Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Svenska Brädseglarförbundet på Båtmässan

• swe-16

Medlem
    5 mars, 2001 vid 09:22

Hej!

Blir inte alls arg. Kul att folk bryr sig och har lite konkreta förslag tycker jag.

Syftet med alla våra ansträngningar att visa upp SBF på båtmässan är i första hand för att värva fler medlemmar (OBS! inte bara de som vill tävla…utan alla!). I andra hand är vi där för att visa upp vad vi gör och vad vi tävlar i för grenar i Sverige idag. I tredje hand är vi där för att helt enkelt visa upp oss för potentiella sponsorer. I fjärde hand är vi där för att ”pejla av” effekten av att ha en monter på båtmässan för att kunna lägga upp en effektiv strategi inför 2002 då vi ökar takten ytterligare med sponsorjakt och mediaexponering.

Jag kan bara gissa vad du menar med “att ta hand om de medlemmar som finns kvar” och hoppas bara att du kommer bli nöjd med de förändringar som kommer ske under 2001.

Tänkte gå i svaromål på din nio-punkts-lista:
    1-Bra idé…SBF har varit i kontakt med lite skolor och återförsäljare för att se vad det är som fungerar och inte vad gäller utrustning och kursupplägg. Det finns massor att göra här. Det gäller ju att de vi lär upp kommer upp i planing ASAP…då är de fast 😉
    2-Info om klubbar i Sverige delas just nu ut på båtmässan och kommer läggas upp på hemsidan inom kort (http://www.bradseglarforbundet.com)
    3-Via klubbarna får man (bör man) få reda på vilka skolor som finns. Skall försöka hinna med att lägga upp info kring detta under våren på hemsidan också. Om inte detta skett framåt sensommaren får du gärna påminna mig.
    4-Bra idé…så brukar vi jobba i JBSS när vi får tag på instruktör som kan tänka sig jobba några timmar på sommaren. Detta är dock upp till varje klubb och inte upp till SBF i första hand.
    5-Ang tidning så jobbar vi med en hel del förslag kring detta (bla precis det du föreslagit) och ber att få återkomma i ärendet framåt sommaren när administrationen kring nya medlemmar och tävlingsplaneringen minskat.
    6-Små-tävlingar via klubbarna och större tävlingar via SBF. Precis på det sättet har vi jobbat. Se på Skidsport Bromma Cup som är ett klubbinitiativ och som inte kräver medlemsskap i vare sig SBF eller klubb för att få vara med och leka..perfekt tycker jag! Min förhoppning är att SBF kan vara med att stötta uppbyggnationen av fler liknande cuper i Sverige.
    7-Låter enkelt, men är väldigt arbetskrävande. Försök till detta kommer dock göras under sommaren/hösten när tävlingsplaneringen och medlemsadministrationen minskat.
    8-Gissar att du syftar på föregående punkt…låter rimligt…
    9-Jag ser det som varje vindsurfares plikt att vidareförmedla denna fantastiska sport till alla som kan tänkas vara intresserade 😉

Kom till båtmässan och diskutera med oss. Vi har bemannat kl 16-20 vardagar och hela helgerna. Personligen kommer jag stå där söndagen den 11:e hela dagen.

Surf on!

Per
    Ordf SBF

• dr-masse

Medlem
    5 mars, 2001 vid 10:32

Du vet att jag håller med. Jag riktigt känner hur jag njuter mer och mer av att hålla på med en sport som, dessutom felaktigt, betraktas som obskyr, ohipp och svår att börja med.

Jag vet, det är inte så lite skadat.

Om nu någon annan än Bosse läser detta, vilket kan vara möjligt så:

Jag vill faktiskt inte att saker och ting skall bli så mycket mer välorganiserade runt vindsurfing i Sverige än vad de är just nu… Håller helt med Bosse om att sporten är i fin form just nu och mer spännande än på länge… Låt oss bevara denna lilla “hemlighet” från en nyhetstörstande och hipphetsberoende allmänhet, OK? Säg inget till SBF… 😉 Och ÖWC (får jag komma till Öland i alla fall, grabbar?). Å några till…

Jo, det är självklart viktigt att tävlingar å sånt funkar som det ska, om inte annat för de som tävlar. Jag är helt och fullt för utvecklingen inom Formula!

Men jag vill inte ha en massa tomtar som söker sig till vindsurfingen bara för att det är “ballt”. Om det är en massa tomtar som vill börja så hoppas jag att det är för att det är KUL och något som engagerar. För, och här kommer en fråga som kanske inte är så lätt att svara på, varför skall sporten bli STÖRRE?

Vill gärna att någon här nämner en enda sport som blivit BÄTTRE och ROLIGARE av att den blivit STÖRRE. Med en bra motivering.

Här kommer några tankeväckare:
    – Utförsåkning
    – Snowboard (oj, vilka rysningar jag får)
    – Innebandy
    – Mountainbike
    – Klättring
    – Golf
    – …listan kan fyllas på…

Roligare för de som tjänar pengar på sporten, ja. För de som är utövare? Nej, just det. Hej Bosse!

För det kan väl aldrig vara så att de som vill att sporten skall bli större är förbund, klubbar och surfhandlare? Nejdå. Större klubbar = fler medlemmar = mer pengar. Större klubbar = fler medlemmar = större tävlingar = oj, sponsorer! = rikare förbund. Större klubbar + fler som tävlar = surfhandlare som faktiskt nästan tjänar en slant på sitt slit…

Hmnmm, det kanske till och med är bra att det kostar en slant att börja vindsurfa… Skrev jag verkligen det där?!?!?

Nu har ju jag kanske hårddragit saker och ting lite här, lite större kan sporten allt bli! Men ibland känner jag att det gäller att fråga sig VARFÖR den skall bli större och inte bara glatt konstatera att “åh, fan va bra liksom ba om vindsurfing blir vöörsta mega-sporten, öh! Då kanske Tipslördag ba läggs ner åsså kör de Surfsönda istället, ey va coool!”

Surfa På!

(dr Masse som aldrig slutar att förvånas över hur människan har en otrolig förmåga att utgå från att om något är litet och bra så är den givna slutsatsen att om det blir större så blir det ännu bättre!)

• larry

Medlem
    5 mars, 2001 vid 11:29

Tycker inte det skadar om sporten blir större i Sverige i alla fall. Det är så jävla jobbigt att hålla på, så om man bara gör det för att vara cool är man helt dum i huvet. Då kan man tjacka en snowboard eller ett par rollerblades i stället eller varför inte en Audi TT. Lite fler utövare skulle innebära mer shoppar, mer surfpolare. För den sakens skull behöver man inte organisera det hela så att det blir stelt och tråkigt, men det är långt kvar dit. Det finns ju vatten runt nästan hela Sverige.
    /Larry

• swe-16

Medlem
    5 mars, 2001 vid 12:15

SBF ser och hör allt!!! 😉

Jag tycker också det är kul att pyssla med en lite udda sport och tror inte att det är rimligt eller efterstävansvärt att man lägger ner tipslördag till förmån för “surflördag”…(ja jag förstår att det var ett skämt)

Tänkte bara dela med mig av lite visioner inför framtiden:
    Tänk om SBF hade ekonomiska muskler att hålla juniorer som vill tävla med material.
    Tänk om SBF hade ekonomiska muskler att dra igång en surftidning
    Tänk om SBF hade ekonomiska muskler att hålla ett landslag med resebidrag och resultatpremier.

För detta krävs att ca 1/3 till 1/2 av landets vindsurfare går med i SBF (för att de tycker det är så förmånligt…)dvs vi behöver nödvändigtvis inte rekrytera fler vindsurfare även om min personliga åsikt är att alla borde få testa denna fantastiska sport åtminstone en gång i sitt liv.

Som sagt är detta visioner, men siktar man mot månen kanske man i alla fall når till trädtopparna.

Surf on!

Per

• swe-16

Medlem
    5 mars, 2001 vid 12:39

Aloha!

För att förtydliga. Följande är saxat ur stadgarna som finns att betrakta på [url]www.bradseglarforbundet.com:[/url]

Svenska Brädseglarförbundet, bildat 1980-03-10 (under namnet Svenska Öppna Brädseglarförbundet), har till ändamål att:
    a) Svara för klassernas administration.
    b) Planera klassens kappseglingsprogram tillsammans med Svenska Seglarförbundet, distriktseglarförbunden och dess förbundssällskap samt andra klasser.
    c) Svara för uppföljningen av de enskilda seglarnas utveckling genom indelning och uttagning till landslags- och träningsgrupper, dock skall uttagning till olympiska spel slutligen beslutas av Svenska Seglarförbundets styrelse.
    d) Bevaka klassens tekniska utveckling, dock skall ändring av nationella klassregler godkännas av Svenska Seglarförbundet.
    e) Svara för upplysning och rådgivning om klassens verksamhet.
    f) Upprätta effektiva informationskanaler med alla berörda parter.
    g) Representera Sverige i motsvarande internationella klassförbund.
    h) Tillvarata klassernas övriga intressen.

Surf on!

Per
    ordf SBF

• dude

Medlem
    5 mars, 2001 vid 12:40

Jag har en teori här.

Det är två livsfilosofier som går emot varandra. Det handlar om två saker, den ena arbete levebröd vardag, och den andra passion hobby fritid. Den ena filosofin särar på de två. Och den andra söker samföra dem.

Med många jag kommit i kontakt poppar änmet upp, ja alla har faktiskt en ståndpunkt och i det här fallet handlar det om vindsurfing som passion kontra som passion och arbete.

Det är dock inte så enkelt som så för, för vissa ses de som separata fast det faktiskt läggs ner mer arbete på passionen än vad kan anses ingå i ren passion. Och i andra fall sökes passion och arbete att samföras utan möjlighet varpå endera fallerar.

På den ena sidan finner vi dr Masse. Vindsurfing är utan tvekan en passion. Men passion är passion och skall hållas kär och inte ingå i arbete, vardag, allt som görs och händer. Hur skulle annars en passion förbli en passion?

På den andra sidan finner vi SBF och Per Svanberg. Liv är passion och passion är att leva. Vindsurfing är en passion. Att inte leva den är att inte vara pasionerad i livet.

Det finns till slut alltid någon som är undantag till regeln och det är Bosse. Han behöver varken samföra eller sära på arbete och passion. För honom existerar inte arbete. Arbete bara en biprodukt av passion.

Sist vill jag påpeka att det här är en teori. Och att jag kan ha placerat vissa personer fel i den. Även fast jag inte skulle tro det så här på rak arm 🙂

Gissa vilken filosofi jag tillhör?

/Niklas

Utvidgning: Kanske är det inte vårt synsätt som samför eller separerar denna passion och arbete, utan den situation vi befinner i oss i eller hur vår passion gestaltar sig. Kan vi samföra passion och arbete?* Tävling och tjänsteutbud för vindsurfare gestaltar sig på ett sätt, kanske socialt?, medan vågriden, konsttricket, den skönaste gippen gestaltar sig på ett sätt, kanske känsla av ensamhet(solitude)? Vilket betyder egentligen mest för oss?

* Denna fråga har att göra med hur vi tar kontroll över våra liv. Skiljer det sig mellan vad vi vill och kan, upplever vi inte kotroll över vårat liv och upplever stress. Det gäller att samföra livsfilosofi med våra respektive möjligheter.

Allra sist passar ett litet skratt för att lätta upp stämningen lite… HA HA HA HA ha ha ha ha haha

• dr-masse

Medlem
    5 mars, 2001 vid 12:48

Jaså, du tjuvläser mina inlägg 😉

Tycker att målen är mer än rimliga, faktiskt så pass att till å med jag funderar på att gå med i SBF… 😀

Jo, som många säkert genomskådat så är mitt inlägg lite i Bosses linje, att växa behöver ju inte vara ett självändamål. Men visst tycker även jag att det är kul att det bland annat här i Stockholm dykt upp lite fler roliga surfpolare bland kobbar å skär de senaste åren!

Men, som sagt, tycker att det är skön stämning i sporten just nu i Sverige och vill gärna behålla den för låååång framtid!

Surfa På!

• anonym-anvandare

Medlem
    5 mars, 2001 vid 12:53

Men allvarligt talat…tänk om SBF kunde ragga lite rabatt hos landets surfshoppar…typ 5% av ordinarie pris bara…då tror jag folk skulle gå med bara för att få rabatten och sen skulle man kunna dra igång en tidning…problemet med Vind o Vatten var ju att ingen ville betala för den eller hur? så därför skulle man kunna betala med medlemsavgifter och kanske ge lite bidrag till juniorerna…Shopparna skulle tjäna på detta genom reklam i tidningen!

Inte sant?

S-81

• swe-16

Medlem
    5 mars, 2001 vid 12:56

Oj, det där var alldeles för avancerat för mig…men du har säkert rätt!

Passionerad ordförande 😉

• swe-16

Medlem
    5 mars, 2001 vid 13:30

Jag vet inte om du driver med mig eller något, men för säkerhets skull…bara för att tydliggöra…så är det precis det vi gör.
    Fullt medlemsskap i SBF (400:-/år) innebär förutom försäkringar, segelnummer, infomail, SBF nytt, möjlighet att delta på träningsläger mm mm även 10% rabatt på ordinarie priser hos följande handlare:
    Surfman Gbg
    Hans Wallé Active Sports
    Surf Unique

/Per

• anonym-anvandare

Medlem
    5 mars, 2001 vid 13:32

Hmm, träningslägret har ju kostat pengar varenda år sen -97 vad jag vet..ok, dte är kanske sanktioerat lite grann..rabatten var inget jag visste tex, fast jag är medlem…ni borde gå med mer information!

• swe-16

Medlem
    5 mars, 2001 vid 13:40

Hej!

Om du inte är medlem får du inte ens vara med på träningslägret 5-6 maj…det var så jag menade. Gratis träningsläger kommer vi dock ha den 19 maj (dock ej i SBFs regi utan i Mellansvenska Cupens regi) ute vid Björkvik, Stockholm helgen innan SM för att gå igenom lite taktik och trim samt träna starter och rundningar.

Angåeende rabatten är det rykande färska nyheter framtagna till mässpremiären i lördags (det står faktiskt även i mitt ursprungliga meddelande ovan) och detta kommer givetvis spridas till övriga medlemmar iom Brädseglarhandboken som snart kommer ut.

mvh

Per

• swe-16

Medlem
    5 mars, 2001 vid 18:29

FYI så ligger nu ett register på alla klubbar jag lyckats hitta via SSFs hemsida och vår g:a databas på vår hemsida http://www.bradseglarforbundet.com. Har inte hunnit verifiera att alla fortfarande lever eller att alla länkar fungerar eller om det finns länkar som saknas.

Du får gärna göra en ideell insats för föreningslivet här 😉 och meddela mig ditt resultat.

mvh

Per

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Svenska Brädseglarförbundet på Båtmässan

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.