Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › SWT Slalom 2010 – Blog spot
-
Klangen, är jag helt ute och cyklar om detta förslag?
Visst skulle man kunna köra en dw bana med 4-8 i varje heat, ny start efter ca 2-4 minuter eftersom man aldrig korsar varandra i en dw. Ständigt flöde genom banan. Jag har inte tänkt så där jättemycket på detta men det var iaf en tanke, kanske finns en del problem som jag inte tänkt på. Men det skulle eliminera tiden och långa väntetider.
-
getwet;589428 wrote:Klangen, är jag helt ute och cyklar om detta förslag?
Visst skulle man kunna köra en dw bana med 4-8 i varje heat, ny start efter ca 2-4 minuter eftersom man aldrig korsar varandra i en dw. Ständigt flöde genom banan. Jag har inte tänkt så där jättemycket på detta men det var iaf en tanke, kanske finns en del problem som jag inte tänkt på. Men det skulle eliminera tiden och långa väntetider.
Problemet är väl att räkna ut poäng och vem som leder etc om det är många olika flottor. På något sätt måsta man kunna avancera till nästa flotta för att i slutet av helgen veta vem som vann tävlingen. Ju fler gånger man behöver byta flotta dessto oftare måste man stå på land och invänta poängräkning. T.ex. i en stege där varje heat är en flotta på ~8 personer.
-
Klang;589089 wrote:Vad tror ni om följande:
En tävlingsdag är uppdelad grundomgång och final. Placeringarna i grundomgångsflottorna ger ett inträdde till någon av finalflottorna.
Jag hoppas att systemet gör att vi kan vara på vattnet hela tiden, med avbrott för matpaus och omplacering i ny flotta. Samtidigt så blir det inte helt tokskvalpigt i banan och en massa vindhål.
Exempel 1: 28st deltagare
Grundomgång
När dagen börjar delar vi in deltagarna i 2st grundomgångs-flottor om 14st personer vardera. Vi försöker sprida deltagarna efter ranking, övriga genom lottning. Dessa två flottor, låt oss kalla dem BLÅ och GUL, kör vardera 3 heat i snabb följd växelvis. Därefter är det paus på 30-60 minuter (typ lunch).Final
De 7 bästa ur vardera grundomgångsflotta (GUL och BLÅ) placeras i GULD-flottan, de andra i SILVER-flottan. Dessa flottor kör sedan vardera 3-5st heat i snabbföljd växelvis. Placeringarna i SILVER och GULD flottorna ger resultatet för den dagen.Exempel 2: 16st deltagare
Ingen grundomgång, endast final, d.v.s en final-flotta
Exempel 3: 50st deltagare
3st grundomgångsflottor 17-17-16 deltagare, och sedan 3st finalflottor 15st i GULD, 16st i SILVER och 19st i BRONS
Låter som ett kanonupplägg!!!
Längtar till nästa års tävlingar… -
Hittade IFCA championchip rules, de ska vi ju försöka följa såklart…
http://www.internationalwindsurfing.com/userfiles/documents/2009_IFCA_Championship_Rules.pdf
IFCA definierar två bantyper, 8-slalom och down-wind. Så gör vi också… det är upp till arrangören att välja någon av de två bantyperna.
Det som IFCA föreskriver är stege i mindre heat men det kommer vi inte att följa. Vi siktar på att köra så många som möjligt tillsammans… men max 20-30 i varje.
Vi håller oss även till klasserna Herr, Dam, och Junior. Blir det ett jäkla sug så kan vi försöka anpassa våra klasser efter IFCA och lägga till Master och Grand Master (coolt…), samt fler juniorklasser om behov visas.
-
Om någon hittar något annat IFCA dokument som jag kan ha nytta av så tveka inte att berätta….
-
mackee;589219 wrote:Tycker inte vi ska köra kvalheat eller grundomgångar .En start enligt regelboken och alla på en gång.
Hittar vi en arrangör och ifall vindriktningen passar tävlingsplatsen tycker jag absolut att vi ska köra down-wind bana.Otroligt roligt och den tål mer vindvrid än en åtta.Det maffigaste jag upplevt är downwind på Haga. Tror du varit med några gånger.
Vi hade väl ett 30 tal i ett fält. Inga problem. Blev rätt bra spridning på fältet
Detta är en gren som till och med jag tävlat i.
Detta är en gren som drar brudar publik till stranden. -
Aha, downwind på Haga! På en sån har jag erövrat min enda pokal i vindsurfing…3:a i amatör:-) Men inte såg jag några brudar?
-
Då ska bara kylan släppa så att man kan ut och segla igen… Känner på mig att 2010 blir ett kanonbra år!
-
Speedkenta;597950 wrote:Det maffigaste jag upplevt är downwind på Haga. Tror du varit med några gånger.
Vi hade väl ett 30 tal i ett fält. Inga problem. Blev rätt bra spridning på fältet
Detta är en gren som till och med jag tävlat i.
Detta är en gren som drar brudar publik till stranden.När ska vi komma? 😛
-
MacTS;597954 wrote:Aha, downwind på Haga! På en sån har jag erövrat min enda pokal i vindsurfing…3:a i amatör:-) Men inte såg jag några brudar?
jodå på den tiden tog du en och annan öl så du såg dom inte
-
Speedkenta;597987 wrote:jodå på den tiden tog du en och annan öl så du såg dom inte
Han satt i badtunnan dygnet runt så det var väl ingen som såg honom…..
-
Har lagt upp kalender för 2010
-
Hej
Finns det ingen klubb i tex Sthlm som känner sig manad att anordna en tävling, kanske i slutet av sep/början av okt?
Det borde ju finnas ett ganska stort underlag av potentiella deltagare i Sthlm och norröver som kanske inte har möjlighet/lust att åka på alla tävlingar söderöver osv. Tror det skulle vara bra om det gick!Lägger man den också som sista tävling så borde det locka seglare söderifrån som vill ha en bra ranking!
Så kom igen nu Stockholmare!
-
MacTS;598928 wrote:Hej
Finns det ingen klubb i tex Sthlm som känner sig manad att anordna en tävling, kanske i slutet av sep/början av okt?
Det borde ju finnas ett ganska stort underlag av potentiella deltagare i Sthlm och norröver som kanske inte har möjlighet/lust att åka på alla tävlingar söderöver osv. Tror det skulle vara bra om det gick!Lägger man den också som sista tävling så borde det locka seglare söderifrån som vill ha en bra ranking!
Så kom igen nu Stockholmare!
Har föreslagit det flera gånger men tror inte skauningarna vill:wink:
Logga in för att svara.