Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Svensk speedare skadad!

• Svensk speedare skadad!

Publicerad av speedjanne på 29 juli, 2006 vid 20:03

Allas våran speedpolare Mats Hovde fick för sig att lämna Camberseglena och åka ner till Pozo med vågkittet i 4:a veckor.Efter 3dagar landar han illa och drar av allt i foten…. 5timmar operation,1vecka på sjukhus på GC, 6veckor gips och surfsäsongen slut. Bilder finns på http://www.cutre.com under ”tus fotos” ajajaj vi tänker på dig Mats!

Kom själv FÖ hem från blåshålet Danmark….7dagar stiltje.

Mvh Speedjanne gbg

rasmus_w svarade 18 år, 8 månader sedan 12 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • jester

Medlem
    29 juli, 2006 vid 22:07

Fy faen va tråkigt!

Hoppas bara att allt läker hop bra!

• Knatte

Gäst
    30 juli, 2006 vid 09:43

Vågsegling är ju farligt :blush:

• surferboy

Medlem
    30 juli, 2006 vid 20:00

Ajajaj… Hoppas bara att de får ihop foten så han blir 100% återställd framöver.

Krya på dig Mats!

• lundvall

Medlem
    1 augusti, 2006 vid 09:24

Verkligen trist, hoppas att det läker sig helt! Vi tänker på dig Mats!

• swe170

Medlem
    4 augusti, 2006 vid 14:29

Jaha….att det kan gå så fort från en lyckoruskænsla till mørker…
    Strax innan det hænde tænkte jag på hur perfekt semesterupplægg detta var med familjen i sækert førvarar och i læ på sødra delen av øn och jag med møjlighet att åka ca 25 min med bil till Pozo før en daglig surf-fix och detta i 4 veckor.
    Nu har jag iallafall kommit ut från sjukhus och kommer stanna tiden ut hær så att barnen får simhud mellan tårna och min fru kan parkera mig med rullstolen i skuggan av en palm med en øl før bæsta rehab.

Tyværr ær det ett komplicerat brott (tre frakturer i foten) och just nu har jag många skruvar och klammor i foten. Lækarna hær sæger att det kommer att ta øver ett år innan foten ær ok. Hoppas att det skall gå snabbare om jag ær duktigt med rehabtræning. Jag har kontakt med idrottslækare i Sverige som skall ta hand om mig nær jag kommer hem med bla en operation till….

Hur det hænde ? Ett vanligt hopp med taskig landning och fall, tyværr fastnade foten i framstoppen och vreds sønder…men om någon bjuder mig på øl så kommer hoppet førvandlas till en ”no hand delayed forward loop” och vara den høgsta flygturen i Pozo 2006
    /Mats

• surfan

Medlem
    4 augusti, 2006 vid 18:49
    SWE170 wrote:
    Jaha….att det kan gå så fort från en lyckoruskænsla till mørker…
    Strax innan det hænde tænkte jag på hur perfekt semesterupplægg detta var med familjen i sækert førvarar och i læ på sødra delen av øn och jag med møjlighet att åka ca 25 min med bil till Pozo før en daglig surf-fix och detta i 4 veckor.
    Nu har jag iallafall kommit ut från sjukhus och kommer stanna tiden ut hær så att barnen får simhud mellan tårna och min fru kan parkera mig med rullstolen i skuggan av en palm med en øl før bæsta rehab.

Tyværr ær det ett komplicerat brott (tre frakturer i foten) och just nu har jag många skruvar och klammor i foten. Lækarna hær sæger att det kommer att ta øver ett år innan foten ær ok. Hoppas att det skall gå snabbare om jag ær duktigt med rehabtræning. Jag har kontakt med idrottslækare i Sverige som skall ta hand om mig nær jag kommer hem med bla en operation till….

Hur det hænde ? Ett vanligt hopp med taskig landning och fall, tyværr fastnade foten i framstoppen och vreds sønder…men om någon bjuder mig på øl så kommer hoppet førvandlas till en ”no hand delayed forward loop” och vara den høgsta flygturen i Pozo 2006
    /Mats
    Fan vad synd om dej men kämpa på så du kommer till baka i din 36 knops form!!

• rogerw

Medlem
    4 augusti, 2006 vid 20:06

Tjena Mats, lider med dig riktigt surt…….vi får hoppas på en snabb bättring så vi kan tampas om tiondelarna igen!!

/Roger

• swe170

Medlem
    4 augusti, 2006 vid 22:23

Hmmm…inser att 2006 års sæsong blev året jag stællde in GPS:en fel vilket jag kommer att bli påmind om vældigt længe och mina drømmar om coola seglingsbilder på Pozo resulterade i bilder från Pozo liggandes på en grusvæg med bruten fot och en liten dammig hund som ser ut som den bara væntar på att pissa på mig før att fullborda førnedringen…

I will be back 2007 och då skall jag ha tiondelarna på min sida, Roger !
    Dessutom med GPS instælld på Knots……
    /Mats

• guppy

Medlem
    8 augusti, 2006 vid 11:49

När skall någon uppfinna utlösningsstroppar!?
    Det känns som om vindsurfing fortf är i sin linda. Om några år kommer vi att se tillbaks och skratta åt den vansinniga tiden när man körde med fastskruvade stroppar, fasta hängseletampar (och fick kastfall) och hade olika storlekar på segel…

• marden

Medlem
    8 augusti, 2006 vid 14:26
    Guppy wrote:
    När skall någon uppfinna utlösningsstroppar!?
    Det känns som om vindsurfing fortf är i sin linda. Om några år kommer vi att se tillbaks och skratta åt den vansinniga tiden när man körde med fastskruvade stroppar, fasta hängseletampar (och fick kastfall) och hade olika storlekar på segel…
    det tog väll 50år eller nått sånt innan slalom skidor fick utlösnings bindningar!
    själv skulle jag gärna haft utlöstning hängseletampar som löste ut vid kanske så där 150kg , så kanske jag inte haft ont i ryggen sen början av maj efter ett ryggknäckar kastfall.
  • krullo

Medlem
    11 augusti, 2006 vid 19:32

Mmm, men hur kul är det när man får en fetingpuff och fotstropparna löser ut, fast man har full kontroll? Då snackar vi ruggiga kastfall om inte hängseletamparna får för sig att lösa ut exakt samtidigt. En polare skadade ryggen illa när hängselsetampen gick sönder. Själv stukade jag foten när jag mer eller mindre välte framåt i en våg och framfoten satt kvar i stroppen. Där var inte belastningen på stroppen så stor att den borde löst ut. Jag tror helt enkelt att samspelet mellan stropparna och hängsele är mer komplext än det mellan pjäxa och skida.

Tänk vad jag kommer få äta upp det här om tio år förmodligen…. ”Skulle jorden vara rund – är du helt dum i huvudet”, var det säkert någon sa en gång för länge sedan…

• rasmus_w

Medlem
    18 augusti, 2006 vid 23:03

Dessutom finns ett problem: Stroppar med utlösning måste vara ihopkopplade så bägge löser ut om en öppnar sig. Är de inte det så är chansen stor att foten i den outlösta stroppen vrids sönder. I alla fall har jag fått det som förklaring till att snowboards inte har utlösningsbindningar, eller inte hade sist jag hade nån som helst koll på den sporten.

Däremot har ju finian Maynard m.fl. experimenterat med nån slags utlösningsmekanism på hängselelinorna, tror det var Eric Beale som skrev att utlösaren räddade prylarna när han vurpade i full spätta i S:tes marie de la mer. Däremot lyckades han få hjärnskakning i den vurpan så…

• oaxen

Medlem
    19 augusti, 2006 vid 07:22
    Rasmus_W wrote:
    Dessutom finns ett problem: Stroppar med utlösning måste vara ihopkopplade så bägge löser ut om en öppnar sig. Är de inte det så är chansen stor att foten i den outlösta stroppen vrids sönder. I alla fall har jag fått det som förklaring till att snowboards inte har utlösningsbindningar, eller inte hade sist jag hade nån som helst koll på den sporten.

Stämmer inte riktigt.

Med ditt resonemang skulle även slalomskidbindningar behöva lösa ut samtiditg för att undvika skador.

Saken är den att man ställer in en kritisk utlösningskraft som understiger den kraft som krävs för att skada kroppen. Löser då stropp ett ut så löser tvåan också ut förutsatt att gränsvärdet överskrids.

Look gjorde fotstroppar med utlösningsmekanism. sent 80-tal.

På snowboard har det också funnits fungerande tekniska lösningar för utlösningsbindningar. Här är behovet inte lika stort eftersom man sitter fast med båda fötterna och därmed får en stödjande effekt benen emellan.

Vindsurfing ligger mekansikt lite mittemellan sb och skidor. Här händer det ju att man sitter fast med en fot, d v s man hinner/kan inte lösgöra sig med båda fötterna. Då blir det stort vridmoment på det ensamma benet. Så långe man sitter fast med båda fötterna klarar man många spolningar trots att man sitter fast i grejorna. Även om det inte är att rekommendera. Men, av två onda ting…

/ Patrik

• rasmus_w

Medlem
    20 augusti, 2006 vid 12:14
    Oåxen wrote:
    Stämmer inte riktigt.

Med ditt resonemang skulle även slalomskidbindningar behöva lösa ut samtiditg för att undvika skador.

Okej, jag har gissat lite på att det är den här stödjande effekten som ställer till saker. Det jag faktiskt har hört är att om man monterar vanliga slalombindningar på en snowboard och en bindning löser ut så kommer andra benet att gå av, men jag vet inte om jag har hört nån förklaring till fenomenet. Däremot kan man gissa att problemet skulle kunna vara lösbart genom att bindningarna på nåt sätt kopplas ihop.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Svensk speedare skadad!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.