Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Sweden Windsurfing Tour 2006

Taggad: 

• Sweden Windsurfing Tour 2006

Publicerad av anonym-anvandare på 20 september, 2005 vid 11:42

Sweden Windsurfing Tour 2006

Formula Windsurfing i Sverige borde med lätthet ha minst 50-60 deltagare i Svenska Cupen. Klubbarna skulle stå i kö för att arrangera tävlingar. Antalet deltagare på regionala tävlingar borde också vara många fler än idag. Varför är vi inte där? Vad är det som är fel? Hur rättar vi till felen i så fall?

Vi har genom åren provat olika sätt att få upp deltagarantalet och intresset. Ett tag har vi lite medvind. Enskilda entreprenörer har försökt dra igång en Eurocup liknande tävlingsserie, med stor svensk sponsor. Allt paketerat och klart, TV-tid, Produktionsbolag, eventkoncept på stranden ja rubbet som en sann PR –byrå skulle lista. Vi hade en säljare som var dedikerad att sälja in konceptet. Vi vet att bara det lilla inslag från NM på Öland gav utslag direkt på intresset för Formula. Vi skapade Windsurfing Team Sweden som var skulle bidra till att skapa ”front” namn, stjärnor att hänga upp intresset på. Tävlingsformatet i Svenska cupen har också varit föremål för diskussion. Är det rätt format vi kör idag eller skall vi ha annan modell? I år har det varit lite av ett mellan år både på aktivitetsfronten, vindgudarna har väl inte heller varit med oss riktigt.

I november är det årsmöte i SVF. Då bestäms agendan för 2006. Vad säger ni? Håller vi Cupen på rätt nivå nu eller finns det mer att göra? Skall vi ha fler tävlingar eller färre? Eller skall vi införa ett rankingsystem som inkluderar regionala tävlingar och har man en eller ett par större ”grandslam” tävlingar om året” Hur får vi fler deltagare, eller kanske det är lagom som det är nu? Vad skall SVF stå för och vad skall klubbar och seglare stå för?

Det är vi seglare och andra intressenter som avgör hur bra Cup vi skall ha. Vad vill Du?

Mvh
    Peter Davidson

swe-514 svarade 18 år, 7 månader sedan 12 Medlemmar · 49 Svar
  • 49 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    20 september, 2005 vid 12:24

Jag tror på mer sena och tidiga tävlingar.
    Inga under julimånad. Folk har familj.
    Sedan blåser det sällan under denna månad, inte ens för Formula. Sedan sätt upp tre st tredagars tävlingar.
    Större chans att genomföra en tävling då.
    Ha reservhelgen klar om en tävling ställs in. Alla vet då Jaha öland blev inställt då blir det tävling i ex Lomma (datum skall vara klart).
    Varför tre tävlingar. Jo mina vänner bensin är dyrt. Mindre konflikt med arbetsgivare om ledighet då och då.
    Jag anser att det dog när man ett år körde 3 tävlingar under en Juli månad. Kul att tala om hemma att du sabbat hela semmestern för dom.
    Sedan skall klubbarna göra markarbetet lokalt.
    Vi har även att vi inte haft nån tävling i år.
    Ett tiotal helsidor om våra seglare i lokalpressen plus lite lokaltv och radio. Tack vare detta så har vi när vi kör en tävling inga problem med sponsorer.
    I år skulle vissa stjärnor från västkusten sköta marknadsföringen när dom fick låna vår strand för att köra en tävling. Detta är enda gången som det hänt något på vår strand som inte ens blivit nämnt i massmedia.
    Tycker idag att förbundet är vi och dom.
    Ingen kontakt överhuvudtaget med klubbarna. Måste vara unikt i idrottssammanhang. Detta är inget som uppstått nu.
    Så har det varit ett tiotal år.
    Vet att för i tiden fanns det en smålandscup för att få segla i dom stora tävlingarna var man tvungen att ha resultat där. Vet att när vi körde denna cup var det ett 50 tal seglare.

Kenneth/ÖWC

• jesper_b

Medlem
    20 september, 2005 vid 14:53

Skitbra inlägg Peter!

Hoppas verkligen att vi orkar med att föra en kreativ debatt om detta. Högt i taket, gärna kritiskt men också konstruktivt.

Vad gäller sommartävlingar är jag inte lika övertygad som Kenneth. Jag har visserligen bara varit med i dryga två år men nog känns både Båstad och Halmstad som väldigt inarbetade och positiva tävlingar. Särskilt Halmstad har ju fantastisk vindstatistik genom åren (visst i år har sommaren varit extremt vindfattig, t o m för fomula).

Vad gäller förbundets arbete och relation till klubbarna känns Kennets kommentar spontant helt riktig. Jag tror att förbundet kan jobba mycket mer tillsammans med klubbar – t ex med stöd för oerfarna arrangörer, tillämpning av SSFs tävlingsreglemente, klassregler och kappseglingsregler, mediabevakning och sponsorer.

Då tänker jag inte enbart på vindsurfingklubbarna utan även på seglarsverige. Formula vindsurfing är en seglingsklass bland andra. Vi borde “utnyttja” seglarförbundet mycket mer och aktivt få seglare i andra klasser att upptäcka oss. Som gammal jollekappseglare och KSSSare är det slående hur jolleseglare nästan alltid kommer fram och är nyfikna på vår klass när man råkar segla bland bland dem. Dock finns inte vi med i deras tränare och klubbars medvetande vad gäller olika intressanta klasser. Den dagen en KSSS tränare inte avråder utan till och med rekommenderar sina optimist, e-jolle, eller 420 seglare att välja vindsurfing som nästa klass – då är vi hemma!

Jag vet inte om jag tror så mycket på stora sponsorer och konstlat framtagna stjärnor – jo det kanske också är bra – men jag känner mig rätt säker på att vi skulle marknadsföra oss visavi seglarsverige. Seglarförbundet har till exempel kurser i kappseglingsregler – något som vi nog kan behöva lite till mans. Nog skulle Bo IF kunna göra ett helt överlägset arrangemang på norra Baggen om någon föreslog det och kanske hjälpte till lite.

Detta var baara några spontana kommentarer/inte speciellt övervägda funderingar på vad vi skulle kunna göra.

Fler realistiska och orealistiska idéer tack! Låt inte Peters uppmaning till diskussion landa i ett ointresserat vaccum.

/Jesper B

• swe-496

Medlem
    20 september, 2005 vid 17:09

Min spontana reaktion på Kenneths inlägg: “Det känns som att det är VI och DOM”. Det är att man i förbundet skulle ha en som sköter relationen mellan klubbarna och förbundet. Den personen ska kunna hjälpa klubbar med det mesta. Sen är frågan vad klubbarna vill ha för något från förbundshåll. Sen kan man få mycket hjälp i klubbarna med kurser av olika slag från sina respektive distriktsseglarförbund.

Har den känslan ibland att man inte anses vara riktig seglare i seglarklubbars ögon ibland. Hörde en kommentera detta när det var SM i Nynäshamn. Han hade en riktigt nedlåtande syn på vindsurfing. Tror att vi vindsurfare ska försöka bättra på den imagen att vi faktiskt är seglare vi med.

Tror fortfarande att man ska ha det antal tävlingar vi har idag. Visst det finns helger som man är ledig flera dagar i sträck som man kan ha 3-dagarstävlingar på, men även då kan det krocka med familjetraditioner och annat. 3-dagarstävlingar kan vara svårt med tanke på att både seglare och arrangörer kan behöva ta ledigt för att delta/arrangera en tävling då.
    Visst det är olyckligt att det hamnar 3 tävlingar under en enda sommarmånad då många familjer har semester. Men det är även då det är folk på stranden och ser oss. Det är ett avvägande man får göra hela tiden.

Mvh Mattias W

• oscar

Medlem
    20 september, 2005 vid 18:24

Men folket på stranden fattar inte vad vi håller på med! Massa genomskinliga segel som far fram och tillbaka…jag tycker inte det resonemanget håller. Vi måste få BRA tävlingar med vind, många deltagare och reportage i media!!

Varför hölls ingen spontantävling i Gislövshammar tex. Nästan hela svenska eliten i wave var ju där, samt ett reportage i tidning gjordes. Det satt ju minst 20 pers på udden som kunnat dömma. Eller man kunde ha filmat och dömt i efterhand?

VI måste tänka på nya sätt om den här sporten ska ta fart. Formulavindsurfing tex skulle ju revolutionera vindsurfingen och ALLA kunde tävla på “nästan” lika villkor men tyvärr finns ju inget intresse…4 st av 100 medlemmar i Linsurf har en Formula trots att vi höll tävlingar i flera år.

Nä nu jävlar måste vi satsa på slalom!

En bräda, 2 segel och 2 fenor annars är snart prylhetsen igång igen….kolla bara på gps killarna hehe..

I senaste Windsurf var det en jäkligt bra intervju med Dunkerbeck. JAg kan inte annat än hålla med om att man skulle ha fryst segelstorleken i formula på 10 kvm. 10 kvadratarna hade varit så jäkla bra idag om man gjort detta och folk hade fortfarande tyckt att ” den storleken är ju inte monstruöst stor”.

Jag tror även på en mer spontan form av wavetävlingar, skit samma om alla inte är där, man får skylla sig själv om man inte kommer. Tävlingarna kan utlysas på prognos och en mindre seriös dommarkår dömmer. PÅ detta sätt kan man kanske få igång tävlandet igen.

Jag blir bara frustrerad när jag tänker på hur skön den här sporten är men hur segt det är att få igång tävlingar…det behöver inte vara så jäkla stort och välorganiserat hela tiden…!!

• anonym-anvandare

Medlem
    20 september, 2005 vid 19:14

En stor skillnad mellan vindsurfing och andra seglingsklasser är att det bara finns en generation. I alla andra klasser finns juniorer/ungdomar/knattar OCH engagerade föräldrar/ledare/äldre.

När jag började surfa i Linsurf för ca 10 år sedan fanns bara personer i ca 20+ åldern med. (och ett par extremt entusiastiska pensionärer). Det var tunnt med aktiviteter på Udden.

Vad jag inte visste då var att det fanns ett gäng som hade lagt av för gå hem till hyddan och bilda familj. Det som har hänt de senaste åren är att deras barn nu har vuxit upp till surfålder (typ 10) och då har dom gamla surfarna kommit tillbaka. Med dom kom också Linsurfs kursverksamhet och en fantastisk utveckling på Udden. Nybörjarkurserna är övertecknade varje helg och får mycket gott betyg av deltagarna. Klubben har verkligen vaknat till liv. Nu finns både gungställning, coola fester cool.gif, slalombojar samt surfare på alla nivåer!

Det finns en stor chans att vindsurfingtävlandet går samma utveckling till mötes. Många av de formulatävlande har ju gått hem och förpuppat sig. Vet inte hur många bäbisar det blidde i vintras…
    Jag träffade Anders Boström (från Västerås) på Roxen och blev rätt förvånad. Det visade sig att han var här och coachade knattar från JKV i en tvådagars optimistjolletävling. Ingen variant av vindsurfingtävlande har nått till den nivån! (Ännu)

Vindsurfingen är på gränsen till att förändras från cool tonåringsaction till cool familjeaction. Flera av dom som kvalar in i Linsurfs 30-knopsklubb är etablerade familjefädrar. (Undertecknad är blott en frustrerad 29-knopsseglare mad.gif)

Framtiden ligger för oss
    Hälsningar
    Jan-Erik

-> Förresten, har du problem med att planera semestern, köp en cool bräda till din fru grin.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    20 september, 2005 vid 19:51

Det kanske borde finnas Formula kurser för
    nya killar…..
    Samt en egen serie med kortare bana samt separat start kanske..
    Det finns en duktig och seriös elit med mycket kunnande
    och jag hart lärt mig massor denna säsong.
    Dock skiljer min fart mot dessa alldeles för mycket
    för att jag skulle kunna tävla (korpen vs eliten)

Vi rockies är helt slut efter ett race och hinner
    sedan Ej vila till nästa medan eliten hunnit in till
    strand och fikat.

Hoppas att utveckingen bromsat så pass att man inte
    behöver det allra nyaste längre,
    Men att Jimmy fortfarande kan vara värst ….

Mvh

Per

• anonym-anvandare

Medlem
    20 september, 2005 vid 20:24

Kul det där med gungor. Det har vi också.
    Man märker varför det blivit så av vissa svar.
    Angående tex att nån ser ner på en från någon seglingsklubb.
    Vi blir kallade i klubbarna ett par gånger om året till olika kurser av seglingsförbundet. Typ seglingsledare m.m.
    Hur många ställer upp då och samtidigt gör pr för vår sport.
    Vi har haft folk på seglingsledarekurser och funktionärskuser i vår klubb. Vilket också märks när vi kör en tävling.
    Vi har idag en mycket positiv utveckling i vår klubb.
    Över 400 medlemmar. Ett 70 tal i åldern 7-20 år.
    Mycket duktiga freestyleseglare. Massor av tjejer. Även som tävlar. Tre jätteduktiga juniorer som jag tro kan skrälla i freestyle om ett par år.
    Tack vare att massmedia skriver om oss mycket. Vi är på utbildningar. Så har jag aldrig märkt av att någon sett ner på oss surfare snarare tvärtom. Jag har ett brev från smålandsseglarförbund där dom anser att vi är ett föredömme
    för andra idrottföreningar när det gäller info till våra medlemmar.(klubbtidningen)
    Samtidigt märks det att det finns inga föreningsmänniskor
    inom vår sport. Ett förbund skall vara till både för tävlingsseglare och klubbar.
    Som det är idag så är ju förbundet mest förknippat med Formula. Sedan att det är en och annan freestyleseglare med
    är för att man är tvungen om man tävlar. (fast detta följs sämre och sämre)
    Skulle vara kul att veta vad SBF får från seglingsförbundet i pengar. Vår klubb betalar idag in 6500kr årligen till seglarförbundet.
    Visst låt dom fortsätta på inslagen väg. Då har du ett tiotal Formulaseglare om fem år som tävlar.
    Av våra 400 medlemmar är det högst 4-5 som har en Formulabräda.
    Samtidigt som det blivit ett enormt intresse för slalom och speed.
    Vi kommer inom en väldigt snar framtid att köra en speedtävling.
    Skulle vara kul att se vad för föreningskunskap som finns i vårt förbund. har dom varit på några utbildningar m.m
    Det finns även utbildningar för kassör, ledamot, ordförande.

Nej gubbs skall sporten inte dö som tävlingsform krävs drastiska förändringar.
    Är även orolig för freestylen kolla hur många som kom till Halmstad var det 6 pers.
    Därför säger jag till er alla freestyle är lika med bedömningssport (tjafs med domare m.m)
    Formula ingen fattar vad som händer.
    SPEED OCH SLALOM är räddningen alla fattar och ser
    Kenneths/ÖWC funderingar

• swe-496

Medlem
    20 september, 2005 vid 23:42

Inget tvivel om den saken att Öland alltid har haft bra arrangerade tävlingar.
    Men jag förstår inte riktigt vad du Kenneth menar med att förbundet i stort är förknippat med Formula? Visst en del i styrelsen tävlar i Formula. Men det finns ju även freestylefolk med i styrelsen. Vad beror det på att det är så få i ÖWC som har en Formualbräda då? Öland har oftast tillräckligt med vind för att köra mindre grejer, så är ju inte fallet uppe i Sthlm t ex. Hade jag inte haft en Formula utrustning hade det inte blivit mycket seglat här uppe. Om jag inte missminner mig helt nu så hade ÖWC ett antal duktiga killar i Funboardtouren då den begav sig. Varför fortsatte inte de killarna med Race? Var det för att det var lite collare med freestyle? För att tävla så är man ju tvungen att vara med i ett klassförbund, det är ju så i så gott som alla sporter. Fotboll måste du ju vara med i någon form av klubb om du ska spela någon forma av serie. Korpfotboll och uppåt.
    Bara för att nämna en sport. Finns ingen seglingsklass som du inte behöver vara med i klassförbund för att kunna tävla.

Tro det eller ej, men SWT är det högsta du kan tävla i inom Sveriges gränser, oavsett om du tävlar i Freestyle, Wave eller Formula. Det är mao tävling på elitnivå, även om det kan tyckas vara en lekstuga ibland.

Tråkigt att läsa om din prognos för Formulatävlandet. Men vart är Freestyle på väg? Förra året i Båstad var det verkligen inte många deltagare.??? Tittar man på antalet i Formulaklassen så har det hållit sig hyfsat konstant de senaste åren. Man kan placera sig rätt bra med 1-2 år gammal utrustning.

Tycker inte att vi ska hålla på snacka om Freestyle kontra Formula utan att vi ska göra gemensam sak och få upp antalet deltagare i alla klasser. Tror sporten mår bäst av det i slutändan iaf….

Mvh Mattias W (SWE 496)

PS Tycker det e kul att det blivit ett intresse för Speed och slalom igen….

• rasmus_w

Medlem
    21 september, 2005 vid 00:56

Lite spridda tankar, mest om formula.

Det är nåt fel med formulans image, jag vet inte vad. Alla som inte seglat formula säger att det är aptrist att segla formula, verkar det som. Surfbutikerna nämner knappt formula. Jag har fortfarande inte sett en surffilm innehålla mer än några sekunder formula.

Sen pratar man en stund med Jimmy Hellberg. Enligt honom är formula världens åttonde underverk. Jag håller inte med honom, men jag håller med honom om att det är bra att ha en bräda man kan segla ofta, det gör att man blir bättre på 60 liters vågisen med. Jag har inte pratat med så många fler, men om det nu är så kul, borde det verkligen gå att marknadsföra.

En jättebräda, visst, jätterigg, visst. Tungt som fan va? Nä, inte när du använder hängselen, och tänk så stark du kommer bli om du envisas med att baxa omkring grejorna i tid och otid.

En positiv sak med formulan är att det är rätt lätt att ta sig nånstans och inte bara segla fram och tillbaka med den. Det borde kunna utnyttjas när man planerar tävlingar. Fram för fler distansrejs! Minst ett om året. Färjestaden-Borgholm (Man måste väl inte korsa ett stort vatten för att det är distansrejs? Folk längs en stor del av kusten skulle helt plötsligt se 50 surfare svisha förbi) , Haga Park – Kalmar. Stavsudda – sandhamn. Nynäshamn-Gotland.

Distansrejs är spektakulära saker man kan berätta om för media. Skrev nån tidning om ålandsrejset? Syntes det i teve? Det är segelbåtens dag varje år i Stockholm. Kan man inte arrangera nåt rejs i innerstan i anslutning till det?

Jeff Henderson har en poäng med SuperFreak även om jag inte tror dacron är rätt väg att gå, men till 2006 har vartenda vågsegel massor med färgad X-ply i sig. Att synas är ballt och sjöräddningen hittar en lättare. När kommer det lite färg i formulaseglen? Ska man behöva ta fram penseln själv och kludda för att det ska hända? Jag tror definitivt att färgglada segel skulle öka intresset för formula. Robby blev ju legend på att vara killen med det rosa seglet, har nån blivit legen på att ha det genomskinliga seglet än?

• anonym-anvandare

Medlem
    21 september, 2005 vid 07:49

Nej vi skall inte ställa olika grenar mot varandra.
    Jag personligen älskar att arr bansegling. För mig är det lite mer idrott.
    Att vi tar det lite lungt med tävlingar ett tag beror på förändringar på hemmaplan. Vi har varit inne i en jättefajt med fågelskåderiet. Där ställde hela Mörbylånga kommun oavsett politiskt parti upp för oss, samtliga tidningar
    befolkning och markägare. Det var så jag fick tårar i ögonen. Det var en insändarstorm utav guds like.
    Då märkte man att folk på öland är stolta över oss.
    Sen är det lite andra förändringar.
    Vi har idag hand om vår egen strand sopor, gräs m.m även parkeringen
    Så vi har häcken full. Det är så idag att barnfamiljer föredrar vår strand framför badstranden på gott och ont.
    I våras gick det ut ett upprop från SP (Boman) där han var alvarligt oroad över freestyletouren.
    Det verkar nästan vara så där (så är det) dom som är duktiga
    ligger så långt framme att ingen ny kan slå sig in.

Vi måste tillex ha läger. Idag har vi en toppkraft i Jimmi Hellberg. Han vet och kan det mesta och är duktig på att förklara. Låt honom köra en kurs i bansegling, riggning fenor varför går brädan framåt.
    Klubbarna skall jobba mot skolor skicka ut info vi finns
    vill du testa m.m.
    Att jag inte är medlem i år i förbundet beror på att jag ställde mig frågan Varför.
    Klubbar och förbund måste ha ett gemensamt mål och en styrning. Jobba som andra idrottsföreningar.
    Nästan som idag är jag med i styrelsen sen blir jag äldre och försvinner. Försöka binda kvar lite äldre folk som brinner för intresset och har rutin
    Snart är det bara Oskar och jag kvar som brinner och jobbar aktivt på våra hemmaplaner.

Jag håller även med honom att i Formula så skulle det ha varit en begränsning på 10 kvadrats seglel.
    Att ingen seglar Formula här (dom som seglar Formula i klubben är från S-Holm) handlar nog om pengar och hanterbarhet. Sen har vi rätt mycket vind.
    Det som är kul med speeden är att man kollar på GPS speed
    är att du kan gå över 40 knop med tio år gamla grejor.
    Tävla mot Jimmi och Cullin i S-Holm och vi seglar här.
    Visst det är ingen tävling men man jämnför under tiden då det inte är nån tävling.
    Det känns just nu som det kul
    Kenneths Funderingar
    Som saknar att ta en bärs med Mattias

• anonym-anvandare

Medlem
    21 september, 2005 vid 12:01

Tankar om realistiska “plattformar”(förutom människor som “brinner”) för ökat intresse (ökat deltagande, barn som “unga”, som tråden började): Bic 293 (OD), RS:X, KISS (Keep it simple stupid). Lite nygammalt tänk. Kanske att gå tillbaks lite, är att gå framåt?)Jag vet att det kan väcka otäcka känslor, hos en del, när centerbord kommer på tal -Vaadåå CENTERBORD!!Det skall bli kul att läsa alla olika åsikter om detta.
    MVH En “gammal” S-åtta (Ej Mattias Ling)

• jesper_b

Medlem
    21 september, 2005 vid 15:21

Kappseglade aktivt jolle från tidigt 70-tal till -83. Var självklart en del av svenska föreningslivet i form av klubb (KSSS) och seglarförbundet (speciell träningsgrupp för OS-klasser och sedan A- och B-landslag). Hoppade av tvärt då jag var mätt på all seriös träning, tävling mm och inte grejade att komma till OS 1984. Började vindsurfa och insåg snabbt att vågsegling var min grej – såg ingen som helst koppling till föreningsverksamhet. Visste knappt att det fanns racebrädor, vindsurfingförbund eller liknande.

Vet att det idag finns många svenska vindsurfare därute som ser på sin vindsurfing som jag såg/ser på min vågsegling. Det har helt enkelt ingenting med kappsegling, tävling eller föreningsliv att göra. Snackade som hastigast med Stefan Kleppe häromåret om hur få som tävlade i freestyle. Han menade att freestyle var större än någonsin men att tävlingsdiciplinen var låg. Vettiga människor tänkte jag för mig själv. Dom har helt enkelt andra motiv för sin vindsurfing än att tävla.

Så 20 år efter avslutad kappseglingskarriär köpte jag upp mig på Formula Vindsurfing prylar. Lite alla möjliga motiv låg bakom, inget direkt genomtänkt. Men då jag var med på ett par tävlingar på skoj upptäckte jag: 1) Några individer är riktigt seriösa, tränar mm som i värsta jollekapseglingsklass, dessutom ganska vassa. 2) Väldigt lite organiserat vad gäller träning, tränarutbildning mm. Regelkunskaper mm mycket lågt. På något sätt fast lite i den kultur jag uppskattar så myckeet inom vågsegling, men som krockar med att försöka driva en verksamhet någorlunda seriöst.

Jag tror inte vi kan eller kanske inte ens bör försöka förändra alla olika subkulturer inom vindsurfing. Om man helst av allt sitter på en strand på norra sidan av Fuerte och röker lite gräs, surfar en hel del och, om passadvinden blir stark nog, sticker ut och vågseglar eller kitesurfar en sväng tror jag inte att världens mest välorganiserade föreningsliv kan locka en att skaffa en GPS… eller än mindre börja tävla i freestyle och självklart inte i formula.

Däremot tror jag att välorganiserat föreningsliv, såsom ÖWC tycks vara, kan göra olika tävlingsformer av vindsurfing mer lockande för en rad olika grupper människor. Unga jollekappseglare som ändå byter klass och redan är nyfikna på formula. Ungdommar som inte är upptäckt tjusningen med surf-hippiliv men som gillar att jibba runt på en snowboard och bor nära vatten och vind, freeride-vindsurfare som märker att dom är hyfsat snabba eller är ovanligt ståsäkra jämfört med sina kompisar, och, inte minst vindsurfande föräldrars barn, med flera.

Vad är då “välorganiserat föreningsliv”. Tja det känns rätt självklart. 1) Ett förbund som arbetar intimt med seglarförbundet och landets större klubbar. I första hand vindsurfingklubbar men även, kanske via seglarförbundet, för att öka intresset för vindsurfing i landets jollekappseglingsklubbar. En del i ett sådant arbete är att hjälpa till med arrangemang, till exempel i form av kompetens i tävlingsreglemente, kappseglingsregler och klassregler. Ett annat arbete borde vara utbildning av både funktionärer, tränare och träningsläger. 2) Mediakontakter. När såg jag ett resultat från en vindsurfingtävling i en dagstidning senast? 3) Sponsorkontakter. Tror inte att detta är det viktigaste. Att arbeta med klubbar, förbund, träning mm borde vara första prioritet, men orkar man med det så är den kommersiella sidan nästa prioritet. Här tycks ju förbundet ha gjort en del försök som tyvärr då inte har resulterat i så mycket konkret, åtminstone inte som man märker.

Allt detta innebär massor med arbete. Vem orkar, vem har lust? Vill inte alla som vindsurfar vindsurfa snarare än att organisera, arrangera och administrera?

Vi kanske helt enkelt skulle börja med ett upprop. Vilka är villiga att sätta av tid i olika arbetsgrupper som kan hjälpa förbundet att göra något mer än det det gör idag. En samordningsgrupp, en Formula racegrupp, en speedgrupp, en freestylegrupp, en tränarutbildnings- och träningslägergrupp, en klubbkontaktsgrupp, en ….

Många grupper blir det… kanske är detta en uppgift för förbundets styrelse, det vill säga att börja skapa en arbetsgrupp som gradvis övergår till en samordningsgrupp som initierar och organiserar upp arbetet. Dock inte gör allt själva, utan tar hjälp av sina medlemmar (hur många är vi föresten?).

/Jesper B

PS: Känner att detta inlägg kan tolkas som kritiskt till det arbete som ändå görs i förbundet. Det är inte meningen. Jag utgår från att det görs en hel del arbete av den typ som jag och andra föreslår på denna tråd. Dock märks inte så väldigt mycket utåt. Det som märks är en ganska informationsfattig hemsida där den information som finns är ganska otydligt, ofta “sen” och ibland direkt felaktig. Det första styrelsen bör göra är att uppgradera denna viktiga informationskanal. Faasen nu blev det kritiskt igen! OK, nytt försök: Ni gör säkert jättemycket jättejobbigt arbete helt gratis, men om detta nu inte räcker – be om hjälp, inte enbart om idéer utan även om arbetskraft till konkreta arbetsuppgifter.

• anonym-anvandare

Medlem
    23 september, 2005 vid 06:41

Där dog den “tråden” (..som vinden-ofta)???Först jidder om centerbord på ett formulaforum. (Det måste vara som att svära i kyrkan.) Sen en lång (personlig) utläggning om hur det är.
    Hoppas jag har fel!(Time will tell)
    MVH Såttan.

• anonym-anvandare

Medlem
    23 september, 2005 vid 11:02

Även segling har problem med att inte vara tillräkligt publikvänligt. Där har man rönt stora framgångar med Swedish Match Cup på Marstrand tex. Publisitetsmässigt hade det varit en hitt att ha ett litet arrangemang i pausen eller rent av lägga in ett par race i chemat. Det var så jag först kom i kontakt med Kitingen. Det var ett par killar som skulle visa i pausen. Tyvärr blåste det inte tillräckligt men att höra Oldsberg berätta lite räckte för att väcka mitt intresse. Detta har 14-fot och 49er förbunden varit vakna på. Det finns säket fler liknande arrangemang att utnyttja.

Samarrangemang av detta slaget borde vara enkelt i alla fall för Formula. Hade man kunnat få till freestyle, slalom eller något annat hade det varit suveränt. Windsurfing är spektakulärt och folk tittar om de får chansen.

Jag tycker formulans 12,5 kvm är välgörande. Äntligen kan man segla när andra är ute. Innan var man ju ensam ute på vattnet. Många seglare går ju inte ut när vinden överstiger 10m/s och det var dags att plåcka fram surfingutrustningen. Dessutom blir det mer än 2 dagar om året då man får surfa i solsken. laugh.gif

Glad amatör

• swe131

Medlem
    23 september, 2005 vid 14:13

Finns myckat att säga i detta ämnet, en hel del kommer väl att tas upp till diskusion under helgens tävling i Göteborg.

Jag älskar att vindsurfa, våg, formula försöker mig på freestyle ibland, slalom, ja allt.
    Men efter två timars friseglande börjar jag ofta tappa intesset och börja leta efter någat att segla mot, och och så kommer race djävulen inom mig igång. Och så är det nog med de flesta surfare. Och det visar sig ju ofta i reklamen, hur ofta har man inte läst “snabbast i viken” i en annons eller “coolaste manövern”.

Varför tävlar då så få ?

Kanske för att det är för stort steg mellan de som tävlar seriöst och de som racar spontant mot sina kompisar. För att komma förbi detta problem så måste nog det byggas upp någon typ av spontant folkrace på klubb nivå, som i sin tur blir språngbräda till det lite mer seriöst tävlandet, som idag består av formula eller freestyle. Ett race en vardag kväll vid bestämd tid, två bojar i en åtta är allt som krävs. Finns detta på Öland, Göteborg, Lomma, Varberg idag ? De är väl de största klubbarna i Sverige.

Formula kanske inte är den roligaste brädan att segla av allt som finns på marknaden idag, men det är ju inte det som är grejen, utan att tävla, rejsa mot sina kompisar, köra lite fortare än man borde och segla sex timmar i sträck, och bli så utpumpad att man inte en orkar lyfta upp sina prylar ur vattnet, bara för att det är så vansinnigt roligt.

Hur ska vi då ända denna nedåtgående trend ?
    Jo en god start kunde vara att ändra formatet på SWT i race. Seglarna får offra de bästa förhållandena för lite nya bantyper. Ett ex. i Tylesand med 10.000 på stranden seglar vi ut och kryssar bort till horisonten och kommer tillbaka en och en efter 30 min. Helt omöjligt att förstå som åskådare. Med en bana med en tidig halvind längs hela stranden så att man ser seglarna nära och tätt jagande varandra och en klar målgång nära speaker tornet så blir det betydligt mer intresant.

Något som borde vara standar på alla tävlingar, och SBF har tagit fram och tillhandahåller är info om vindsurfing (tävlingen och allmänt om sporten) lätt åskådlig. Nu är det omöjligt att veta vad vi gör även för en intreserad åskådare. En info board med lite text om de olika klasserna, dagen bantyp, tider mm. inte bara ett printat A4 blad utan stort och proffsigt. En representant på plats hade ju varit ett ytterliggare + men det är lite överkurs.
    Speaker som talar om vad som händer hela tiden är ett måste.

Ordentlig skyltning till tävlingarna så att folk vet vart det är och när det händer. Kan ochså var något SBF tillhandahåller och som används till varje tävling. DBO i Danmark har haft samma skyltar i tio år.

Hitta platser som ligger där folk är. Tycker Båstad och Tylesand är utmärkta PR och tävlingsplatser. Finns säker fler liknande.

Sist men inte minst, ett samarbete med handlarna, varför fanns det inga nybörjar, prova på grejor i Halmstad / Båstad ?
    Norrmännen som var på plats var chockade. Hade detta varit Norge så hade de sålt 20 st nybörjar kit på plats om de bara haft grejorna, på en dag, och kunnat hyra ut nybörjar brädor för prova på och tjänat massor under en helg. Tror nog att flera handlare nog skulle vilja ha ett samarbete med SBF i denna fråga. Alla vill ju att fler ska börja.

10 st ensamma formula seglare på en skogsudde väntande på vind driver inte sporten framåt. Men 10 st nybörjare i 1-2 m/s på vattnet drar mer folk, särskilt om det är gratis eller mycket billigt att testa. I Båstad hade man lätt kunnat ta betalt för en prova på lektion. Folk har ju inget att göra, sitter ju bara på stranden och tittar.

Oj det blev en del, lite splittrat men det var vad som bara spontant bubblade upp.

// Dala //

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Sweden Windsurfing Tour 2006

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.