Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Sveriges blåsigaste ställe – har en "speedstrip"!?

• Sveriges blåsigaste ställe – har en "speedstrip"!?

Publicerad av kinabalu på 16 april, 2011 vid 18:09

Sveriges blåsigaste ställe verkar utan tvekan vara Stekenjokk. Slår kuststationerna med hästlängder och det kanske inte är så konstigt med tanke på att väderstationen ligger på 1036m över havet.

Stekenjokk har även svenska vindrekordet på 44m/s (mätt som medelvind över en 10minuters period). Vid Tarfala (Kebnekaise) har mätt dom högsta vindbyarna (tror det är drygt 80m/s), men dom har sällan en hög medelvind på Tarfala.

För att stilla surfabstinensen har jag då och då gått in och tittat på fjällobservationerna (http://www.smhi.se/vadret/fjall/fjallobservationer ) och Stekenjokk verkar ha nästan kusligt mycket vind… jämt!! Många gånger kan andra fjällstationer ligga på 3-5m/s och Stekenjokk ligger på dryga 15!! Se observationen från idag (bifogad bild), ganska typsikt för hur det brukar se ut.

Säkert inte lika bra på sommaren, men hur bra är det??? Jag pratade med en bekant igår, som brukar fjällvandra där, och han menar att det är ett jäkla blåsande däruppe!

Det som är intressant är att det ligger en liten sjö där man byggt någon form av bassänger (troligtvis från gruvdriften som fanns där en gång i tiden). Det bildar en 700m lång betongkant som skulle passa perfekt för speed vid SV eller S vindar, vilket verkar vara vanligast. Sjön ligger ju över trädgränsen och det är ganska platt runt själva sjön så det är inte mycket som stoppar vinden runt sjön. Jag gissar att man kan speeda även på V-vindar längst den västra delen av sjön (se bilder). Parkeringsplats precis vid sjön.

Lite lång att köra dit bara… :-/ Någon som har vägarna förbi, så kan ni väl kolla in och avlägga en liten rapport 😉

dr-citron svarade 13 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • marden

Medlem
    16 april, 2011 vid 18:49

Kusligt ,jag tänkte senast på kalfjället idag när jag såg varningarna på smhis sida…

• trimmarn

Medlem
    16 april, 2011 vid 19:12

Jag har faktiskt varit där vid två tillfällen men det var grymt kallt 3 grader. Senast hade jag kiten i bilen men bara sommardräkt. Jag ska upp igen i sommar så jag får väl ta med vinterdräkten och testa då 🙂 Man kan ju alltid fiska om det skulle va vindstilla.

• trimmarn

Medlem
    16 april, 2011 vid 19:15

Det är den gamla gruvan som är igenfylld med vatten. Den ligger i princip på toppen.

• kinabalu

Medlem
    16 april, 2011 vid 20:25
    Mården;652713 wrote:
    Kusligt ,jag tänkte senast på kalfjället idag när jag såg varningarna på smhis sida…

Haha, tänkte just på dig när jag skrev inlägget. Du är väl den största upptäckaren/äventyraren av oss…

Trimmarn: Vet du om betongkanterna går över vattenytan eller strax under? Killen jag pratade med hade sett kanterna till basängerna, men han kom inte ihåg om dom låg över eller under vattenytan. Han trodde att dom låg i princip i vattenlinjen. (Beror väl även på vattenståndet). Blåste det något när du var där?

Det är ju ett otroligt vackert ställe med fantastiska vyer, så att kombinera med lite fjällvandring eller öringsfiske är nog inte fel… Hittade dom här bilderna på Google earth, från en annan sjö. Finns nog många ställen med speedpotential där!

• trimmarn

Medlem
    17 april, 2011 vid 07:09

Jag rekade aldrig sjön på det viset.

• benke-2

Medlem
    17 april, 2011 vid 07:45

Kanske det kanske, åke i sommar
    Självklart har en riktig globetrotter redan varit där, och det blåser som F-N med jämnt tryck.

• rasmus_w

Medlem
    17 april, 2011 vid 10:59
    trimmarn;652717 wrote:
    Det är den gamla gruvan som är igenfylld med vatten. Den ligger i princip på toppen.

Mao ganska liten risk att man slår fenan i botten. 🙂

• trimmarn

Medlem
    17 april, 2011 vid 15:57

Jag har ju släkt i Vilhelmina så jag åker ju upp med jämna mellanrum. Jag brukar passa på att fiska i runt Stekenjokk när jag väl är uppe. Det var lite bommar och så på vägen runt sjön. Men jag minns att jag tyckte det såg ut som ett grymt freestyle ställe.
    peder

• marden

Medlem
    17 april, 2011 vid 17:18

Ja varför inte ,det är ju inte längre än till Skåne dessutom förstår man vad dom säger och ingen sjögräs fena lär behövas heller 🙂

Blåser det nått den korta tid när det är isfritt 😉 ?

• dr-masse

Medlem
    18 april, 2011 vid 07:26

Kolla in första halvan (och lite till) för september 2010. Löjligt bra. Då borde det vara åkbart, även där uppe? :santa:

http://www.kebnekaise.nu/se/vader/statistik_synop.php?station=21020&year=2010&month=09

• marden

Medlem
    18 april, 2011 vid 08:15

temperaturen var minst lika imponerande…
    minusgrader 1/9 burr..

• dr-masse

Medlem
    18 april, 2011 vid 08:17

Va, fanns det en kolumn för temperatur också? 😀

• marden

Medlem
    18 april, 2011 vid 09:19

där var det en bra samanställning av sveriges väderstationer med sparade data för statestik nörden http://www.kebnekaise.nu/se/vader/statistik_allastationer.php

• kinabalu

Medlem
    18 april, 2011 vid 18:15
    trimmarn;652775 wrote:
    Jag har ju släkt i Vilhelmina så jag åker ju upp med jämna mellanrum. Jag brukar passa på att fiska i runt Stekenjokk när jag väl är uppe. Det var lite bommar och så på vägen runt sjön. Men jag minns att jag tyckte det såg ut som ett grymt freestyle ställe.
    peder

Kanon! Då kan du få reka lite och berätta hur det såg ut. Jag är faktiskt född i Vilhelmina, men flyttade därifrån när jag var 5. Kanske en bra anledning att åka tillbaka till sina rötter…

Men Mården, att man förstår vad dom säger det vetef*n… “He som hänn he hänn hänne” 😀

Fin statistik ni hittade. Jag mailade SMHI tidigare och frågade efter denna typ av statistik, men det enda dom kunde erbjuda var en rapport dom har på sin hemsida (där bl.a Stekenjokk inte fanns med).

Klippte ut denna graf på maxvind i Juli förra året. Sjuukt!! Här var det dessutom temperaturer uppåt 15 grader vissa dagar… och bara 0-gradigt en dag! 😉

• kinabalu

Medlem
    18 april, 2011 vid 18:17
    benke.;652747 wrote:
    Kanske det kanske, åke i sommar
    Självklart har en riktig globetrotter redan varit där, och det blåser som F-N med jämnt tryck.

Har du seglat där oxå!?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Sveriges blåsigaste ställe – har en "speedstrip"!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.