komma upp i planing när man tidigare kanske har klarat sig med att bara dras igång av vinden. Det krävs också att man verkligen ser till att vara inskotad hela tiden + har lärt sig att ha rakt framben som stabiliserar brädan, annars åker man av planingen eller lovar upp jämt och ständigt. Det här är grejer man lär sig med tiden och det är helt enkelt lite som att lära sig surfa på nytt men inte desto mindre är det viktigt att ha klart för sig varför man lovar upp, inte kommer igång o s v + vad det är man behöver göra för att fixa till det.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Svårt att segla med små segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.