Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Sweden Windsurfing Tour 2006

Taggad: 

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 september, 2005 vid 16:06

    Tack och lov så hade jag fel! Trevligt inlägg Dala! Det är här “plattformarna”: Bic 293 (barn/junior), RSX (alt. andra hybrider)(junior/vuxna), kommer in som pusselbitarna för att få detta att fungera. Jag har dock ej seglat någon av dessa, men teoretiskt borde det fungera.
    Ps Med detta menar jag inte att dessa “plattformar” kan/kommer ersätta alla andra underbara varianter att vindsurfa på!! Ds
    MVH Såttan.

  • oscar

    Medlem
    23 september, 2005 vid 17:56

    Just därför slutade vi ha tävlingar i Formula i LINSURF. Inte någon som är intresserad av nåt som ingen förstår och som bara ser trist ut. 4 av hundra medlemmar kör Formula. Dock ställde vi i år upp och lånade ut stället till de som ville köra en helg.

    Vi har satsat vår energi på nybörjarkurser istället. Fulltecknat varje helg hela sommaren!! Vi lånar dessutom ut grejor gratis till de som gått kurs under sommaren.

    Detta för sporten framåt, inte några ensamma formulaseglare i horisonten….skogsudde haha…det är inte skogsudden det är fel på utan Formula!

    Vi har köpt in en GPS med laptop till klubben så att alla kan speeda. Vi kör en slalomstege och i helgen blev det KM i slalom. Klubben växer så det knakar vilket Formula inte gör…..

  • dr-masse

    Medlem
    23 september, 2005 vid 19:04

    Det är väl så att vindsurfing till väldigt stor del är ett alternativ till den “organiserade” idrotten. Glädje, spontanitet och att bara ha kul för att det är kul är ju något som närmast lyser med sin frånvaro i de flesta etablerade sporter. Jag tror att riktiga tävlingsfreaks söker sig till andra idrotter än vindsurfing. Faktiskt så nästan hoppas jag att det är så… de kan hålla på och hetsa någon annan stans, ah! 😉

    Och just det som gör att det är ett alternativ på det här sättet är ju det som gör att folk söker sig till vindsurfing och uppskattar att hålla på så mycket. Det är kul, grymt befriande att surfa och dessutom ofta väldigt roliga människor som håller på. Vind och vatten på en bräda, det är fina grejor det. Inte undra på att Linsurf växer om man lyfter fram de här bitarna av sporten, eller hur?

    Samtidigt förstår jag verkligen de som gillar att tävla och gärna gör det i vindsurfing oxå, helst med likasinnade. Vill man verkligen utvecklas är ju tävlingsinslag trots allt oslagbart. Själv tävlar jag ju ändå när jag seglar, om att köra fort eller våga loopa eller… mot mig själv, och med andra. Och gäller det tävlingskänsla är ju formula svårslaget. Kruxet är att så mycket med formula nu framstår som så rysligt otillgängligt. En tävlingsklass som när den kom kändes som något för alla, funkade nästan jämt och bjöd på skön segling även i lättvind har ändrat karaktär rätt mycket på några år. Riggar, brädor, fenor (inte minst fenorna, jösses vilken vetenskap), bommar, uthalstrim – ja nästan allt är rätt maxat. Och såklart kan man tävla med gamla grejor, men ÄRLIGT talat hur många vill det när det dräller av vörstinggrejor i startfältet? Näe, just det.

    Har man inte spons eller feta rabatter av någe slag så känner sig nog många inte bara som B- eller ens C-laget, utan nästan som bollkallar. En komplett vass formularigg går på en hygglig slant, minst sagt. Och prisraset om man skall sälja vidare går inte av för hackor det heller.

    Jag tror som många här. Formula (eller vilken tävlingsklass det nu än är) måste samtidigt klara av att visa upp de lättillgänliga delarna av sporten, och även köra tävlingarna på ett sätt som gör att folk fattar vad det handlar om. För väldigt många vindsurfare tror jag att Formula idag fasen nästan framstår som snudd på lika obskyrt som Mistral One Design gjorde för några år sedan… vilket ju inte är bra.

    Alltså, jag är ingen tävlingsnisse eller så, men gillar sporten rätt hårt (ingen skräll, direkt). Att ha en framgångsrik tävlingstour på Sverige-nivå tror jag ändå många som inte tävlar tycker är väldigt skoj att följa och engageras i, det tycker jag i alla fall, men de senaste två-tre åren har nog mångas intresse för att a: tävla själva eller b: följa tävlingar minskat rätt rejält. Eller? Kanske har jag fel där?

    Så det är nog ett bra läge att förändra lite.

    – Några tankar från en som inte är ett smack inblandad i Formula-världen, glad nöjesseglare men som följer sporten som entusiast! Hoppas det är OK, annars får ni väl bortse från mina rader.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 september, 2005 vid 16:16

    Här är mina förslag, som Peter redan känner till (från min tid i styrelsen), men kan ju vara kul att höra vad andra tycker om dem.

    1) Ta hjälp av flera i välorganiserad projekt med duktiga projektledare “a la per svanberg “

    2) Satsa på lokala tävlingar som lockar in nya till tävlingarna så vi får bredd (spets finns redan)

    mvh
    Johan SWE-64

  • swe22

    Medlem
    25 september, 2005 vid 10:04

    Slalom42 då?

    Svar till:


    PWA ANNOUNCE SLALOM 42

    As the driving force in professional windsurfing, the PWA has taken the lead in the development of Racing by introducing a brand-new racing discipline called “SLALOM 42”. It’s fast, dynamic and high-profile: racing has never looked so good.

    SLALOM 42 is a completely new action-packed racing discipline, adapted specifically to each location for maximum exposure to both crowd and media. This means the racecourse ideally is laid out as close to the beach as possible, providing high-speed action right in front of the spectators and cameras.

    Depending on the conditions, fast and furious downwind racing will be the prime format, including long distance and full fleet slalom courses. Should conditions demand however, more upwind oriented courses will still enable racing in even the lightest winds.

    Each sailor is allowed to register four sails and two boards per event. The sails are to be chosen from the PWA sail registration list (maximum 12.5m), while boards are to be selected from the ISAF registered board lists for production boards (maximum width 100.5cm). Racing takes place in practically all conditions, whether there’s a light breeze or a raging storm, making it crucial for contestants to choose their equipment wisely.

    The restrictions on equipment will create equality among the competitors, leveling the field so that newcomers and seasoned pros can compete fairly, side by side.

    The premier SLALOM 42 events this year will be in Sylt, Germany and Almanarre, France. Both locations have a long and exciting history of racing close to the beach. SLALOM 42 kicks off end of September, when the world’s top racers take over the notoriously windy island of Sylt to fight it out for a spot on the podium in this spectacular new discipline.

    Stay tuned for more information on http://www.pwaworldtour.com

    [/ QUOTE ]

    Personligen tycker jag att det med dagens feta vindregister på segel och bräda skulle räcka med 2 brädor och 2 segel. En Formulabräda och en 11.6:a, en slalombräda och en 7.0:a

    Slalom är ju roligt för både publik och seglare. Sen har ju många skaffat sig slalomprylar iår iom denna gps-speed-hype.

  • imported_macts

    Medlem
    25 september, 2005 vid 11:26

    Håller på ditt förslag Conny!
    borde inte bli just nå dyrare än dagens formulakostnader.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 september, 2005 vid 12:25

    Jag håller med, formula är en seglingsklass precis som all windsurfing så är det segling. Det verkar dock som många jämför sig med surfkulturen vilket jag tycker är lite patetiskt. Hardcore surfare tittar väl inte ens på windsurfare.De tycker nog att det är för mycket prylar och neon. Sluta jämför er med surfkulturen…(klart ni får göra det om ni vill)
    Sedan att det pratas om att det är så få som tävlar och så, hur många av svergies alla seglare tävlar? 2%? Det är väl i stort set samma antal inom windsurfingen. Sen så undrar jag om det är bra om det ska vara slappa regler(oseriösa domare) inom tävlingarna, kan inte det skrämma bort de som vill tävla? Är det inte bra att ha ett regelverk som då kan vara lätt begripligt men som följs stenhårt. Är det inte lättare att raca då? Personligen tycker jag att formula är bra passar de svenska förhållanden väldigt bra. Visst är det roligare att bränna runt med en gammal 260 slalom och 5.5 kvm i 17 m/s, men det händer typ 2 gångerom året. Det känns som att det finns väldigt många hårdvindsromantiker inom vindsurfingen som glömmer bort att det sällan blåser hårda vindar i svergie. I och med att det så sällan blåser så tycker jag att just nu är det formula som regerar. Bevara formulan utbilda seglare och blivande seglare i racing taktik och regler. Sen är det så att banracing tyvärr alltid kommer att vara en otillgänglig publiksport. Kanske kan det bli bättre i fall det kommer reportage till tv soffan… Sen verkade som att när Per Svanberg var ordförande så hände det grejer, vad gorde han för att promota windsurfingen? Han jobbade säkert hårt med det, kanske man kan lägga ut det han gjorde på fler personer.

    Nu har jag svammlat klart:).

    /bs

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 september, 2005 vid 13:08

    Svar till:


    Kruxet är att så mycket med formula nu framstår som så rysligt otillgängligt. En tävlingsklass som när den kom kändes som något för alla, funkade nästan jämt och bjöd på skön segling även i lättvind har ändrat karaktär rätt mycket på några år. Riggar, brädor, fenor (inte minst fenorna, jösses vilken vetenskap), bommar, uthalstrim – ja nästan allt är rätt maxat. Och såklart kan man tävla med gamla grejor, men ÄRLIGT talat hur många vill det när det dräller av vörstinggrejor i startfältet? Näe, just det.

    Har man inte spons eller feta rabatter av någe slag så känner sig nog många inte bara som B- eller ens C-laget, utan nästan som bollkallar. En komplett vass formularigg går på en hygglig slant, minst sagt. Och prisraset om man skall sälja vidare går inte av för hackor det heller.

    [/ QUOTE ]
    Det finns ju något som heter Formula Experience. Max två riggar/11 kvm och brädorna som får användas uppdateras bara vart 4:e år. Har det aldrig diskuterats att köra detta i Sverige?

    /Ex surfare som funderar på comeback

  • rasmus_w

    Medlem
    27 september, 2005 vid 21:22

    Ännu en bombmatta av spridda tankar.

    Jag räknar mig stenhårt till hårdvindsromantikerna, samtidigt som jag försöker vara realist. Dyrt blir det, men.. Det finns inget jag älskar som att bränna fram i 25 m/s på grejor som är optimala i så hårda vindar, men har jag inte ett lättvindskit med 10.0 och så vidare så har jag inte en chans att hantera den där 70-litaren och 3.3:an när de väl behövs.

    En sak jag ofta tänkt på är att när det gäller segling så brukar de seglingar som folk känner till vara de där man i nån mån utnyttjar geofrafin för banan. Be lite folk på stan nämna en eller två kappseglingar så kommer de säga nåt i stil med Gotland Runt, Sydney-Hobart, Fastnet Race eller så Americas Cup är väl undantaget. Seglingar där man inte bara seglar runt lite utlagda bojar utan tillryggalägger en sträcka, vare sig det handlar om att segla från Australien till Tasmanien, runda en ö som Gotland eller Fastnet eller nåt liknande. Hur vore det att försöka komma på lite fler såna tävlingar? Det måste inte vara 67 distans, det kan vara tvärs över pölen och tillbaka, från Görvälnsbadet till Bolinderstrand eller nåt liknande. Även om man inte ser hela loppet så blir det hela väldigt lättfattligt för alla åskådare: Den som kliver iland först har vunnit.

    Sen ser jag att vindsurfingen alltid tycks plågas av samma dilemma som alla seglingssporter, och det blir aldrig bra hur man än gör det. Så fort konstruktionen är någorlunda fri så blir pengar en viktig faktor, men fryser man designen och skapar en entypsklass så upphör utvecklingen. Jag skulle t.ex. inte vilja ha en RSX, för jag skulle bara segla den på tävling, aldrig annars. Visst kan man försöka hålla nere priserna genom att bara tillåta seglarna att registrera en bräda per säsong, som i formula, men tänk om nån gjorde en formula med borfiber eller nanotuber i laminatet, en skrovvikt på 3 kilo och ett pris på 60.000? Tänk sen att den verkligen spöade allt. Jag tror vi får leva med att det blir dyrt om brädvalet är någorlunda fritt.

    Ett klassiskt exempel är skärgårdskryssarna, som bygger på idén att båtar med samma segelyta är jämbördiga, så skrovformen blev fri. Inom 20 år hade båtarna blivit 13 m långa och 1,5 m breda. Dyra som fan men knappt beboeliga. Efterhand införde man begränsningar så det blev mer v en kubregel. Till sist var regelverket så invecklat att nästan ingen begrep det, och klassen dog nästan helt eftersom man var tvungen att vara ett geni för att lyckas bygga en godkänd båt. Jag tycker inte vi vill hamna där heller.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 september, 2005 vid 06:35

    RS:X=”Dinosaur” eller framtiden….? Sugen? Spana in detta reportage på nedan site (uppe till höger).
    http://www.calcupevents.com/

  • jogo

    Medlem
    29 september, 2005 vid 11:52

    Av en händelse befann jag mig i San Francisco när NP Pacific Coast RS:X Championship (tidigare nämnda reportage) gick av stapel och det var mäktigt att se femtiotalet segel bränna i full fart mellan tävlingsområdet och Alcatraz.

    Det blåste ganska bra och inte en enda av brädorna jag såg på stranden hade centerbordet monterat och tejpat igen kassetten för att eliminera vattensprut. Jag snackade med några seglare och enligt dem så börjar RS:X seglarna öka i antal och det anordnas fler och fler tävlingar och jag fick intrycket att de var mycket positiva till klassen, trots materialbegränsningen.

    Själv tycker jag det bästa med hela var att Neil Pryde bjussade på öl och snacks på tävlingsområdet…

    /Jonas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 oktober, 2005 vid 06:59

    Svar till inlägg 162 av Jesper_B:(stycket)Den dagen en KSSS tränare inte avråder utan till och med rekommenderar sina optimist, e-jolle, eller 420 seglare att välja vindsurfing som nästa klass – då är vi hemma!
    Svar: Då tror jag att enda realistiska möjligheten till detta är att satsa på Bic 293 OD (Nya alohaklassen)=optimist+E-jolle (för barn o juniorer). Och RSX för att gå vidare på. Det är ju ändå något magiskt med OS (På gott och ont…).Respekt hos andra seglare=En extremt vältränad, ödmjuk och “taktiskt smart” RSX seglare.(Standing-up sailors, som “sittseglare” kallade
    mistralsurfare för).
    Formulaklassen tror jag aldrig realistiskt kan uppfylla ovanstående funktion. Däremot har formulaklassen en framtid, som klass, i samverkan med ovan nämnda klasser.
    /Såttan.

  • swe-496

    Medlem
    3 oktober, 2005 vid 23:19

    Det finns en klass som heter Formula Experience som jag tror kan locka E-jolle och 420seglare mer än Aloha Class. Experience är tänkt som ett insteg i Formulaklassen. Lite vassare mtrl än Aloha. Dock billigare än jollesegling. Kan inte F E begränsningarna riktigt. De har kört den klassen i Norge ett tag nu och den har genererat i ett uppsving enligt norrmän man har mött på tävlingar i Sverige.

    Begränsingarna i den klassen finns det säkert någon annan som kan bättre än jag som gärna kan lägga in dem här…

  • jesper_b

    Medlem
    4 oktober, 2005 vid 08:16

    Angående Aloha, Experience, RSX, medflera klasser. Jag tror säkert det är roliga klasser men är också övertygad om att vi inte ska dela upp de svenska race-vindsurfarna i för många grupper. På Formula SM var det visserligen över 35 deltagare men på SWT Linköping endast ett tiotal (bl a pga urusel väderleksrapport). Vore skitdumt attt dela upp denna grupp i flera mindre. Att formula skulle vara för dyrt för att attrahera nya och unga seglare stämmer inte. Du får en fin komplett beggad/intrimmad utrustning för långt under 20 000:- För att tävla i lokala tävlingar (vilket är det man lämpligen börjar med) räcker prylar för 15 000:-

    För att attrahera nya till sporten handlar det mer om att jobba på att det blir fler roliga och inte allt för prestigfyllda lokala tävlingar och att det arrangeras introduktions-/träningsläger för nybörjare/färskingar.

    Tror mer på att komplettera Formula med lite mer freerideorienterat och slalomliknande race om det blåser tillräckligt. Med tanke på vindsäkerhet ser jag dock inte det som något som kan ersätta Formula utan snarare komplettera när vinden råkar räcka till. Lite mer distansorienterade eller “ö-runt” liknande tävlingar kan man tänka sig att man kank ställa upp i lite alla möjliga klasser, freeride, formula, cenerbord mfl – fasen vill man sjunka runt klacknäset på Ingaröfjärden på vågbräda så kan man väl få göra det!

    Formula som bas som lockar jollekappseglare och race-vindsurfare som vill satsa lite grann, kryddat med lite mer prestiglösa galna upptåg på alla möjliga brädor som lockar all of us!

    Nu tycker jag vi sätter igång och börjar arrangera dylika lokala tävlingar. Vem som helst kan ta initiativ och dra ihop roliga projekt. Kolla bara Johan Ekstedt som är en perfekt förebild med Ålandshavsseglingar mm.

    Tjoho!

    /Jesper B

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 oktober, 2005 vid 08:28

    Bra att några börjar fundera på återväxten. Annars finns risken att vindsurfingracingen (i Sverige) i princip utövas av mer eller mindre halvfeta goa gubbar med olika stadier av 40 års-kris. Inte för att jag menar att det är något fel i detta – så länge man ej förstör för någon (moralkaka..)
    /Hälsningar från en kille med lite erfarenhet från bla inlinesporten (racing)+ mer av vindsurfing (racing)-long time ago.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Sweden Windsurfing Tour 2006

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.