Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sverige combo

Taggad: ,

• voodoo

Medlem
    13 juli, 2004 vid 18:36

undrar lite hur detta med volymen funkar Ola?
    När jag ser vad du rekommenderar till en 80kg kille och sedan jämför med vad Orjan Jensen E19 seglar på så får det mig att undra lite wink.gif
    Orjan väger 65kg seglar 237cm-54,5 cm-73l waveline till 4.2 och en 105L freestyle när det är freestyle?

• ola-h

Medlem
    13 juli, 2004 vid 21:34

Vad är det du inte tycker stämmer? Brädor är rätt mycket smaksak men Örjans val låter väl inte allt för ovanliga. Troligen har han väl tillgång till flera brädor i andra storlekar också. Det är ju inte ens säkert att brädorna så stora som grafiken anger när det gäller proffsen. I princip alla Fanatic Goya-prototyperna på Maui hade grafiken från 68:an (trots att en del var runt 85 liter). Jag har själv haft en bräda från Vidar som var en proof på ca 65 liter men hade grafik från en Drops på 75 liter. Dessutom är ju proffsen så mycket bättre att segla än vi dödliga och kan få det mesta att funka (stort eller litet). Det gör att de kan vara mer fria i sitt utrustningsval om de vill, dvs om de av någon viss anledning vill ha mycket volym på sin vågis, så kan de t ex hålla kontroll på den ändå, även när en motsvarande stor amatör skulle få problem.

För övrigt är jag själv egentligen skeptisk till att använda volym (eller bredd för den delen) som “enda mått” och tycker att man måste se till hela brädans shape egentligen. I brist på annat blir det dock ofta just volym används för att ange storlek eftersom det är svårt att gå in på detaljer innan det finns några specifika brädor att diskutera.

• manno

Medlem
    16 juli, 2004 vid 10:49

MMMMistral syncro 90! Körde den brädan i Tarifa en del med allt från 6.5-4.2. Skönaste brädan jag nånsin provat, blir något obekväm med överriggad 4.2a (som det var för ofta) men är man inte så kräsen och ser till hur ofta det händer i Sverige så är det ett utmärkt val. Ren glädje att stå på den brädan =) Den har väl testat bra i tidningarna också har jag för mig.

• voodoo

Medlem
    16 juli, 2004 vid 19:16

Inte att det inte stämmer bara att det får mig att undra lite…
    Du har väl alltid varit en förespråkare för lite volym, eller har jag missuppfattat?

• anonym-anvandare

Medlem
    16 juli, 2004 vid 20:31

voodoo´
    Vad kör du själv för storlek på vågis och vad är din vikt?

• ola-h

Medlem
    16 juli, 2004 vid 20:53

Jag vet inte om jag specifikt förespråkat “lite volym för alla”, det är väl mer att jag dels inte tycker att volymen i sig är så avgörande och dels att jag ofta tycker att små seglare kör med för stora brädor (i vågor). När det gäller vågbrädor skulle jag säga ett de nya brädorna (typ EVO, då) ställer en del saker på huvudet eftersom de är kontrollerbara på ett annat sätt än en klassisk “lång” bräda. Faktum är att när jag tittar tillbaka på de brädor jag kört har jag ofta gillat de som varit korta, så kanske är det så att jag, som en rätt lätt kille, passar bättre på korta brädor. Att dessa tidigare oftas hade lite volym kanske är en “slump”. Den EVO 70 som är min favoritallroundvågis nu är ju inte så liten rent volymmässigt. De vågbrädor jag själv beställt för 2005 är på 62, 70 och 74 liter, men 74:an är den smalaste av de tre, och kommer knappast vara min lättvindsvågis, kanske blir det rent av 62:an som jag kommer köra mest i små vågor och ca 5.0, vem vet.

Kollar man på Hookipa så är det även där många olika “smaker” som gör sig gällande. En del seglare, säg Pritchardbröderna och Nik Baker, gillar lite större brädor och kanske typiskt kör 8’2″:or med volym strax under deras vikt medan t ex Polakow kanske kör en 7’11” på 65 liter, trots att han säkert väger över 80.

• voodoo

Medlem
    17 juli, 2004 vid 06:32

Tack för ditt svar Ola, det förklarar en hel del wink.gif
    Till dig anonym..Jag har en 252*55*75L och jag väger ca 70kg.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sverige combo

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.