Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Sveriges bästa vågseglingsspot?
-
Sveriges bästa vågseglingsspot?
Publicerad av gurra1978 på 2 februari, 2005 vid 18:17Jag har som mål att försöka testa Sveriges allra bästa vågseglingsspot under denna säsong tänkte jag mig. Jag begränsar mig från Rullsand (Gävle) i norr till Skåne i söder. Vilka MÅSTE jag/alla andra prova.
Kan ni inte lista dem med namn, län och drömprognos?
Tacksam för några svar. Ta bara de absolut bästa. Gärna Gotlands också.
getwet svarade 19 år, 9 månader sedan 21 Medlemmar · 60 Svar -
60 Svar
-
Nästa gång det blir orkan med sydvind så måste du testa Lejet i Varberg!!!
-
Lejet måste jag testa. Visst är det väl så att Lejet är Träslövsläge precis under Apelviken? Eller har jag missuppfattat det helt och hållet? Vill man inte ha rak väst vridande mot syd där då för klockrena förhållanden eller blir det stort på hård sydlig vind ändå?
-
Åsa, säger jag förståss. I princip är det ett vågridningsställe. Antingen seglar men på “stranden” (sten), även kallat inre, eller så seglar man utanför en liten stenö, även kallat “yttre”. Yttre är i princip enbart vågridning. Inra funkar till hopp också, men det är ganska smalt så man får liksom välja om man vill ta höjd på invägen och hoppe på utvägen eller om man vill rida på invägen.
Yttre plockar rät stora vågor från sydväst till vsv, redan 5.0 eller 4.5 kan ge bra förhållanden. Idealt är dock jättemycket vind på SV eller rent av syd som sedan hastigt vrider mot väst. Mycket vind med stab il riktning på vsv-v funkar också, men blir det lite nord i det hela blir det inga vågor alls. Vill man rida vågor är fördelen med yttre i Åsa att vågen vrider runt rätt mycket och man för hyfsad vinkel rätt ofta (från sv). Nackdelen är att det ofta är mycket oregelbundet och svårt att hitta de fina vågorna. Det kan bli rätt mycket väntetid.
Inre är oftare x-on, och här blir det också bäst vid en vridning från sv mot v. Inre är mer konstistent, och på det sättet enklare, men det är också mer sten i vattnet.
Liksom många andra ställen är Åsa ett ställe som älskas av de som seglar där, men ofta anses som grovt överskattat av mer tillfälliga besökare. En fördel med Åsa är att om det inte funkar så finns Varberg med Lejet och Apelviken (som jag dock inte rent seglingsmässigt skulle säga tillhör Sverigen topp-spots) på 30-40 minuters avstånd. De fina ställena i Halmstad är dock konkurenter, men de får någon annan skriva om.
Norr om Åsa är väl endast Bolleskären en möjlig seriös kandidat. Stället är mytomspunnet, men jag har bara seglat där en gång och då funkade det inte.
Andra ställen jag själv seglat som borde vara kandidater är Väddö (barnens ö), lite likt yttre i Åsa, men spegelvänt och (som det verkade när jag var där, lite stökigare och snällare) samt Gislövshammar (+Torö, förståss, med det vet ju du mer om…).
-
Visst det stämmer, det är viken söder om apelviken. Bäst är nog om det ligger på SW och vrider till S men jag tycker det funkar bra utan vindvrid också. Det blir rätt så stort men framför allt tycker jag att det blir renare vågor än i Apelviken. I apel blir det ganska stökigt och även om man kan hitta bra hoppramper så tycker jag sällan att vågridningen fungerar, eftersom det är så korta vågor så blir det som mest en bottensväng och en cutback sedan har man tappat vågen (eller så är jag för dålig helt enkelt?). I lejet blir det mycket längre vågor och slätt emellan och man kan rida vågorna hyfsat även vid onshore, fast det blir ju inga tubar som det verkar bli på Torö?
-
Tack Ola. Det var bra beskrivet. Åsa är ju taget, verkar ju vara Torös syskonspot på något sätt fast på andra sidan landet. Har fått för mig att det också är brutalt. Jag såg en liten film därifrån på din hemsida. Det såg jävligt bra ut synd att kvaliten på filmen var usel bara. Du kanske har en större fil(m) med bättre kvalitet?
Nästa HALLAND. Kom igen nu locals. Hit me!
Sen så har vi ju förståss (det för mig) mytomspunna Skåne med dess hemliga spots. Någon som kan ge mig 2-3 ställen med dess bästa förhållanden?
-
Ge mig ett ställe dit jag kan ladda upp en större fil, så kan du få en mer högupplöst variant nästa gång jag sitter på en snabb lina på jobbet (är ute och reser runt en del). Jag tror bland annat jag har den i DVD-kvalitet (men kameran mm är ju förstås begränsande).
-
grönhögen och trollskogen på öland. grönis kan ju bli riktigt galet bra och trollskogen ännu bättre (säjs det, jag ahr bara seglat det en gång och vart där och filmat två eller tre gånger).
Grönhögen är väl ssv-sv optimalez men funkar hyffast (bättre än andra ölandsspots) på väst (är inte bombis) och trollis är jag lite osäker på men nnv-ne känns rimligt. -
Tack där styret. Öland är ju givet. Har varit på Haga men inte på era vågställen. Trollskogen är väl med i Home and Around? Verkar riktigt nice.
-
Ringenäs på NV får du inte missa, klart bättre vågor än Apel. Måååånga svängar på vågen. =)
Vilshärad strax norr därom är minst lika bra. Då på S-SSV. Går ej av lika ofta dock… -
Tack Lars_K. Ringenäs har man hört mycket gott om. När blir det som bäst då. Duger 10-12 m/s för fina vågor eller måste man åka på grymmare prognoser?
-
Svar till:
nu ska du inte fega dig det ska va 14+
[/ QUOTE ]
Jag är långt ifrån feg Såklart man vill ha mycket vind men för mycket blåser bara sönder vågorna. Fast det beror väl på stället också. Vad jag menade är väl om det blir hyffsat på även den “lilla” vinden. Det är ju inte så att man bor ett stenkast ifrån direkt.
-
yes. trollis är med o home and around. den bästa delen. henke bryter nyckelbenet och olausson blir biten av en svart huggorm. hehe fett som fan. kan inte gå fel att åka dit alltså…
-
Vilshärad blir bra ganska tidigt. Har iof bara kört där ett par gånger men då var det riktigt fint med 5.7’an. Det som är riktigt bra Halmstad är att det är lätt att byta ställe om det blir för på.
-
Tja Ståkkholmare
Ska du åka på prognos kan mycket väl en 10-12 prognos på dmi räcka, men stannar du endast över en dag kanske en lite starkare prognos kan vara värt att vänta på.
Halmstad har en massa grymma spots att erbjuda och även med omnejd av båstad mellby och upp till falkenberg finns ett par till.
Bästa stället i halmstad när det funkar är utan tvekan Vilshärad, här gäller kuling från syd, då blir det ca 3m vågor och sideshore från vänster(babord ut)Prognosen för Dog-Shit är svårare att få till då det blir så där riktigt snuskigt bra som det var i höstas en gång, skall vara stark vind SV vridande mot VSV-V (Åsa prognos) då blir det riktigt grymt även om vinden blir aningen byig. Tror ingen som var ute där den dagen med solsken och helt grymt cleant med vågor 2-3mtr ca 5-6 svängar per våg , dock svårt att tima in den dagen om man åker från Stockholm
Ringenäs går ju dock av mer ofta maj/juni brukar man få iaf 10 dagar per månad med bra segling där, bäst är NW vind för 4,5 ca 12-14, inte för mycket då blir det stökigt lätt, vrider det dessutom över på Nord slörar man ner en bit förbi revet och hamnar i frösakull, här kan bli riktigt riktigt bra, mer cleant kanske lite mindre vågor men bra kraft i dem.
Jaja jag kan fortsätta med några till men dem kan du läsa om på min spotguide.
Vilka du absolut inte ska missa är Vilshärad på sydlig kuling och Ringenäs på NW kuling, den första kan vara lite svårare att tima in men Ringenäs ska du få in.
Bara fråga på konfen innan så svarar jag eller någon annan och du får grym segling!Vi ses på Torö nån dag!
Aloha Andy
Logga in för att svara.