Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Svårt att styra

• Svårt att styra

Publicerad av jansson_ på 12 augusti, 2011 vid 09:22

Hej alla,

När ja surfar har jag i allmänhet svårt att hålla rak kurs, jag tenderar att skjuta ifrån med bakre foten när jag håller seglet ”skotat” vilket då leder till att ja går upp mot vind. Jag seglar oftast med hängsele och jag börjar fundera på om jag har hänglinorna för långt fram. Försökte läsa trimguiden och ser att jag kanske borde justera avståndet lite men frågan är om det handlar mer om teknik.

Jag kan släppa främre handen utan att seglet far någonstans när ja hänger så ja har börjat fundera om jag hänger med tyngdpunkten för långt fram.

Kan någon ge mig tips?

So long…

jansson_ svarade 13 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • calle_b

Medlem
    12 augusti, 2011 vid 09:41

Ett enkelt sätt att kolla om balansen i hängselen är rätt är att kolla om du ”kan spela piano på bommen”, dvs i princip
    och även faktiskt en stund släppa bommen med bägge händerna. Märker du att du måste spjärna, hålla emot, luta dig
    galet är du nära en bra balans i selen. Går det åt h-vete och seglet överskotas/underskotas får du justera linorna därefter.

Jag utgår för att det sker i planing i stroppar och sele. När du släpper framhanden, måste du då ”trycka” med bakhanden – då har du förmodligen linorna för långt bak.

Lycka till

• wisco

Medlem
    12 augusti, 2011 vid 09:42

Tips numero uno: Se vart du kör! Ta ut en punkt downwind och sikta på den.

mer tips kan vara att få ner tyngdpunkten och fram något med seglet, ha frambenet mer rakt och böj bakre.
    Trimning av segel å stroppar är mest för ”bekvämligthet”, du bör kunna falla av oavsett hur du har tamparna..

• Kjello

Gäst
    12 augusti, 2011 vid 11:04

Släpp loss i byarna, låt farten maximeras, dra med dej seglet, slöra med, slappna av,
    tryck ner tårna, tryck ner hälen, kör slalom, plana på sista decimetrarna av brädan,
    Om stor fena va beredd på fenplaning (slappna aldrig av fötterna/vaderna för mycket).
    Och va inte rädd för fartruschen, när du följer vågkammen slalom, över och utför.
    Sen sitter känslan där snart.

• jansson_

Medlem
    12 augusti, 2011 vid 15:44

Hej,

Tack för alla tips, va ute o körde idag och det är en sak som jag faktiskt glömmer bort. Att man ska titta upp och njuta, jag tittar ner och i seglet ganska mycket. Det gick lättare då jag tittade framåt och fick en fixpunkt att styra på.

Som Calle var inne på så har jag kollat stropparna idag och det fungerar bra enl. din beskrivning.

De blåste fint idag i Karlsta så de gick undan för första gången på läänge, skönt att man vågar åka med när de drar i seglet.

So long…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Svårt att styra

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.