Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Swespeed på G
-
HEJA SVERIGE! Kör hårt Daniel, och Lasse får inte komma hem förrän han passerat 35 knop!
-
40knots;409953 wrote:Skall man göra seriebrädsrekord kan man väl använda missilen men är den inte lite väl bräd för topphastigheter? Förr i tiden använde vi alltid så smala brädor som bara möjligt. Vissa WC killar envisades med att använda små SL brädor, tex Björn men när man skulle sätta V-rekord var det alltid smala brädor som gällde. Pucher och White tävlade ju i seriebrädsklassen men även dom bytte till custom brädor för sina personliga rekord. Ingår det i sponsorkontraktet måste man ju följa det men annars skulle jag nog tro att smalare brädor är snabbare. Sedan måste man ju beakta praktiska aspekter så som vattenstarter, byig vind, kryss och vad andra använder för brädor etc. Det skall bli intressant att se hur killarna klarar sig. Om inte Lasse kommer över 35 knop äter jag upp min hatt! Lycka till.
Missile XS är ju mindre än vanliga missilen (43 cm bred, 54 liter och 3.9kg), Och Diethelm har ju som sagt gått bra med den brädan…
-
Tidplanen ser än så länge ut att hålla, det svenska speed landslaget passerar i skrivande stund Helsingborg.
Daniel kommer lämna en RS5 latta i skåne, hyvens kille 🙂
/Klang
-
Ola H.;409961 wrote:40 knots, har du kört specialbeställda extra styva Rotho Duo-master någon gång under din karriär?
Nej, vad var det för bräda?
-
Rotho Duo var en mastmodell som dels hade kolfiberstrippar på sidorna och dessutom var förböjd. Iden var att den skulle vara extra styv i sidled och att man dessutom kunde variera mastens styvhet (eller i alla fall upplevelsen av styvhet i seglet) genom att vända böjen framåt eller bakåt.
Jag köpte en sådan mast någon gång på 80-talet och råkade då istället få en specialbeställd extra styv variant som egentligen skulle till någon speedseglare. Tänke om det var du…
-
Jester;409969 wrote:Missile XS är ju mindre än vanliga missilen (43 cm bred, 54 liter och 3.9kg), Och Diethelm har ju som sagt gått bra med den brädan…
Ok, det ändrar lite på min uppfattning om speed potentialen. Jag viste inte det fanns en mindre version. Våra snabbaste brädor var alla ca 30cm bräda. Jag har fotnummer 46 så det var en begränsande faktor…..
-
Ola H.;409981 wrote:Rotho Duo var en mastmodell som dels hade kolfiberstrippar på sidorna och dessutom var förböjd. Iden var att den skulle vara extra styv i sidled och att man dessutom kunde variera mastens styvhet (eller i alla fall upplevelsen av styvhet i seglet) genom att vända böjen framåt eller bakåt.
Jag köpte en sådan mast någon gång på 80-talet och råkade då istället få en specialbeställd extra styv variant som egentligen skulle till någon speedseglare. Tänke om det var du…
Ok, nu minns jag masten du syftar på. Trodde det var en bräda. Nej, masten var inte för mig. Jag körde ju med Exel master och sedan när jag bytte till Neil Pryde så blev det ju NP master också. Kanske det var till Olle Siversson….. mr Surpartner….
-
Jag har vid närmare eftertanke för mig att det var Stefan Axelsson.
-
@40knots 409953 wrote:
Skall man göra seriebrädsrekord kan man väl använda missilen men är den inte lite väl bräd för topphastigheter? Förr i tiden använde vi alltid så smala brädor som bara möjligt. Vissa WC killar envisades med att använda små SL brädor, tex Björn men när man skulle sätta V-rekord var det alltid smala brädor som gällde. Pucher och White tävlade ju i seriebrädsklassen men även dom bytte till custom brädor för sina personliga rekord. Ingår det i sponsorkontraktet måste man ju följa det men annars skulle jag nog tro att smalare brädor är snabbare. Sedan måste man ju beakta praktiska aspekter så som vattenstarter, byig vind, kryss och vad andra använder för brädor etc. Det skall bli intressant att se hur killarna klarar sig. Om inte Lasse kommer över 35 knop äter jag upp min hatt! Lycka till.
Jag tror att det du har missat är att man i mitten av 90-talet kom underfund med att extremt smala brädor inte var så snabba som man trodde. Eller, problemet var att de var svårseglade och det gjorde att man trodde det gick väldigt fort även när det inte gjorde det. Ofta verkar det vara så att en lättseglad bräda (jävlar vad pisk jag riskerar att få från GetWet m.fl. nu 🙂 ) är detsamma som en snabb bräda.
Rekordförsök i “kanalen” görs fortfarande på väldigt smala custombrädor, men de är snarare 40-45 cm breda än 30 cm. Däremot är de runt 220 cm långa, så korta brädor antar jag att du inte hade på din tid?
-
Säg så här: Finian Maynard fick ju låna Patrick Diethelms 36 cm breda bräda när han seglade 48,7 knop (kanske för att han inte hade nån lika liten själv). Fast det kanske bara var han som “trodde att det gick fort fast det inte gick fort”.
Så ju smalare bräda desto snabbare borde ju fortfarande gälla om förhållandena tillåter, men smalare än lättviktaren Erik Beales 33 cm bräda blir nog svårt.Förstår inte varför Patrik Diethelm skulle åka runt på F2 Missile xs standard, när han utvecklar och bygger protoyperna själv.
-
örstår inte varför Patrik Diethelm skulle åka runt på F2 Missile xs standard, när han utvecklar och bygger protoyperna själv.
Dels så finns där en produktionsklass, och bättre reklam får man väl leta efter? Dessutom har dom ju mest haft vind på ställen där vattenförhållandena är långt ifrån optimala.
-
@benke. 410142 wrote:
Säg så här: Finian Maynard fick ju låna Patrick Diethelms 36 cm breda bräda när han seglade 48,7 knop (kanske för att han inte hade nån lika liten själv). Fast det kanske bara var han som “trodde att det gick fort fast det inte gick fort”.
Så ju smalare bräda desto snabbare borde ju fortfarande gälla om förhållandena tillåter, men smalare än lättviktaren Erik Beales 33 cm bräda blir nog svårt.En superkart känns enligt uppgift “hjälp jag kommer dö”-snabb redan i 20-30 km/h. Ändå kör folk 250 km/h med superkartar. Klart det går att segla riktigt fort med en bräda som känns läskig redan i låga farter. Det är bara det att oftast vinner lättseglade grejor.
Men grejen är att när Erik Beale hade seglat sin 33 cm breda bräda i 40 knop så skulle plötsligt alla köra på för smala brädor hela tiden, tills en kille dök upp med en bräda som var tio cm bredare än alla andras, rejält tjock kring mastfoten, som hade flyttats fram så den satt hela 140 cm från tailen, eller om det var ännu längre fram. Han blåste ifrån allihopa.
-
Rasmus_W;410246 wrote:En superkart känns enligt uppgift “hjälp jag kommer dö”-snabb redan i 20-30 km/h. Ändå kör folk 250 km/h med superkartar. Klart det går att segla riktigt fort med en bräda som känns läskig redan i låga farter. Det är bara det att oftast vinner lättseglade grejor.
Men grejen är att när Erik Beale hade seglat sin 33 cm breda bräda i 40 knop så skulle plötsligt alla köra på för smala brädor hela tiden, tills en kille dök upp med en bräda som var tio cm bredare än alla andras, rejält tjock kring mastfoten, som hade flyttats fram så den satt hela 140 cm från tailen, eller om det var ännu längre fram. Han blåste ifrån allihopa.
Bra jobbat igen! hittapåmannen.
Alla har väl 2-3 brädor på 40-50+ cmLycka till i Namibia!
-
@benke. 410255 wrote:
Bra jobbat igen! hittapåmannen.
Alla har väl 2-3 brädor på 40-50+ cmLycka till i Namibia!
Jag ska fan sluta läsa surftidningar. Allt som står där måste vara lögn från början till slut eftersom det jag påstått väldigt ofta kommer därifrån.
-
Rasmus_W;410246 wrote:En superkart känns enligt uppgift “hjälp jag kommer dö”-snabb redan i 20-30 km/h. Ändå kör folk 250 km/h med superkartar. Klart det går att segla riktigt fort med en bräda som känns läskig redan i låga farter. Det är bara det att oftast vinner lättseglade grejor.
Jag undrar varifrån denna information härstammar. Var Erik Beale med 1986 på Sotavento där man kan säga att det moderna speedsuf konseptet uppfanns av Julian Kendall och IWSA uppstod? Kanske, men alla garvade speedsurfare hade senast ett år senare en bräda på minst 33cm. Också Brit Dunkebeck. Björn uppenbarade sig först ett år senare. Han surfade ju fort men inte var han i klass med Pascal och Roddy. Dessutom var ju det bara chop på Sotavento 88 som man kan se på videon och teknik spelade en avgörande roll.
140cm från tailen? Jimmy Lewis lade alltid mastfoten 150cm från tailen. Jag kommer inte ihåg vem som började sätta mastfoten bakåt men 89 hade jag redan mastfoten placerad så att 140 var max. Jimmy var sen att ändra på sin beprövade shape och design.
Logga in för att svara.