Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Svårt att starta själv ?

• gh0st

Medlem
    24 september, 2007 vid 19:37

Bor du i Malmö lär du inte vara ensam på spottarna ; ) Bara fråga någon, vi hjälper gärna till.

• _sofia_

Medlem
    25 september, 2007 vid 11:46

Som nybörjare tycker jag att det är lättast att starta genom att backa ut med kiten i vattnet. Då startar du den på samma sätt som när du har “doppat” den i vatten ute.

• johanw

Medlem
    25 september, 2007 vid 18:53

@gh0st 417761 wrote:

Bor du i Malmö lär du inte vara ensam på spottarna ; ) Bara fråga någon, vi hjälper gärna till.

håller me nicke bara o dra ner till spoten e typ alltid folk.. bara slå en signal!

• patrikol

Medlem
    30 september, 2007 vid 16:20

@JohanW 416712 wrote:

låter ju så där bra…..

Låter livsfarligt!

• patrikol

Medlem
    30 september, 2007 vid 16:21

@_Sofia_ 417895 wrote:

Som nybörjare tycker jag att det är lättast att starta genom att backa ut med kiten i vattnet. Då startar du den på samma sätt som när du har “doppat” den i vatten ute.

Som nybörjare eller inte nybörjare så skall man inte kitea ensam!

• balluchi

Medlem
    3 november, 2007 vid 00:23

Jag håller med om att det kan vara svårt att landa själv. Även om man är ute 2st pers måste ju någon in och landa först. Oftast landar jag den i vattnet, då får man visserligen leva med att den blir blöt igen fast det känns säkrare.
    jag har sett vissa metoder att starta själv genom fästa tex sandbagar i loopen men det verkar roddigt.

• cortex

Medlem
    4 november, 2007 vid 23:25

Jag kör Flysurfer-foils (och är även importör av dem) och launchar alltid själv även om det finns hjälp att tillgå. Inte för att folk inte vill hjälpa till (kitare är ett hjälpsamt och trevligt släkte) utan för att jag då alltid har kontroll på launchen utan att ha någon annan inblandad. Dessutom kör jag ofta på spots där jag är enda kitaren (givetvis ihop med andra vattensportare såsom vindsurfare som kan hjälpa till om något går galet ute på vattnet) och då är det i mina ögon en stor risk att låta en oinsatt person hjälpa till vid launchen.
    Kan ju tillägga att man startar en modern FS-kite väldigt säkert själv så snart man fått till tekniken. Som nybörjare ska man dock få ordentliga instruktioner innan man ger sig på det.

Vid landning kan det vara praktiskt att få hjälp om det blåser som f-n. Men det är ingen nödvändigthet.

Jag kör även SLE-kites då och då och de kräver mer precision för att launcha och landa själv och är inget jag skulle göra i kraftiga och byiga vindar.

/Kaj(Tech)

• biorno

Medlem
    5 november, 2007 vid 09:51

Håller med om att det är smidigt att launcha en foil själv när man har gott om plats, men att se de på våra stränder som kör foils starta själv och landa själv känns som det kan gå precis hur som helst ochoftast går det fel. En gren fastnar i bridlesystemet, den luftfylls inte ordentligt och börjar okontrollerat flappa omkring.

Smidigt med foil ibland men om du är toköverriggad och ska in på stranden själv med ont om plats och du ska tar ner draken själv så väljer jag no hellre att flappa ut en SLE än att baklanda en foil när du samtidigt dras in mot stranden och du ska gissa var draken ska landa 27meter bort.

Min personliga åsikt.

Jag kör även SLE-kites då och då och de kräver mer precision för att launcha och landa själv och är inget jag skulle göra i kraftiga och byiga vindar.

/Kaj(Tech)

• cortex

Medlem
    5 november, 2007 vid 10:32

Fast i kraftiga vindar skulle jag aldrig landa en foil baklänges… då flyger man den istället lågt och drar istället safetyn vilket dödar den helt.

BTW, modernare FS-kites är väldigt kontrollerbara även innan de är fullt fyllda. Dvs även om de ser ut att flappa runt väldigt mycket medan de fylls så är de lätta att styra och kontrollera.
    Däremot ska man se till att inte få en massa grenar och skit i bridlarna… det kan bli jobbigt.

/Kaj(Tech)

• skotten

Medlem
    9 november, 2007 vid 01:18

I am pretty sure there are a couple of self launch/land poles down in Klagshamn… but we dont go there… not to the dark place….

• rimsson

Medlem
    9 november, 2007 vid 06:56

Köp en sådan “hundkrok” som man skruvar ner i marken…det är perfekt om man är ute själv.

• westcoast-kiterider

Medlem
    13 november, 2007 vid 20:05

Ja eller hur, om du har tur funkar det med hundkroken.
    Men lite för mycket vind så rycks den upp.

• johanw

Medlem
    17 november, 2007 vid 10:09

vill ni kita själva eller? varför inte bara va fler… blir ju så mycket lättare och roligare…

• blackadder

Medlem
    17 november, 2007 vid 10:51

@westcoast kiterider 428414 wrote:

Ja eller hur, om du har tur funkar det med hundkroken.
    Men lite för mycket vind så rycks den upp.

Inte om man har tagit bommen förbi override bollen. Flyger kroken ur backen då så är det för mkt vind för den kiten.

• skotten

Medlem
    17 november, 2007 vid 23:40

yeah that would suck if you left the dog tied to it.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Svårt att starta själv ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.