Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › switch?
-
switch?
Publicerad av psychonauten på 16 mars, 2008 vid 21:48vad är swith för mig? Jag är vänsterhänt (skriver med vänster) men gör allt annat med höger hand, racketsporter osv. högran är starkast, men det känns mer naturligt att lämna bommen från vänster till höger.. hmm.
psychonauten svarade 16 år, 12 månader sedan 13 Medlemmar · 28 Svar -
28 Svar
-
Det beror väl på om är regular eller goofy. Spelar väl ingen roll vilken hand du spelar rundpingis med när du surfar.
-
Vet inte om du menar allvar… men,
spring på något halt och glid, känns det mest naturligt att ha vänster fot fram så är du förmodligen regular… annars goofy. Och tvärtom blir ju då switch. -
Som ovan säger: Switch är ”fel” sida, dvs om du naturligt är goofy så är switch regular och tvärtom. Brukar vara svårare att initiera och landa trick till switch och kan man göra trick åt både håll så visar det att man är liiite duktigare…
-
Klart jag menar allvar varför skulle man posta nåt på steffo när man INTE menar allvar ? 😀
Jag är regular men när det kommer till handlepass så är det ju en annan femma räknas har jag fått för mig. har man stark höger och är högerhänt så är ens ”regular” trick dom där man lämnar bommen från höger till vänster hand, säg att Nisses starka hand är höger hand, då gör han sin ”regular” backmobe när han åker med vänster fot fram (lämnar bommen från höger hand till vänster), men sig kgb när han åker med höger fot (lämnar fortfarande bommen från höger hand till vänster).mitt problem är att jag är vänsterhänt när jag skriver men har en starkare högerhand 😐
-
Då är det säkert så att den sidan du tycker i allmänhet är svårare blir din switch sida.
-
@psychonauten 452337 wrote:
Klart jag menar allvar varför skulle man posta nåt på steffo när man INTE menar allvar ? 😀
Jag är regular men när det kommer till handlepass så är det ju en annan femma räknas har jag fått för mig. har man stark höger och är högerhänt så är ens ”regular” trick dom där man lämnar bommen från höger till vänster hand, säg att Nisses starka hand är höger hand, då gör han sin ”regular” backmobe när han åker med vänster fot fram (lämnar bommen från höger hand till vänster), men sig kgb när han åker med höger fot (lämnar fortfarande bommen från höger hand till vänster).mitt problem är att jag är vänsterhänt när jag skriver men har en starkare högerhand 😐
Så, vad är problemet?
det har väl med rörelsen och hela flowet att göra, inte vilken hand du är starkast i. Exemel, mobe känns logiskt för mig att göra regular. någonting annat skulle va otänkbart i dagsläget, däremot slimchange gör jag goofy, alltså blir det ”fel” hand på det tricket.. det har med kroppen och kordinationen att göra. inte vilken hand som är starkast.
OK om du gör dingelpasses, då du verkligen hänger länge i bomen och sedan tar i och svingar di upp.. då kanske det spelar en viss roll för då är det ju mer ”rå styrka” det handlar om
-
@hengo 452358 wrote:
Så, vad är problemet?
det har väl med rörelsen och hela flowet att göra, inte vilken hand du är starkast i. Exemel, mobe känns logiskt för mig att göra regular. någonting annat skulle va otänkbart i dagsläget, däremot slimchange gör jag goofy, alltså blir det ”fel” hand på det tricket.. det har med kroppen och kordinationen att göra. inte vilken hand som är starkast.
OK om du gör dingelpasses, då du verkligen hänger länge i bomen och sedan tar i och svingar di upp.. då kanske det spelar en viss roll för då är det ju mer ”rå styrka” det handlar om
snabb fråga.. gör du backmobe o frontmobe åt samma håll?
-
Men det kan ju faktiskt inte bli enklare än att switch är din ”dåliga” sida.
Sen kvittar det hur du göra din flashbashbackswoshwoshmobes.
Jag har min dåliga sida med vänster fot fram, regular och den bra sidan med höger fot fram, goofy. Detta gäller dock bara kite, skumt nog.
Så enkelt är det helt enkelt…
-
@mjersen 452366 wrote:
snabb fråga.. gör du backmobe o frontmobe åt samma håll?
nope, jag gör dom olika håll, så att rörelsen blir liknande och jag passar bomen samma håll. har iofs inte lärt mig front moben än, kommer runt till toeside, ska man hela vägen blir det lite dingel., det krävs POWER för att de ska bli nice!
paul, ja precis. finns fan inge switch när de gäller kite, iaf på vissa trick! helt olikt andra brädsporter på de sättet, de e lite coolt ändå. Man tvingast ju redan från start att åka switch 50% av tiden man kitar, det lär ju bidra en del men framföralt att det är så ”akrobatiskt”
-
@hengo 452358 wrote:
Så, vad är problemet?
hur kan man dela ut mer poäng åt en trick som är utfört switch om det inte finns något switchhåll på vissa trick?
-
nu kanske Anki vet bäst här, men antagligen för att göra det enkelt för alla så listar alla deltagare om de är regular eller switch, simple as that. Sen åker de, domarna dömmer….den som gjort flest HPs och höll i sig längst med utsräckt arm efter HPn med kiten kl12 vann! om vi pratar PKRA.
-
@psychonauten 452471 wrote:
hur kan man dela ut mer poäng åt en trick som är utfört switch om det inte finns något switchhåll på vissa trick?
Det är klart att switch finns! Menar bara att på vissa(många) trick så är det inte givet att man föredrar att göra det på ens ”rätta” håll, man kanske inte ens KAN göra det på ens ”rätta” håll. Ta tex. front och back mobe, tror att de flesta gör de på olika håll eftersom att rörelsen då blir mer lik. Fast oj nu talar jag iofs bara för mig själv, men har svårt att tro nåt annat. Tror rörelsen i luften väger tyngre än vilket håll man poppar.
INgen aning om hur dom dömer i pkrahelvetet om det nu är de vi talar om… möjligt att det är som curry sa men mer rättvist vore det väl om de visste vilket håll åkaren brukade göra de och de tricket på, för att sedan kunna ge pluspoäng om åkaren gör det från andra hållet. Iofs… kanske en omöjlighet att hålalr eda på alla, ja det är det nog, ja..
Logga in för att svara.