Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Swespeed på G

  • rasmus_w

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 10:53

    @40knots 410326 wrote:

    Jag undrar varifrån denna information härstammar. Var Erik Beale med 1986 på Sotavento där man kan säga att det moderna speedsuf konseptet uppfanns av Julian Kendall och IWSA uppstod? Kanske, men alla garvade speedsurfare hade senast ett år senare en bräda på minst 33cm. Också Brit Dunkebeck. Björn uppenbarade sig först ett år senare. Han surfade ju fort men inte var han i klass med Pascal och Roddy. Dessutom var ju det bara chop på Sotavento 88 som man kan se på videon och teknik spelade en avgörande roll.

    140cm från tailen? Jimmy Lewis lade alltid mastfoten 150cm från tailen. Jag kommer inte ihåg vem som började sätta mastfoten bakåt men 89 hade jag redan mastfoten placerad så att 140 var max. Jimmy var sen att ändra på sin beprövade shape och design.

    Erik Beale var ju den som först kom över 40 knop och det gjorde han på en bräda som var 33 cm bred och fan vet hur smal den kan ha varit i tailen. Den såg ut att ha grymt smal tail i alla fall. Björn skrällde ju med en fart på över 43 knop i Tarifa runt -93.

    Vad gäller mitt “hittepå” som Benke skriver så var det väl bara att gå till källan. Jag citerar en annan välkänd hittepåman: Peter Hart. Windsurf, september 2004.

    “The wild belief that the narrower the board you used, the faster you would go was disproved some years ago. Like many, I struggled away for two years with a 13-inch (33cm) wide board. The problem was that it felt fast, mainly because it was so nervous and squirrely, only achieving some kind of stability as you got to about 30 knots; but then it was impossible to keep the heels from smacking the water, so water would rocket into my eyes, blinding me and making it seem yet scarier.

    A seminal moment in speed-sailing came when Eduardo Bellini fromSpain cleaned up in 1994 on a board that looked that it had been knocked up the night before after one too many Tequilas. It was relatively wide (17 ins/45 cm), straight, boxy rails with a wide, low nose (in the era of turned up needle noses), thick under the mastfoot and altogether very ugly compared to the sleek, sexy lines of the classic needles. Conditions were brutal that year – 140 degree wind angles and fierce chop. However, Eduardo skimmed over it like it wasn’t there., to post times around the 40 knot mark and left the likes of Dunky spinning out in his wake […]

    The nose was low so it made gradual contact with the chop and didn’t slam into it. The nose was wide so it floated over and didn’t dig into the chop. It was thick under the mastfoot to support a powerful rig and aid early planing. The mastfoot was relatively far forward (140 cm) to give the sailor more distance and leverage. The rails were straight and hard for the quickest water release. The tail was relatively thin and narrow for control at speed […]”

    Jag tycker beskrivningen låter rätt mycket som en modern speedbräda. Det är klart att det har hänt massor sen -94, jag tror inte så många speedbrädor har raka, hårda kanter längre och brädorna vid den tiden var nästan helt flatbottnade och så vidare, men den låga, breda nosen känns igen från rätt många av dagens speedbrädor.

  • rasmus_w

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 15:38

    Kan ju lägga till att när Martin van Meurs fick upp 49.2 knop på sin gps (2 sec 49,4) i januari i år så hade han föttern på en Naish speed pro 60, och den är inte mindre än 48 cm bred.

  • jester

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 15:59

    För att återgå till ämnet här, så pratade jag med Daniel precis. Dom har anlännt till flygplatsen i Munchen i god tid. Dom var först o checka in all sin utrustning. Nu, ett par timmar senare, så har resten av gänget dykt upp och nu råder total kaos. Det hela blir nog inte bättre av att lbj jagar runt efter pojkarna. När jag pratade med Daniel hörde jag att Lasse försökte få Dave White till telefonen. Av någon anledning prioriterade han att få med sin utrustning. 😀

    Men både Dunken o Dave tycker det är kul att även lite svenksar dyker upp på tävlingarna nu.

  • Knatte

    Gäst
    31 augusti, 2007 vid 16:05

    Det hela blir nog inte bättre av att lbj jagar runt efter pojkarna. När jag pratade med Daniel hörde jag att Lasse försökte få Dave White till telefonen. Av någon anledning prioriterade han att få med sin utrustning.

    Men både Dunken o Dave tycker det är kul att även lite svenksar dyker upp på tävlingarna nu.

    Varför är jag inte förvånad över att Lasse är som kalvar på grönbete a050.gif a050.gif a050.gif

    Skall bli kul att få rapporter för de svenske framöver!!

  • surfan

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 16:19

    Björn kom fram och hälsade. Tyckte de va kul att det äntligen kommer några svenskar på Speedtävlingarna. Lasse tvättar inte handen innan han har pb 35

  • 40knots

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 16:50
    Rasmus_W;410351 wrote:
    Erik Beale var ju den som först kom över 40 knop och det gjorde han på en bräda som var 33 cm bred och fan vet hur smal den kan ha varit i tailen. Den såg ut att ha grymt smal tail i alla fall. Björn skrällde ju med en fart på över 43 knop i Tarifa runt -93.

    Vad gäller mitt “hittepå” som Benke skriver så var det väl bara att gå till källan. Jag citerar en annan välkänd hittepåman: Peter Hart. Windsurf, september 2004.

    “The wild belief that the narrower the board you used, the faster you would go was disproved some years ago. Like many, I struggled away for two years with a 13-inch (33cm) wide board. The problem was that it felt fast, mainly because it was so nervous and squirrely, only achieving some kind of stability as you got to about 30 knots; but then it was impossible to keep the heels from smacking the water, so water would rocket into my eyes, blinding me and making it seem yet scarier.

    A seminal moment in speed-sailing came when Eduardo Bellini fromSpain cleaned up in 1994 on a board that looked that it had been knocked up the night before after one too many Tequilas. It was relatively wide (17 ins/45 cm), straight, boxy rails with a wide, low nose (in the era of turned up needle noses), thick under the mastfoot and altogether very ugly compared to the sleek, sexy lines of the classic needles. Conditions were brutal that year – 140 degree wind angles and fierce chop. However, Eduardo skimmed over it like it wasn’t there., to post times around the 40 knot mark and left the likes of Dunky spinning out in his wake […]

    The nose was low so it made gradual contact with the chop and didn’t slam into it. The nose was wide so it floated over and didn’t dig into the chop. It was thick under the mastfoot to support a powerful rig and aid early planing. The mastfoot was relatively far forward (140 cm) to give the sailor more distance and leverage. The rails were straight and hard for the quickest water release. The tail was relatively thin and narrow for control at speed […]”

    Jag tycker beskrivningen låter rätt mycket som en modern speedbräda. Det är klart att det har hänt massor sen -94, jag tror inte så många speedbrädor har raka, hårda kanter längre och brädorna vid den tiden var nästan helt flatbottnade och så vidare, men den låga, breda nosen känns igen från rätt många av dagens speedbrädor.

    Intressant att höra utdrag av Peter H memoarer. Han var ju en lite äldre herreman redan då och hade sätt sina speed glansdagar i Weimouth flera år tidigare med fasta vingar och annan hi-tech gear kostande astronomiska summor. En levande legend med andra ord och tydligen även idag en man med vägande ord. Brädan han beskriver att Bellini seglade på låter kryddat men han var där och inte jag. Det finns många faktorer som spelar in och kanske Bellini inte seglat på något annat i hela sitt liv och fullkomligt du med brädan.

    Erics 33cm bräda var inte unikt smal. Det fanns smalare än det. Och Peter H vattenspray i ögat är nog bara bortförklaringar för jag har fot nummer 46 och mina smalaste brädor var runt 30cm. Inget spray i 40+.

  • jester

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 19:39

    Senaste nytt: 15 min innan flyget avgår så dök Finian upp oxå. Snacka om tajming…

  • 40knots

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 19:57

    Hur tar de sig ner till speedstrippen? Vart flyger de och måste de byta flyg i något skede?

  • jester

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 21:44

    Tävlingen sponsras av Air Namibia, så alla åker med samma plan. Dom flyger från Munchen direkt till Windhoek, sedan väntas transfer med buss genom öknen till Walvis Bay. Utrustningen kommer med lastbil.

    Resan till Tyskland skedde med bil o båt

  • rasmus_w

    Medlem
    1 september, 2007 vid 00:14

    @40knots 410519 wrote:

    Intressant att höra utdrag av Peter H memoarer. Han var ju en lite äldre herreman redan då och hade sätt sina speed glansdagar i Weimouth flera år tidigare med fasta vingar och annan hi-tech gear kostande astronomiska summor. En levande legend med andra ord och tydligen även idag en man med vägande ord. Brädan han beskriver att Bellini seglade på låter kryddat men han var där och inte jag. Det finns många faktorer som spelar in och kanske Bellini inte seglat på något annat i hela sitt liv och fullkomligt du med brädan.

    Erics 33cm bräda var inte unikt smal. Det fanns smalare än det. Och Peter H vattenspray i ögat är nog bara bortförklaringar för jag har fot nummer 46 och mina smalaste brädor var runt 30cm. Inget spray i 40+.

    Du får så gärna försöka segla på en tandpetare. Man kan köpa rätt många för en billig peng på apoteket har jag för mig.

    Vad gäller Peter H så har jag för mig att han satte sin bästa tid (runt 41 knot) nån gång 94 eller 95. Är du säker på att det inte är Fred Hayvood du pratar om?

    Hur som haver. Det får väl anses bevisat att man kan segla 49 knop på en 48 cm bred bräda.

  • 40knots

    Medlem
    1 september, 2007 vid 14:15
    Jester;410581 wrote:
    Tävlingen sponsras av Air Namibia, så alla åker med samma plan. Dom flyger från Munchen direkt till Windhoek, sedan väntas transfer med buss genom öknen till Walvis Bay. Utrustningen kommer med lastbil.

    Resan till Tyskland skedde med bil o båt

    Vad månne en sådan resa kostar?

  • 40knots

    Medlem
    1 september, 2007 vid 14:19
    Rasmus_W;410601 wrote:
    Du får så gärna försöka segla på en tandpetare. Man kan köpa rätt många för en billig peng på apoteket har jag för mig.

    Vad gäller Peter H så har jag för mig att han satte sin bästa tid (runt 41 knot) nån gång 94 eller 95. Är du säker på att det inte är Fred Hayvood du pratar om?

    Hur som haver. Det får väl anses bevisat att man kan segla 49 knop på en 48 cm bred bräda.

    Nej jag tänker inte på Fred H. Han är en tuff kille som jag har mycket respekt för.

  • jester

    Medlem
    1 september, 2007 vid 16:35

    Har för mig att resa från Tyskland + transfer + boende går på runt 18 lök.

  • jester

    Medlem
    3 september, 2007 vid 05:36

    Pga att utrustningen inte dök upp i tid körde dom bara ett funrace igår.

    Daniel placerade sig på en 24:e plats med 34.8 knop (35.9 och 33.7). Snabbast var Patrik Diethelm med 42.2 (42.3 och 42.1). Bra jobbat -daniel! Han tog ett par fina skalper igår redan…

    http://www.speedweek.co.za/2007/20070802/funrace1.pdf

  • Knatte

    Gäst
    3 september, 2007 vid 05:48

    Var inte Lasse med och körde funracet??:smile:

Sida 4 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Swespeed på G

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.