Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing “Swiss Är” tar fan priset!!!

• “Swiss Är” tar fan priset!!!

Publicerad av calle_b på 6 december, 2002 vid 09:45

Va e det frågan om???
    100 USD för att ta med en boardbag med surf på kanske max 20 kg????
    Per väg dessutom. 100 USD dit och 100 USD hem…= alldeles galet.

Fan, hur myglar man? Det måste gå!!

Hjälp mej den som kan! crazy.gif

Ha d gott

anonym-anvandare svarade 22 år, 1 månad sedan 10 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    6 december, 2002 vid 10:04

Köp en stor boardbag och kör in allt i den. Annars riskerar du att få betala 100 USD per kolli. Är ni flera som skall åka prova att köpa en jätte boardbag och tryck in allt i den och hoppas att de inte väger den.

• calle_b

Medlem
    6 december, 2002 vid 11:23

Hmmm. Är det möjligt att det finns ett hopp?
    Min tanke är att köra allt i boardbagen, master,segel, osv. Om jag klarar mej utan en “vanlig” resväska
    slipper jag då denna förbenade utgift??? Vi snackar tight handbagage och kläder i boardbagen….
    Som tur är grejorna lätta, och jag behöver inte mer än 2 segel, och en mast(lätt).
    Hur mycket får det väga?????

Intressant detta… HJÄÄLP!

• ola-h

Medlem
    6 december, 2002 vid 13:57

Jag är inte direkt en erfaren flygresenär, men jag tycker inte 100 dollar låter ovanligt mycket. AA tog tidigare 270 dollar enkel. Med lite tur kan man dock klara sig gratis (som jag gjorde tur och retur Maui, trots fullpackad trippelbag på vägen hem). En del av de flygbolag som har speciell taxa för vindsurfingutrustning tar ett viss pris för just en utrustning, inte ett kolli. Då kan man med fördel packa två lättare kollin vilket packpersonalen gillar. Klart mindre risk för kraschade brädor, alltså. Det finns också bolag som tar med vindsurfingprylar gratis (British Airways?), men även då bör man ha skriftligt på det för att kunna visa upp vid incheckningsdisken. Staffan Bolminger vet mer om detta.

Det verkar alltså som det lönar sig att redan innan man köper noga kolla upp hur det förhåller sig. Tyvärr vet inte ens alltid resebolagen eler all personal på flygbolagen vad som egentligen gäller.

• anonym-anvandare

Medlem
    6 december, 2002 vid 15:15

enkelt ! hyr på plats !!!! inget släpande på grejor finns säkert riggat å klart
    bus enkelt eller hur ?

• lars_k

Medlem
    6 december, 2002 vid 16:58

100 USD låter billigt 😛 KLM tar 200 USD enkel resa för vindsurfutr till sydafrika. Då är gränsen 270 cm för längd på kollit, ingen viktgräns. Jag hoppas dock ha tur vid incheckning och slippa betala…

• calle_b

Medlem
    7 december, 2002 vid 12:05

Ok! Jag tror jag kan ha lyckats mygla till det något, med att köra boardbag som enda väska+ hanbagage. Extrakostnad då blir totalt 1210 kr tur och retur. Maxvikt 25 kg.

Anledningen till att jag inte hyr är att jag hyfsat gärna skulle vilja köra på mina egna grejer….Hyrde i januari på Fuerte Ventura= hyfsta dyrt, och hala brädor.

Ha d gott
    Ha d gott

• kungdenknege

Medlem
    7 december, 2002 vid 12:23

Polare paya 9k for grejor till WA och tillbaka…

• koa

Medlem
    7 december, 2002 vid 13:08

Kul att veta:
    Till Maui får man ta med sig 2×32 kg = 64kg/person packning med de flesta flygbolag.
    På ditvägen brukar det inte kosta med lite tur…
    men hem så brukar det kosta allt från 110USD-(300 för dubbelbag)
    beroende hur stor boardbagen är. cool.gif

• calle_b

Medlem
    7 december, 2002 vid 16:27

Fler bevis för att man måste va biljardääär för att utöva denna fantastiska sport..
    Usch… Kul att stå där på flygplatsen på g hemmåt o få höra det då, när degen har avverkats….

Rest my case. smirk.gif

ha d gott

• anders_hoffman

Medlem
    7 december, 2002 vid 23:28

Det är väl bara bra! Då lever man ett robinsonliv, och surfare tills man dör! wink.gif

/Anders

• ian

Medlem
    9 december, 2002 vid 09:39

åkte sas från boston till landvetter. $100 för två hotsails barnriggar (varav en hade en latta som mast) och ett 5,6 vågsegel.
    de sa att det inte spelade någon roll om det var en kayak, kite, snowboard eller vindsurfutrustning.
    har viss förståelse för kayak och surfbrädor kostar extra. men att en påse med en kite som knappt tar plats ska kosta så mycket är ju bara elakt

• dr-masse

Medlem
    9 december, 2002 vid 10:40

Det där är ju snickesnack från deras sida. Jämför med golfutrustning… Det kostar knappast 100 USD att ta med en golfbag på den flygsträckan.

Jag har faktiskt ljugit vid incheckningar… (35 Ave Maria och 10 trosbekännelser på den bikten). Min bag med segel å master var minsann ett volleybollnät… 🙂 För övrigt MYCKET lyckat att skicka fram frugan till den manliga personalen (gärna latinare) vid incheckningsdisken samtidigt som man själv håller sig därifrån. Jag säger bara 0 kronor i övervikt.

Det verkar som om det finns någon form av flygbolagsskräck för just “vindsurfingbrädor” och tillhörande utrustning. Kan ha att göra med att de ser fem meter långa master och 370 långa och blytunga plastschabrak framför sig…

Tyvärr är man ju inte så lite utelämnad i sådana här sammanhang, att ha koll på vad som gäller samt att vara tidigt ute vid incheckning är inte dumt.

Surfa På!

• anonym-anvandare

Medlem
    9 december, 2002 vid 11:21

Det beror väl vart du ska, eller?
    När jag åker till “kapet” med LH så säger jag alltid att jag har surf-bräda inte windsurf-bräda. Skiljer med halva priset per väg! Som sagt, flygbolagen har en inbyggd panikreaktion så fort man säger vind före ordet surf… Detta funkar så länge man har max en proppfull enkelbag (2 segel,mast,2 bommar, bräda, våtdräkt å lite småplock ca. 35+ kg). Kostar 100euro en väg. Vissa, t.ex. BA har inget maxmått, så har man tur så kan man få med sig grejerna gratis. Men då får du ta på dig alla kläder du ska ha med, samt packa handbagaget med vacuumpåse!
    /Janne

• anders_hoffman

Medlem
    9 december, 2002 vid 14:28

Jag kan tänka mig att flygbolagens rädsla för windsurfingutrustning beror på att det väldigt lätt går sönder. Och när det väl är sönder är det dyrt att ersätta!

/anders

• anonym-anvandare

Medlem
    9 december, 2002 vid 15:56

100 USD. Dyrt eller inte beror på vart du ska.
    Till USA kan man ofta ta 2*45kg så dit är oftast lungt som andra redan påpekat. Har fått bud från SAA på 1200spänn (enkel) till Kapet och då ingår inte min riktiga rysare – SAS Sthlm till London. SAS har jag hört många säga vägrar att ta surfprylar. Men va fasen, jag vet surfare som alltid har “campingprylar” med sig och som dessutom packar allt i en kartong…. Det gäller att vara listig. Men som jag brukar säga: Why be good when you can be lucky?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing “Swiss Är” tar fan priset!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.