Senaste nytt › Forums › Vågsurfing › Svenska vågor, långsamma?
-
Svenska vågor, långsamma?
Publicerad av baez på 10 december, 2005 vid 01:24Är det bara jag som tycker att svenska vågor ofta rör sig långsammare än tex franska atlantvågor i samma storlek.
Känns som om det är svårare att svänga i svenska vågor än tex franska.Vågorna jag mäter har givetvis samma storlek.
danielf svarade 19 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
Det stämmer nog att vågperioden är mycke lägre här. I västerhavet så är den sällan mer än 5-6, att jämföra med norska havet och nordsjön där den kommer upp en bit över 15 ibland. Vad den är ute i Atlanten och Biscayabukten vet jag faktist inte, men kan väl tänka mig att det ligger mellan 10-20?!
-
onshore wind makes waves break ealier than they should, thus, usually over deeper water, making them less steep and therefore, flatter.
peace
now give me some more stars -
Hörde nånstans att hastigheten på vågen varierar med amplituden och därför blir det svårare att paddla in på större vågor eftersom man måste komma upp i samma hastighet som vågen innan man kan droppa in.
Tycker själv det låter lite konstigt med det var vad jag hörde. Har iofs märkt att det är svårt att droppa in när det blir respektabel storlek men tror mer att det handlar om stora kulor. Man vill ju inte chansa på tubande dubbelgubbar.
-
Det ligger säkert någon sanning i det, men kurvan är knappast linjär, jag menar om vi får 2,5m face här på 5sek så tror jag inte att de vågor som rullar in i Norge med 15sek vågperiod, bara för sakens skull är tre gånger större.
Är det inte vågperioden som faktist avgör om det är kraft i en våg eller inte? Jag menar, ibland kan man se ”stora” vågor komma in, men det finns ingen power alls i dem, andra gånger, så kan det vara mindre, men väldigt kraftfulla sådana.
Amplituden är däremot direkt kopplat till fetchen, fick jag förklarat för mig när jag såg ett diagram från SMHI. Dvs. maxstorlek en våg kan nå ute till havs är begränsat över hur lång sträcka det blåser.
Sen är väl storleken på vågen när den väl rullar in, beroende av bottenstruktur, vind etc., onshore får vågen att bryta ibland kanske för tidigt, precis som Sharkie sa, och vid stark off-shore kanske alldeles för sent, vilket gör att den istället stänger.
Får nog ta en kurs i Oceanografi, väldigt intressant. 🙂
Sen i Sverige, på det jag surfat, det ända som fått mig att tveka är oftast folk som ligger innanför eller brevid, eller nu kanske jag ljuger, visst fan tvekar man lite på de stora rent generellt (var länge sen sist juh). Minns den 18sep nere på ett mer känt beachbreak, där det nästintill sög torrt och droppen var +2,5m och man sitter på en mal, då tänker man till en extra gång.
-
Välkommen till 50-klubben 🙂
När jag snackade om stora vågor nyss tänkte jag mer på utomlands. Upp till trippelgubbe-face i frankrike i sommras eller på Bali, när tubarna verkligen går hela vägen ner på vågen. Att få resa over-the-falls är ingen skön upplevelse vid såna förhållanden. Men å andra sidan är jag också lite dåligt utrustad. Min största bräda är 6’6″ och man känner begränsningen när man paddlar in vid såna tillfällen och fattar plötsligt meningen med en gun.
Rent generellt så tycker jag att ju större och brantare vågor, desto mer fart. Det är ju två hastigheter här som kombineras. Vågens fart framåt och surfarens fart i sidled. Vågens fart framåt handlar tydligen om amplitud medan surfarens fart i sidled handlar om hur brant vågen är. Vågperioden tror jag inte har något att göra med hastigheten på vågen att göra men det är bara mina egna antaganden.
-
Tack! 🙂
Ähh nu blev jag nyfiken och förvirrad, men jag håller med dig om att surfarens fart i sidled har att göra med vinkel och höjd på vågen, men i tillägg, vågens fart framåt, eftersom det är minimifarten surfaren har när han fångat vågen.
Ähh, jag går å läser på istället för att anta massvis.
-
Slut på gissningar 🙂 vågperioden har inverkan på hastigheten.
Massa intressant läsning som jag skulle kunna försvinna i resten av arbetsdagen: http://www.seafriends.org.nz/oceano/waves.htm#motion
-
Heh, skall läsa, själv orkade jag inte läsa på skärmen, så jag printade ut ca 100 sidor på jobbet om stranderosion med lite olika formler på hur brant en våg blir och när den bryter bla bla… 🙂 Tappat bort länkarna eftersom jag är hemma nu, sen vet jag inte om det är någon annan än du och jag som är intresserade, kanske Göran då också…
Så långt som jag kom, var att våghöjden genom våglängden påverkar vågens branthet. Vågperioden har en inverkan på hur en våg bryter, tillsammans med våghöjd och vågens profil.
Däremot så är det djupet, bottens lutning tillsammans med våghöjden och profilen som avgör hur snabb den är när den väl bryter. Generellt bryter en flack profil på djupare vatten och en brant profil på grundare vatten (visst låter det avigt).
Jag är fortfarande förvirrad, för i surf sammanhang pratar man väldigt mycket om vågperioden. T ex på Mavericks tävlingar så förutom swell-size i ft. så redovisas vågperioden i sekunder som en viktigt parameter.
I min värld, så innebär stor vågperiod, dvs. längre avstånd mellan två våglängder, bättre vågor, om det är så eller inte, vet jag inte än. 😉 Men att att vågperioden är kort vid små vågor, den korrelationen är iaf. sann på Västerhavet, desto större vågor, desto större vågperiod.
Fan, det är intressant, kanske för att det är lite av en utamaning att lära sig det?!
-
DanielF wrote:Generellt bryter en flack profil på djupare vatten och en brant profil på grundare vatten (visst låter det avigt).
Tycker inte det låter avigt alls. Tänk bara när du surfar beachbreaks och reefbreaks. Bra mycket större risk att få äta sten och korall än sand! Fråga Johnnie Reggie 🙂
-
Yann, Daniel, you guys are both wrong about the fart sidled on a wave. It has nothing to do with how steep it is (standing waves can barrel but don’t break down the line, dvs sidleds).
The speed a wave breaks down the line has to do with the bottom contours. a fast (but unmakeable wave9 will have a bottom like this _____
a slow like Åsa will be like this / . a standing wave, like this |
The closer the bottom is to ____ the faster it is, the closer to | the slower (down the line remember)A frames are called A frames because the bottom looks like an A.
Also, conversely, waves can be fast down the line without breaking hard either. However, it is easier to get drive down the line on a steeper wave.
peace
Oh yeah, big waves do move faster to shore because they move over deeper water, remember, the shallower it is the more the wave brakes (pun intended), meaning slows down until it is shallow enough to break.
That’s why people tow in at Jaws and places like that, the big waves are coming from such deep water that they are moving too quickly to shore to be caught with paddle power. (has nothing to do with guts)
-
Yeah, I know that now, but thanx for clearing things up. 🙂
The thread started about waveperiod which is actually a another way of measuering the wave length. The ”longest” waves, or those waves with the most waveperiod is the waves to hit the shore first, since they are travelling the fastest, this wavelength or period will affect the how the wave will brake, but how significant it is in Sweden and the West-Coast I don’t know?!
I mean the largest faces at mentioned spot is about +3m and the waveperiod is probably less than 5 seconds. If you would compare this to a +3m face in Denmark och Norway, I recon the waveperiod would be at least +10 seconds. So if all other variables are the same, how will that wave differ when breaking compared to the ”thinner” wave in Sweden? Will it break much longer, with more power and how much ”better” is it? 🙂
I know, it is fracking complex, and it is likely that one can’t derive what I am asking, as a general rule. Still, it is damn interesting. I know, last time when mentioned spot worked, there was a guy taking photos, and he is an oceangraph or something, would be nice to have map of the bottom structure (bathymetry) of the west-coast, in detail! Armed with this, a seachart, detailed roadmap, god damn, u would be able to pick some pretty awesome spots, without leaving your home. (all this considered knowing your oceanography very well)
But never mind the speed, the interesting thing I think is how steep a wave is and how much power it packs and for how long it will continue to peak. I must say I have had very long waves at mentioned spot, probably the longest rides in Sweden (no I haven’t surfed north of Gothenburg nor south of Varberg so…, (I know where to go, but won’t go there alone this time a year…)
-
steepness is also bottom related (to some extent wind, but more so bottom)
pipeline is shallow but comes from deep water so it is steep
åsa hamn comes from deep water and breaks in deep water on a gradual bank (which is why you can catch sets in front of the pier at the same time you could be missing sets when you sit inside)
Other forms of power come into play with a bigger ocean, like the further waves travel, the more time they get to form together making them bigger. If they travel over deep water, they move to shore faster.
Bouyancy is also a factor in the waters here because there is less salt = less float. This is a pretty minimal difference but the difference is there
peace -
yeah well, another factor is, the swell gets bigger if the water is warmer than the air, it is small, but its there! 😛
Don’t get me started about the salinity again, I can feel my ”forum-rage” beginning to boil… 🙂
-
Vill du lära dig mer om vågor så köp stormriders guide, har lite granna om hur det funkar. Vill du veta allt ska du köpa litteraturen till grundkursen i Oceanografi.
Två faktorer som påverkar mycket är ju att det är vindswell i Sverige och att havet inte är mycket djupare än en vattenpöl. Vid on-shore vind bryter vågen nästan på dubbelt så djupt vatten som vid off-shore och den blir mycket slöare.
//Göran
Logga in för att svara.