Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Svenska speedrekordet?
-
Svenska speedrekordet?
Publicerad av stinger på 8 november, 2004 vid 13:23Kort o gott: Vad är svenska speedrekordet och vem har det? Nån som vet?
anonym-anvandare svarade 20 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 22 Svar -
22 Svar
-
Anders Bringdal!
Seglade 41.56 knop i Arinaga. Är det officiellt rekord, förresten?
Speeda På!
-
Undrar fasiken om det inte är det där urgamla rekordet från typ Höllviken -85 som fortfarande gäller som snabbast i Svea… på en Delfs bräda?
En bit över 30 knop, om jag inte minns fel.
Något att ta tag i, helt klart!
-
Sprang på en kille på Volvo Lastvagnar, det visade sig att han hade svenska rekordet i Speed, tydligen seglade han bland det sista tävlingarna som genomfördes, har för mig att det var på 32 knop
Nej, en ny Speedtävlig för att få en ny svensk mästare är nog på sin plats, frågan är bara VAR denna tävling ska genomföras.
//Glenn – (som fortfarande letar efter ett ställe )
-
Knatte
Gäst8 november, 2004 vid 14:31Anders Bringdal clocked with 41.96 knots the fastest average time of the 500-meter course for the day, while setting a new record for Sweden.
(Tror att det var tryckfels-nisse frame hos Masse)Jag tror att Stefan Axelsson nådde nästan 32 knop i en tävling i slutet av 80-talet i skanör. Samma kille som drakGlenn pratade om
-
Är inte 32 knop ganska dåligt egentligen? Jag vet att bara nå 30 är svårt men om man nu ska vara svenskmästare i speed (på svenskt vatten) borde det väl ligga högre, eller?
/en som bara klockat 28,7
-
Svar till:
Jag tror att Stefan Axelsson nådde nästan 32 knop i en tävling i slutet av 80-talet i skanör. Samma kille som drakGlenn pratade om
[/ QUOTE ]
Japp han är det, han sitter på Volvo Lastvagnar i Lundby Gbg
han hade lagt ner surfingen men jag peppade honom så vi får väl se……Svar till:
Är inte 32 knop ganska dåligt egentligen? , eller?
[/ QUOTE ]
HALLÅ, i slutet på 80 talet, du skulle sett prylarna
//Glenn
-
32 knop är väl extremt bra för att vara 80-talet men inte kan väl det rekordet fortfarande gälla för då är det ju riktigt riktigt dåligt att ingen gett sig på att slå det? Var är Speedjannes inlägg förresten, han borde väl ha koll?
-
Kruxet är väl snarare att ingen har riggat en 500-meters bana med godkänd tidtagning å allt…
Men det borde ju vara rätt mycket enklare idag!
Mitt grymma misstag avseende Bringdals schpeed gör att jag skäms. Mest skäms jag för att jag snodde Bringdal på en halv knop. Aj, aj.
Surfa På!
-
32 knop slutet av 80-talet var nog väldigt bra speciellt med tanke på våra ickeoptimala förhållanden.
Här kommer utvecklingen i 10kvm-klassen:10 sq m CLASS
YEAR BOAT NAME SKIPPER/CREW VENUE SPEED
1974 Boreas Reg Bratt Portland Harbour, Weymouth, Dorset, England 15.04
1977 Windglider Derk Thijs Portland Harbour, Weymouth, Dorset, England 19.10
1980 Board Jaap van de Rest Hawaii, USA 24.63
1981 Board Jurgen Honscheid Portland Harbour, Weymouth, Dorset, England 24.75
1981 Board Jaap van de Rest Holland 25.11
1982 Board Pieter Jan Gorissen Brest, Brittany, France 25.32
1982 Board Phillip Pudenz Brest, Brittany, France 26.50
1982 Board Pascal Maka Portland Harbour, Weymouth, Dorset, England 27.82
1983 Board Fred Haywood Portland Harbour, Weymouth, Dorset, England 30.83
1985 Board Michael Pucher Port Saint Louis, Bouches du Rhone, France 32.35
1988 Board Erik Beale St Maries de la Mer, France 40.48
1990 Board Pascal Maka St Maries de la Mer, France 42.91
1991 Board Thierry Bielak St Maries de la Mer, France 43.06
1991 Board Thierry Bielak St Maries de la Mer, France 44.66
1993 Board Thierry Bielak St Maries de la Mer, France 45.32
2003 Board Finian Maynard St Maries de la Mer, France 46.24Hämtat från http://www.speedsailing.com
Det hände något mellan 85 och 88, ett skutt på 8 knop. Uppfanns cambern ungefär här??
-
Camber + carbon + grävt dike med plattvatten i Frankrike + mycke vind var det väl, typ. Speed var mer poppis då, dessutom. Satte väl ordenlig fart när man slog katamaranen Crossbows rekord (36 knop) och slog 40-knops vallen.
Det saknas några rekord i tabellen nedan, det kanske mest kända är Pascal Makas 38.86 knop 1986 på Fuerte då Crossbow fick stryk och det blev absolut rekord.
När sedan Yellow Pages med sina 46.52 (gällande rekord) tog tillbaka rekordet svalnade intresset rejält. Men nu är det ju på gång igen, även jag som inte speedar alls tycker det vore apskoj om vindsurfing åter kunde bli snabbast av alla på vattnet igen!
Surfa På!
-
Pascal Maka 1986 just det ja! Med tanke på att de 6 senaste rekorden har satts i St marie de la Mer är det en gåta att Dunken, Naish o Bringdal körde nån världsturné i jakten på rekordet, när det bara är att invänta Mistralen i södra Frankrike.
-
Dom tycker inte det är nå’n sport, dom vill sätta det i öppet vatten.
Irie Man
-
Knatte
Gäst8 november, 2004 vid 17:15Efter att ha kontrolläst gamla Surfsport så har jag följande fakta
Det var 31.27 knop satt under Ford/Surfsport speedevent i Skanör och året var 1985.
Det var då ca 1 knop från gällande världsrekord satt av Michael pucher på en Cobra 260. Så det var på sin tid, en mycket stark prestation
Logga in för att svara.