Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Svenskt Kiteförbund
-
Svenskt Kiteförbund
Publicerad av imported_thorbjorn på 3 april, 2009 vid 06:49Jag hur det är med det. Bled det något eller är det under winsurfaran seglarna.
Jag har mest varit här på forumet sporadiskt så jag kan ha missat någon information.
Ankii vet du något, eller om något är på gång.
kiters_se svarade 16 år, 1 månad sedan 10 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Sakta är det på gång, men vi har valt att börja i lokala föreningar. Varbergs Surfklubb bildades under 2008 och vi i Habo/Lomma/Skåne håller på att organisera oss och hoppas kunna starta en förening under 2009.
Senare kan vi eventuellt slå samman våra föreningar till ett rikstäckande förbund. -
Inte mycket, men vi måste:
1. Skriva officiella stadgar
2. Namnge föreningen
3. Nominera styrelseDessa grejer skulle vi egentligen kunna göra ganska snabbt, är det dags för ett nytt möte kanske? Jag har börjat modda VSKs stadgar lite för att närma oss riksidrottsförbundets mall för specialidrott.
-
kitemaster;538775 wrote:Inte mycket, men vi måste:
1. Skriva officiella stadgar
2. Namnge föreningen
3. Nominera styrelseDessa grejer skulle vi egentligen kunna göra ganska snabbt, är det dags för ett nytt möte kanske? Jag har börjat modda VSKs stadgar lite för att närma oss riksidrottsförbundets mall för specialidrott.
jepp de e dax nu tycker jag.. ring bara om du behöver hjälp me något mannen!!
-
Thorbjorn;538618 wrote:Jag hur det är med det. Bled det något eller är det under winsurfaran seglarna.
Jag har mest varit här på forumet sporadiskt så jag kan ha missat någon information.
Ankii vet du något, eller om något är på gång.
Tycker det är dags snart.
Vi startar nu upp Åsa Surfklubb http://www.åsasurfklubb.se
Kommer inom några dagar att beskriva hur vi kommer att organisera oss.
Men vi har planer som vi tror på.
Ett centralt förbunt tycker jag börjar bli dags nu. Kommer nog i år att bli er tävlingar.
Peter
-
Enligt Ankii så skulle det redan finnas ett kiteforum under svenska seglarförbundet, om jag inte mins fel. Jag tror att ankii kan en del om detaljerna.
-
jag tror de kan bli svårt med ett sverige förbund.. tror mer på många mindre föreningar som hjälps åt när de gäller namnunderskrifter etc.
-
Läst på följande sidor:
http://www.upplevelsepresent.se/sv/product/113/KitesurfingLängst ner på sidan står det om medlemskap i Svenska kiteförbundet.
Är det redan igång?
-
Thorbjorn;538907 wrote:Läst på följande sidor:
http://www.upplevelsepresent.se/sv/product/113/KitesurfingLängst ner på sidan står det om medlemskap i Svenska kiteförbundet.
Är det redan igång?
Reagerade också på det där förra sommaren då det var samma text, att det fanns ett svenskt kiteförbund..
-
Thorbjorn;538904 wrote:Enligt Ankii så skulle det redan finnas ett kiteforum under svenska seglarförbundet, om jag inte mins fel. Jag tror att ankii kan en del om detaljerna.
du minns nog fel…
Jag har aldrig varit för eller emot ett svenskt kiteförbund, men tack vare IKA så är jag för att vi har ett och att det finns inom SSF. Jag vet inte hur det påverkar sporten nationellt sett, är det någon som vet? Enlighten me.
Internationellt sett är det viktigt att kite hamnar som en egen klass i ISAF och inte som det är nu (under vindsurfing). Och för att de ska kunna ske måste ett visst antal länder ha kite inom sitt nationella seglarförbund för att det ens ska komma på tal. -
Som vi pratade om förut Gibson tror jag att det är bäst att ha starka lokala klubbar och sedan ha en paraplyorganisation som sammanbinder de lokala föreningarna och som utgör det nationella förbundet. Sen funderar jag på hur tätt med klubbar man kan/bör ha för att behålla styrka men ändå vara nog flexibla. VSK har vi haft igång ett år och nu är Åsa och Falkenberg på G. Tre Halländska klubbar på 10 mil.
-
Absolut och Stockholms kiteklubb har 160 medlemmar i dagsläget.
Angående geografisk spridning så ville vi ju ursprungligen ha ”Skånes kiteförening”, med kontaktpersoner för de olika områdena; Österlen, Näset, Sydkusten, Lomma, Lundåkra. Dock blev det lite stort att rodda såhär i startskedet men det skulle kunna vara en plan på fem år. Nu lutar vi istället åt en lokal förening för typ Lommabukten till att börja med.
-
Thorbjorn;538904 wrote:Enligt Ankii så skulle det redan finnas ett kiteforum under svenska seglarförbundet, om jag inte mins fel. Jag tror att ankii kan en del om detaljerna.
Du kanske menar http://www.segladrake.se?
Logga in för att svara.