Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing SX mjuk mellan fram-bak stropp?

• kapten-k

Medlem
    5 september, 2007 vid 07:23

Alla fabrikat kan ha problem några år med material och kvalite, Det tradiga är när inte reklamationer går igenom.
    Jag hade en mast som gick rakt av 10cm ovanför bommen på plattvatten förstagången jag seglade med den. Fick ingen ny på reklamation.
    Köpte en likadan mast begagnad, som jag har seglat 5.3wave och 6.6 slalom på i många år utan problem.
    Ungefär vid samma tid sprck rätt många av deras långa race master på längden.

NP hade ju stora problem med sina långa racemaster för nåt år sen.

• oscar

Medlem
    5 september, 2007 vid 08:56

@Kapten K 411764 wrote:

Alla fabrikat kan ha problem några år med material och kvalite, Det tradiga är när inte reklamationer går igenom.
    Jag hade en mast som gick rakt av 10cm ovanför bommen på plattvatten förstagången jag seglade med den. Fick ingen ny på reklamation.
    Köpte en likadan mast begagnad, som jag har seglat 5.3wave och 6.6 slalom på i många år utan problem.
    Ungefär vid samma tid sprck rätt många av deras långa race master på längden.

NP hade ju stora problem med sina långa racemaster för nåt år sen.

Hur kan du inte ha fått en ny? Konsumentköplagen säger 6 månaders obligatorisk garanti om inte säljaren kan bevisa att det inte är ett ursprungligt fel.

• kapten-k

Medlem
    5 september, 2007 vid 14:02

@Oscar 411787 wrote:

Hur kan du inte ha fått en ny? Konsumentköplagen säger 6 månaders obligatorisk garanti om inte säljaren kan bevisa att det inte är ett ursprungligt fel.

Köpte sista exet i en butik som slog igen, butiken sa att jag fick ta ärendet med importören, jag gjorde det. Importören kursade senare tror jag.

• ola-h

Medlem
    7 september, 2007 vid 08:34

@Klang 411701 wrote:

Men vad är receptet för mjukdelarna, och vad beror det på? Är det p.g.a. att skickten lossnar, eller är det något matrial som snabbt blir utmattat. Jag tränar gippar så ofta jag kan och det studsar ju rejält i choppigt vatten. Dock så tror jag inte att jag kör hälften så radikalt som proffsen…

Det är svårt att säga utan att se brädan (och antagligen behöver man se inuti brädan för att säkert veta). Det finns dock minst tre saker som kan hända. Brädan består lite förenklat av frigolit laminetat med fiber varpå det kommer ett lager hårdskum och sedan mer fiber ytterst. Det vanligast är att hela laminatet (fiber-hårdskum-fiber) lossnar från skumkärnan. Sedan kan det också hända att skälva frigoliten spricker en liten bit in, dvs kärnan sitter rent tekniskt fast i laminatet med har spruckigt inuti. Den tredje varianten är att själva hårdskummet (sandwichen) spricker av utmattning.

Variant 1 är lätt att visualisera. I bilderna nedan ser ni exempel på variant 2 och 3.

• klang

Medlem
    7 september, 2007 vid 09:22

mums, ser kul ut…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing SX mjuk mellan fram-bak stropp?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.