Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sveriges bästa vågseglingsspot?

• ola-h

Medlem
    5 februari, 2005 vid 14:03

Dixon, hur bra blir det? Är det snabba vågor? Blir det OK sidvind? Och framför allt, vart är det man kör. I somras rekade jag lite längts ut vid själva stenbrotten, är det i viken norr om den udden som man kör?

• anonym-anvandare

Medlem
    7 februari, 2005 vid 07:23

Ang inlägget om Hstad så har jag jäkligt svårt att se att det inte skulla kunna bli vågor till alla! Så jäkla många duktiga seglare har vi inte här hemma så att vi måste fightas om VARJE våg! Klart man missat någon feting nån gång men du får nästa i så fall.

• dixon

Medlem
    7 februari, 2005 vid 07:38

Ola,
    Det är som sagt bökigt men ge dig inte. Ta färjan över till Malmön, kör den enda vägen över hela ön ut till draget. Eller tag av typ 500 meter innan draget och och plöj rätt ut i stenterrängen och surfa vid stenbrottet (lättare surf, kanske bättre första gången på stället). Det bästa är dock om du kör hela vägen in i draget och ner till den lilla fiskehamnen och surfar ut till revet “hästebåden”. Kolla på

http://surf.to/brofjorden

klicka på spotschek och klicka på kartan, bohus malmön.

När du kommer ut från dragets fiskehamn kommer du se två gigantiska fyrar. De anger inloppet för alla oljetankrar som går in här till Scanraff. Du ska ta sikte på den hitersta röda fyren. Mellan fyren och malmön ligger revet men det kommer du se för där blir mycket vitvatten.

Du har säkert en sjömil att kryssa ut från darget till hästebåden eller dragsskär. Stället är lika bra på SW, W och NW.

Vågorna är korta och bryter snabbt men starka och stora. Sedan har du skön surf på vägen hem från revet till draget, dyningar upp 2-3 meter är det normala vid hård vind.

OBServera att detta är ett rätt farligt ställe långt ut från land, ibland strömt och kan vara fruktansvärd kraft i vågorna (som inte ser mycket ut från land). Så kör inte ensam i hård vind, om något skulle hända med utrustningen.

Sen när du är klar med surfet kan jag rekommendera ett stopp på restaurangen “Mys Pys” inne i hamnen, restaurangen med en jättehaj på taket.

Kör så det ryker

• jonatan

Medlem
    7 februari, 2005 vid 12:31

Men blir det någon sidvind då? Jag var där och spanade en gång, fick inte känslan av att det kunde bli nån vinkel på vågorna där..

/Jonatan

• dixon

Medlem
    7 februari, 2005 vid 13:26

det är väl inte klockren sideshore om man säger så. Men om det blåser väst länge och bygger upp vågor och sedan vrider på nord eller syd blir det optimalt, men det blir det ju på de flesta ställen på västkusten.

• anonym-anvandare

Medlem
    18 februari, 2005 vid 22:29

Bäste så dedikerade Gurra och alla andra rippare!

Tillbaka från sicilien och chamonix och så ödmjuk inför och avundsjuk på alla unga västkustare och sydkustares skills, så måste jag ändå be er att ta fram en karta och notera att ni seglar i en vik.

Gotland rules, på alla vindriktningar ! Om ni ändå inte tror mig, plocka fram ett sjökort och kolla djupkurvorna också !

Visst blåser det inte lika ofta, men var det inte vågor ni frågade efter ?

The truth soon come !

Vind

• gurra1978

Medlem
    18 februari, 2005 vid 22:39

Svar till:

Gotland rules, på alla vindriktningar ! Om ni ändå inte tror mig, plocka fram ett sjökort och kolla djupkurvorna också !

[/ QUOTE ]

Bäste Herr Vind!
    Jag misstänker att det kan ligga mycket i det du säger men hur kommer det sig att man aldrig får se några bildbevis på dessa vågor här på denna konf? Råder det foto och videoförbud på ön eller wink.gif?

• anonym-anvandare

Medlem
    19 februari, 2005 vid 00:09

så vitt jag vet så e ju både ringenäs vilshärad dogge och frösakull spots i halmsatd och även S220 så va ere ni snackar om shocked.gif smirk.gif grin.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    19 februari, 2005 vid 00:10

jag menade de där stylepimzarna inte vind sorry shocked.gif

• calle_b

Medlem
    19 februari, 2005 vid 13:52

huupp, måste slå ett slag för Gotland oxå.
    Nu kommer väl peter från surfsafari gotland hänga mej, men här kommer ett litet smakprov smile.gif

• calle_b

Medlem
    19 februari, 2005 vid 13:53

en till, fast tyvärr med stora plastpåsar i skyn…

• fjant

Medlem
    19 februari, 2005 vid 14:18

ugh, dom där påsarna asså… crazy.gif

/Fjant

• getwet

Medlem
    19 februari, 2005 vid 15:31

Bäste Gurra aktersnurra….översänder härmed ett antal bilder i all hast från surfspot Gotland. Bilderna gör sig kanske inte all rättvisa men bör beaktas med tillit. wink.gif

Första bild ut är från den allsköns fantastiska Fårö….

• getwet

Medlem
    19 februari, 2005 vid 15:35

Återigen från Fårö, kan bara meddela att det är “much bigger out there”!

• getwet

Medlem
    19 februari, 2005 vid 15:39

Om du ändå inte är nöjd med Gotlandsbilder så ordnar vi väl ytterligare en till……enbart för dig
    .

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sveriges bästa vågseglingsspot?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.